تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 28

شفا آنلاین>سلامت>نوعی پروتئین موجود در سیستم ایمنی را می‌توان به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی روده دستکاری کرد.

به گزارش شفا آنلاین: سرطان روده هر هفته جان بیش از ۱۰۰ نفر را در استرالیا می‌گیرد، اما در صورت تشخیص زودهنگام، حدود ۹۰ درصد موارد را می‌توان با موفقیت درمان کرد.

سرطان روده چهارمین سرطان شایع در استرالیا است. تخمین زده می‌شود که از هر ۲۰ نفر یک نفر در سن ۸۵ سالگی به سرطان روده مبتلا می‌شود. تحت برنامه ملی غربالگری سرطان روده، استرالیایی‌های ۵۰ تا ۷۴ ساله هر دو سال یک بار آزمایش غربالگری روده رایگان دریافت می‌کنند که یک اقدام مؤثر برای ترویج تشخیص و درمان زودهنگام است.

اگرچه خطر ابتلا به سرطان روده در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر است، اما تعداد فزاینده‌ای از استرالیایی‌های جوان‌تر به این بیماری مبتلا می‌شوند. از هر ۹ مورد جدید سرطان روده یک مورد در استرالیایی‌های زیر ۵۰ سال بروز می‌کند.

حال پزشکان محقق استرالیایی برای یافتن راهی جهت غلبه بر این نوع سرطان تحقیقاتی را صورت دادند و به نتایجی دست یافتند که در نشریه Science Advances منتشر شده است.

نویسنده اصلی این تحقیق دکتر Abhimanu Pandey از دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: پروتئینی که به نام Ku ۷۰ شناخته می‌شود، می‌تواند مانند یک کلید چراغ با استفاده از ترکیبی از دارو‌های جدید و موجود فعال یا "روشن" شود.

پاندی معتقد است: این پروتئین در حالت فعال شده، مانند یک سیستم نظارتی عمل می‌کند و نشانه‌هایی از «DNA» آسیب دیده را در سلول‌ها تشخیص می‌دهد. «DNA» کد ژنتیکی زندگی است و DNA آسیب دیده نشانه خطری است که می‌تواند سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند. تحقیقات ما نشان می‌دهد که Ku ۷۰ می‌تواند سلول‌های سرطانی را خنک کرده و DNA آسیب‌دیده را پاکسازی کند.

وی می‌گوید: این پروتئین از تهاجمی‌تر شدن سلول‌های سرطانی و گسترش آن‌ها در سراسر بدن جلوگیری می‌کند. در واقع آن‌ها را غیرفعال کرده و در حالت خاموش نگه می‌دارد.

پروفسور Si Ming Man، از دانشگاه ملی استرالیا نیز اعلام کرده است که روش‌های غربالگری سرطان روده در آینده می‌تواند شامل بررسی سطح پروتئین Ku ۷۰ در پولیپ‌های پیش سرطانی و رشد غیرطبیعی بافت موجود در روده بزرگ قبل از تبدیل شدن سلول‌های سالم به سرطان باشد.

وی می‌گوید: تحقیق ما نشان می‌دهد که Ku ۷۰ یک نشانگر زیستی ایمنی خوب است؛ به این معنی که به ما کمک می‌کند پیش‌بینی کنیم چه کسی پس از تشخیص سرطان روده بهتر یا بدتر خواهد شد.

پیش از روز جهانی سرطان در چهارم فوریه (مصادف با ۱۵ بهمن ماه)، محققان دانشگاه ملی استرالیا از افراد در هر سنی می‌خواهند که از علائم و نشانه‌های سرطان روده آگاه باشند.

پروفسور من می‌گوید: می‌دانیم که تشخیص و درمان زودهنگام نه تنها برای غلبه بر سرطان روده، بلکه در مورد دیگر سرطان‌ها نیز حیاتی است. امیدواریم تحقیقات انجام شده در این زمینه بتواند به افزایش آگاهی در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان در این روز مهم کمک کند.