کد خبر: ۳۳۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 28
طرح ملی درمان رایگان کودکان زیر 7سال در حالی اجرا خواهد شد که کارشناسان معتقدند هم سلامت کودکان افزایش می‌یابد، هم آمار معلولیت‌هاکاهش
شفا آنلاین>سلامت>با اجرای طرح «پویش ملی سلامت کودکان» که قرار است در دهه فجر امسال آغاز شود، تمام کودکان شیرخوار و زیر ۷سال در صورت لزوم به‌طور رایگان بستری و درمان خواهند شد؛ طرحی که گفته می‌شود به‌زودی در هیأت دولت تصویب می شودو 100درصد هزینه‌های خدمات درمانی سرپایی و بستری کودکان را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد. این در حالی است که برخی کودکان به‌دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، از دریافت خدمات درمانی محروم می‌شوند و یا خانواده‌های دارای معلولیت به‌ دلیل هزینه‌های درمانی بالا، کودکشان را تحت درمان قرار نمی‌دهند که آینده آنها را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند، اما حالا با اجرای این طرح می‌توان نسبت به افزایش سلامت کودکان امیدوار بود و حتی از بروز معلولیت‌ها در جامعه کاست.

100درصد رایگان
به گزارش شفا آنلاین:پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت درباره اجرای طرح ملی با عنوان «پویش ملی سلامت کودکان»  می‌گوید: «درمان رایگان کودکان زیر 7سال از سوی وزیر بهداشت در شورای ‌عالی بیمه مطرح شد و این نهاد پذیرفت که 100درصد خدمات درمانی کودکان زیر 7سال در سراسر کشور رایگان شود.» به‌ گفته پاک‌آیین این پوشش بیمه‌ای رایگان برای تمامی خدمات درمانی بستری و سرپایی در تمامی مراکز درمانی دولتی خواهد بود.سخنگوی وزارت بهداشت درباره زمان آغاز اجرای این طرح عنوان می‌کند: «درمان رایگان کودکان زیر ۷سال قرار است در هیأت دولت تصویب شود و به محض تصویب، احتمالا در آستانه دهه فجر امسال اجرا خواهد شد.»

امید به کاهش معلولیت‌ها
رایگان شدن خدمات درمانی، اهمیت قابل توجهی دارد اینکه کودکان دارای معلولیت دیگر به دلیل گرانی هزینه‌ها از درمان باز نمی‌مانند. البته جزئیات این طرح به‌طور کامل اعلام نشده، اما گفته می‌شود علاوه بر خدمات درمانی بستری و سرپایی، خدمات توانبخشی، تصویربرداری، آزمایشگاهی و ... هم مشمول این طرح خواهد بود. در این‌باره علی همت محمودنژاد، رئیس انجمن معلولان به همشهری می‌گوید: «اگر این موضوع تحقق پیدا کند و همه جوانب درمانی کودکان دارای معلولیت درنظر گرفته شود، اتفاق مثبتی است که برای نخستین بار در کشور رخ می‌دهد، اما مشکل اینجاست که وزارت بهداشت، توانبخشی را به‌عنوان سطوح بعدی درمان درنظر می‌گیرد و شامل بیمه نمی‌شودتجهیزات مورد نیاز آنها شامل بریس‌، کمربند، پروتز و ... هم بیمه ندارند. درحالی‌که برای این کودکان به‌عنوان یک مداخله بهنگام دارای اهمیت زیادی است و اگر در این طرح دیده شود، می‌تواند برای این کودکان مؤثر باشد.» محمودنژاد تأکید می‌کند: «اگر کلیه خدمات درمانی و توانبخشی برای کودکان دارای معلولیت زیر 7سال رایگان شود می‌توانیم شاهد کاهش معلولیت‌ها در کشور باشیم. ازجمله کودکان مبتلا به «پی‌کا‌یو» که مداخله بهنگام در تشخیص 100درصدی می‌تواند مانع از معلولیت آنها شود. پی‌کا‌یو بیماری ارثی و باعث اختلال رشد است و سالانه هزار کودک به همین دلیل با آسیب‌های جسمی و ضایعات مغزی مواجه می‌شوند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: