کد خبر: ۳۳۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 27
با توجه به نتایج به‌دست آمده از این تحقیق به‌نظر می‌رسد حرکات متناوب مانند ورزش منظم، حتی برای حداقل 15دقیقه در طول روز می‌تواند خطر مرگ را کاهش دهد.
شفا آنلاین>سلامت>یک تحقیق جدید روی 500هزار نفر نشان می‌دهد افرادی که برای مدت طولانی در محل کار خود می‌نشینند، در معرض خطر بیشتر مرگ به‌خصوص در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند، اما هنوز راه‌ها بسته نیست و یک خبر خوب نیز وجود دارد؛ با توجه به نتایج به‌دست آمده از این تحقیق به‌نظر می‌رسد حرکات متناوب مانند ورزش منظم، حتی برای حداقل 15دقیقه در طول روز می‌تواند خطر مرگ را کاهش دهد.
 به گزارش شفا آنلاین: نتایج این یافته‌ها که از یک «مطالعه گذشته‌نگر» بزرگ در تایوان به دست آمده به تازگی در نشریه «جاما نتورک اوپن» (JAMA Network Open) منتشر شده است. محققان در این تحقیق از داده‌های یک برنامه چکاپ سلامت دوسالانه بین سال‌های 1996 تا 2017 استفاده کردند که هم مردان و هم زنان 20ساله یا بیشتر را در بر می‌گرفت. میانگین سنی شرکت‌کنندگان 39سال بود.
از شرکت‌کنندگان در این تحقیق خواسته شد به سؤالاتی در مورد سبک زندگی، سطح فعالیت و میزان نشستن در روز در محل کار خود پاسخ دهند. سپس محققان شرکت‌کنندگان را براساس «حجم نشستن شغلی» به 3 دسته تقسیم‌بندی کردند: افراد بیشتر نشسته، افرادی با نشستن‌های متناوب و افرد دارای کمترین زمان نشستن که فعال‌ترین گروه این تحقیق بودند.
پس از کنترل مواردی مانند شاخص توده بدنی (BMI)، سیگار کشیدن، جنسیت و سن، مشخص شدکه افراد در رده «بیشتر نشسته» نسبت به افرادی که در گروه «دارای کمترین زمان نشسته» بودند، 16درصد بیشتر در معرض خطر مرگ و 34درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار داشتند. از سوی دیگر گروه میانی «نشسته‌های متناوب»، در مقایسه با گروه افراد «دارای کمترین زمان نشسته»، افزایش خطر مرگ را نشان ندادند.
دکتر اسکات‌لیر، استاد علوم بهداشتی و رئیس تحقیقات پیشگیری از قلب و عروق در دانشگاه سیمون فریزر، بیشترین علاقه را به این گروه میانی دارد. به ‌گفته این متخصص، وضعیت گروه نشستن متناوب، واقعا با گروه کسانی که کمترین زمان نشستن را در سر کار خود داشتند، تفاوتی نمی‌کرد. لیر گفت: عمدتا این، تنها اعضای گروه «بیشتر نشسته» بودند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس در آنها وجود‌داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: