کد خبر: ۳۳۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 26
از جمله نیازهای روحی مردان در دسته نیازهای مشترک احساس دوست داشته شدن، احساس کارآمد بودن و داشتن ارتباط سالم و سازنده خانوادگی و اجتماعی است که به طور عام در تمام گروه‌های سنی البته با تفاوت‌های جزیی مشترک است.

شفا آنلاین>سلامت>دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به بیان توضیحاتی درباره اصلی‌ترین نیازهای روحی مردان و پدران که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد پرداخت و گفت: مردان با آسیب‌های جزیی و فرسایشی که می‌تواند در گذر زمان به آسیب‌های بزرگ‌تری تبدیل شود در مسیری قرار می‌گیرند که تصور می‌کنند شکست خورده اند.

به گزارش شفا آنلاین:علی ناظری به مناسبت روز مرد درباره اصلی‌ترین نیازهای روحی مردان و پدران که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: نیازهای کلی انسان به ۲ دسته نیازهای مشترک و نیازهایی بر اساس جنسیت، سن و نقشی که افراد در خانواده ایفا می‌کنند، تقسیم می‌شود. از جمله نیازهای روحی مردان در دسته نیازهای مشترک احساس دوست داشته شدن، احساس کارآمد بودن و داشتن ارتباط سالم و سازنده خانوادگی و اجتماعی است که به طور عام در تمام گروه‌های سنی البته با تفاوت‌های جزیی مشترک است.

وی ادامه داد: پس از نیازهای مشترک به طور اختصاصی در روابط خانوادگی در جایگاه همسر و به ویژه پدر آنچه بیش از هر موردی به مردان احساس آرامش و رضایت می‌دهد و به ایفای بهتر نقش‌هایشان در خانواده کمک می‌کند داشتن احساس ارزنده بودن و مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتن و پذیرندگی از طرف اعضای خانواده در رابطه با توانایی‌ها و قابلیت‌هایشان و تمجید از تلاش‌هایی است که در جایگاه پدر و همسر ایفا می‌کنند، به طور کلی احساس تکیه‌گاه و مامن بودن به ویژه برای فرزندان بیش از همه نقش‌های خانوادگی برای پدر تاثیرگذار است.

این روانپزشک افزود: در بسیاری از مواقع افراد به این موارد توجه دارند، اما بعضی اوقات ممکن است تصور کنند که این امور بدیهی است و یا اینکه لا به لای مشکل‌های دیگر فراموش شود، حتی در برخی موارد برعکس عمل می‌شود و خانواده‌ها گمان می‌کنند انتقاد مکرر بیشتر به ایفای نقش پدری و همسری کمک می‌کند در حالی چنین نیست و به علاوه با توجه به اینکه پدران زمان بیشتری از طول روز را در خارج از خانه هستند و فرصت کمتری برای گفت‌وگو و تماس با فرزندان دارند و همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که نوع محبت کردن پدران نسب به مادران متفاوت است و ممکن است کمتر کلام محبت آمیز و ابراز علاقه فیزیکی مثل در آغوش گرفتن را داشته باشند، به همین دلیل احتمال دارد فرزندان کمتر تکیه‌گاه بودن پدرشان را احساس کنند.

عضو هیات مدیره انجمن روانپزشکی بیان کرد: نیاز دیگر مردان احساس داشتن توانایی مدیریت اوضاع است که لازمه آن علاوه بر قابلیت خود فرد تعیین درست نقش‌ها و تنظیم روابط است، به این معنا که همسر و فرزندان این جایگاه را برای مرد خانواده بپذیرند. هر چند داشتن همفکری و تقسیم کار درست وظایف به ویژه در دنیای امروز امر مهمی است اما در مواردی و نه همیشه مردان بیشتر احساس نفر اول تصمیم‌گیری بودن را دارند که به نظر می‌رسد در زنان و افراد کوچکتر کمتر باشد، البته همه انسان‌ها در این مورد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و همه افراد به حس استقلال و اظهار نظر کردن احتیاج دارند.

دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه مردان در فضای ذهنی و به واسطه نقش‌های اجتماعی و همچنین به دلیل ساختار جسمی که دارند، دیرتر، سخت‌تر و کمتر به فکر سلامتی روانی و جسمی می‌افتند، توضیح داد: از این رو مردان با آسیب‌های جزیی و فرسایشی که می‌تواند در گذر زمان به آسیب‌های بزرگ‌تری تبدیل شود دچار کاهش کیفیت سلامت روان و جسم می‌شوند و پس از آن در مسیری قرار می‌گیرند که تصور می‌کنند شکست خورده‌اند، اگر نیازهای روحی مردان به خوبی برآورده نشود باید مراقب این موضوع باشیم. / میزان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: