کد خبر: ۳۳۸۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 25
متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت خواب در طب ایرانی به تاثیر خواب بر روی هورمون‌ها و مشکلات باروری اشاره کرد.
شفا آنلاین>سلامت>دکتر مریم تقوی شیرازی، تاکید کرد: در دنیای مدرن امروز که به طور سریع در حال رشد است، کاهش کیفیت، زمان و مدت خواب به عنوان یک مشکل بهداشتی مهم شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند متوسط میزان خواب در افراد بزرگسال نسبت به ۱۰۰ سال پیش، از ۹ ساعت به ۶.۸ ساعت تقلیل پیدا کرده است. به زبانی دیگر، زندگی صنعتی الگوی طبیعی خواب را به هم ریخته است.

به گزارش شفا آنلاین:به گفته وی، تلاش و دویدن برای تامین نیاز‌های اقتصادی و اجتماعی، تحصیل، استرس و البته تغییر سبک زندگی از جمله عوامل تاثیر گذار بر به هم خوردن الگوی طبیعی خواب هستند.

وی افزود: نظم در چرخه سیرکادین و ساعت بیولوژیک بدن تاثیر مستقیمی بر سلامت فعالیت دستگاه‌های عصبی، گوارشی، قلب و عروق، غدد و ترشح هورمون‌ها به‌ویژه هورمون‌های جنسی دارد.

او تاکید کرد: خواب همچنین اثر تنظیم کننده بر هورمون FSH که تحریک کننده رشد فولیکول‌های تخمدانی در چرخه قاعدگی است، دارد. همچنین اختلال خواب در ترشح هورمون LH که در تخمک‌گذاری و ترشح پروژسترون برای آماده سازی رحم در پذیرش جنین و باروری موثر است، تاثیر می‌گذارد.

به گفته این متخصص طب سنتی، کاهش مدت زمان خواب ترشح هورمون TSH که برای تنظیم فعالیت غده تیروئید از مغز ترشح می‌شود را می‌تواند افزایش دهد. افزایش TSH نیز اختلال یا قطع قاعدگی، سقط جنین و افزایش پرولاکتین و ناباروری را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: خواب مختل میزان پرولاکتین (هورمون محرک ترشح شیر) از هیپوفیز را افزایش می‌دهد که آن هم می‌تواند در ایجاد اندومتریوز (رشد بافت رحم خارج از آن)، تخمدان پر از کیست و ناباروری نقش داشته باشد.

تقوی شیرازی بیان کرد: هورمون ملاتونین یا هورمون تاریکی، با افزایش بیداری و در مواجهه با روشنایی دچار سرگردانی می‌شود. ترشح مناسب این هورمون که در شب ترشح می‌شود از تخمک محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند مکمل ملاتونین در زنانی که در مسیر باروری آزمایشگاهی IVF بوده‌اند، کیفیت تخمک و جنین را افزایش داده است. به همین دلیل آمار ناباروری و اختلالات قاعدگی در زنانی که مجبور به شیفت کار شب هستند، بیشتر است.

به گفته وی، کم خوابی والدین می‌تواند به فرزندان آن‌ها منتقل شود و در آینده آن‌ها را با مشکلات جنسی و ناباروری مواجه کند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی در پایان تاکید کرد: بر اساس نتایج مطالعات که بخشی از آن در این گفتار آمده است، می‌دانیم که نظم در زمان بیدار شدن و خوابیدن زود هنگام شبانه و آرام، دور از جذابیت‌های دنیای تکنولوژی و نورانی صفحه‌های مانیتور و فعالیت بدنی منظم، پرهیز از خوراک و نوشیدنی‌های محرک قبل از خواب می‌تواند سلامت جسمی و جنسی فرزندان، زنان و مردان را به سادگی تضمین کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: