کد خبر: ۳۳۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 25
شعبه اروپایی سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به افزایش چشمگیر موارد ابتلا به سرخک در قاره سبز هشدار داد.
شفا آنلاین>سلامت>بنا به گزارش شعبه اروپایی سازمان جهانی بهداشت (WHO)  نهاد رسمی امور بهداشتی، موارد ابتلا به ویروس عامل بیماری سرخک در اروپا بین ژانویه تا اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) ۳۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

به گزارش شفا آنلاین:سازمان جهانی بهداشت با طرح چنین هشداری خواستار افزایش تلاش‌ها برای کنترل بیشتر بیماری و تقویت کارزارها به منظور ایمن سازی در برابر شیوع آن شده است.

در بیانیه این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد آمده است: بیش از ۳۰ هزار مورد ابتلا به سرخک بین ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۳ در ۴۰ کشور از ۵۳ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت در این منطقه گزارش شده، حال آنکه در سال ۲۰۲۲ تنها ۹۴۱ مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده بود.

قزاقستان و روسیه هر کدام با بیش از ۱۰ هزار مورد بیشترین ابتلا به بیماری سرخک را ثبت کرده‌اند و انگلیس، کشوری در اروپای غربی که سال ۲۰۲۱ در آن ظهور مجدد این بیماری پایان یافته تلقی شده بود، ۱۹۳ مورد ابتلا را گزارش کرد.

«هانس کلوگه»، مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت در بیانیه مطبوعاتی خود تصریح کرد: ما در منطقه نه تنها با افزایش ۳۰ برابری موارد سرخک روبرو بوده‌ایم بلکه حدود ۲۱ هزار مورد بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به سرخک و پنج مورد مرگ ناشی از این بیماری را نیز شاهد بوده‌ایم که بسیار نگران‌کننده است.

وی با هشدار نسبت به افزایش موارد بیماری بر تلاش‌های فوری برای واکسیناسیون و اجرای دستورالعمل‌های لازم به منظور جلوگیری از انتقال و گسترش این بیمار تاکید کرد.

برخی کارشناسان کاهش واکسیناسیون علیه این بیماری در طول سال‌های همه‌گیری کووید را از جمله علل ظهور مجدد این بیماری ویروسی بسیار مسری می‌دانند که می‌تواند عوارض کشنده‌ای به همراه داشته و از طریق هوا به راحتی منتقل شود.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه خود تصریح می‌کند: همه‌گیری کووید۱۹ تأثیر قابل‌توجهی بر میزان و کارایی کارزار واکسیناسیون علیه سرخک در این دوره داشت و به افزایش شمار کودکان واکسینه نشده یا به میزان لازم واکسینه نشده، منجر شده است.

این نهاد بین‌المللی بر تقویت کارزارها برای افزایش آگاهی در میان جوامع واکسینه نشده تاکید کرده و یادآور شده است که بیش از ۱.۸ میلیون نوزاد در اروپا طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ علیه سرخک واکسینه نشده‌اند.

بر اساس این گزارش، بسیار مهم است که دست کم ۹۵ درصد کودکان در سطح منطقه واکسینه شوند تا از شیوع احتمالی این بیماری هنگام قرار گرفتن در معرض ویروس جلوگیری شود.

بنابر اعلام یورونیوز، دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرده است که تنها ۹۲ درصد از کودکان اروپایی در سال ۲۰۲۲، دز دوم واکسن علیه بیماری سرخک را دریافت کرده بودند.

افزایش ابتلا به سرخک در انگلیس و تاکید بر واکسیناسیون کودکان

در همین حال، مقامات بهداشتی انگلیس با تاکید بر افزایش شدید تعداد موارد ابتلا به سرخک و پایین‌ترین میزان واکسیناسیون در یک دهه اخیر در این کشور از میلیون‌ها والدین درخواست کردند تا فرزندان خود را در برابر سرخک، اوریون و سرخجه واکسینه کنند.

پس از آن که ارقام نشان داد در سال گذشته حدود ۲۵۰ مورد تایید شده سرخک در بخش‌هایی از انگلیس وجود داشته است، سرویس بهداشت ملی این کشور در حال راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی برای تزریق واکسن این بیماری است. بیشتر موارد در کودکان زیر ۱۰ سال بوده است.

واکسن ترکیبی سرخک، اوریون و سرخجه یا MMR در انگلیس در دو دز برای همه کودکان، ابتدا در ۱۲ ماهگی و سپس دوباره در سه سالگی ارائه می‌شود. به گفته «جنی هریس»، مدیر اجرایی آژانس امنیت بهداشتی انگلیس، نرخ واکسیناسیون در سطح ملی به حدود ۸۵ درصد کاهش یافته است و در بخش‌هایی از لندن بسیار پایین‌تر است.

هریس گفت: ما می‌خواهیم طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت نرخ واکسیناسیون حدود ۹۵ درصد باشد.

مقامات بهداشت عمومی انگلیس می‌گویند بیش از ۳.۴ میلیون کودک زیر ۱۶ سال محافظت نشده و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قابل پیشگیری هستند.

سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در ماه نوامبر اعلام کردند که مرگ و میر ناشی از سرخک در سطح جهان در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و موارد ابتلا به آن نیز پس از کاهش چشمگیر سطح واکسیناسیون در طول همه‌گیری کووید ۱۹ افزایش یافته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سرخک یکی از عفونی‌ترین بیماری‌های شناخته شده است و زمانی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند در هوا پخش می‌شود. این بیماری بیشتر در کودکان زیر پنج سال شایع است. علائم شامل تب، سرفه، آبریزش بینی و ... است.

دانه‌های پوستی در سرخک در حدود روز چهارم پس از شروع تب نمایان می‌شوند دانه‌های پوستی و سرخی پوست (راش) از محل رویش موها در پیشانی شروع شده و به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابد.

همچنین عفونت می‌تواند منجر به آسیب فیزیکی دائمی مانند ناشنوایی شود. بیشتر مرگ و میرها به دلیل عوارضی مانند آنسفالیت، کم آبی شدید، مشکلات جدی تنفسی و ذات الریه است.

در همین حال، هریس اظهار کرد که به وضوح اطلاعات نادرست در مورد واکسن‌ها وجود دارد و از مردم خواست تا با منابع مورد اعتماد مشورت کنند.

«هلن بدفورد»، یک استاد بهداشت کودکان در دانشگاه کالج لندن در این باره گفت: اخیراً کاهش تزریق واکسن تا حدودی به دلیل همه‌گیری و احساسات ضد واکسن، تشدید شده است.

سرخک درمان خاصی ندارد. اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات هم تأثیر خفیف ویتامین آ در کاهش علائم و کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرخک را نشان داده‌است. برخی افراد هم ممکن است به سینه‌پهلو و بیماری‌های عفونی مبتلا شوند که در آن صورت داروهای آن بیماری‌ها برایشان تجویز خواهد شد.

به گفته متخصصان، دوره نهفتگی به طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: