کد خبر: ۳۳۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 25
بهنام فتاحی نایب رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان درباره شمار پرستاران فعال در استان می گوید: اکنون 3800 پرستار با احتساب فوریت‌های پزشکی و بخش خصوصی در استان فعالیت می‌کنند.

شفا آنلاین>سلامت>تاخیر در پرداخت کارانه پرستاران به مدت ۱۳ماه مشکلاتی را برای این قشر در استان ایجاد کرده است.

به گزارش شفا آنلاین:حقوق اندک، اجرا نشدن مطلوب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اضافه کاری‌ اجباری ، بهره مند نبودن از امکانات رفاهی و خستگی شدید ناشی از کمبود نیروی انسانی، از جمله مشکلات پرستاران در کشورمان محسوب می شود که مسئولان طی سال های گذشته به ویژه در ایام شیوع کرونا، به دفعات با وعده های تکراری،از رفع آن ها در آینده نزدیک خبر داده اند، آینده ای که هنوز فرا نرسیده و پرستاران را نسبت به آینده ناامید کرده است.

آمار دقیق و شفافی از مهاجرت پرستاران در کشورمان وجود ندارد اما دبیرکل خانه پرستار چندی قبل‌ براساس آمار درخواست گواهی goodstanding(سندی برای اثبات عدم سوءپیشینه یک پرستار، پزشک یا کارکنان پیراپزشکی برای کشور مقصد است) گفته بود که فقط براساس این آمار دستکم سالانه ۲۵۰۰تا ۳۰۰۰پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند، در واقع ماهیانه حدود ۲۰۰پرستار کشور را ترک می‌کنند،‌ البته این آمار هم دقیق نیست، چون برخی ها به طور شخصی یا از طریق راه‌های دیگر نسبت به مهاجرت اقدام می‌کنند.

رنج بیمارستان های زنجان از کمبود پرستار

بهنام فتاحی نایب رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان درباره شمار پرستاران فعال در استان می گوید: اکنون 3800 پرستار با احتساب فوریت‌های پزشکی و بخش خصوصی در استان فعالیت می‌کنند.

پس از دوران کرونا شماری از شاغلان این بخش به ویژه در بیمارستان‌های زیر پوشش علوم پزشکی زنجان با سپری کردن طرح خود بیکار شدند درحالی که قول مساعد داده شده بود چنین مشکلی ایجاد نخواهد شد و نیروهای مشغول در دوران کرونا در قالب های مختلف به کار گرفته می‌شوند که با پیگیری‌های امسال ۶۰پرستار به طور شرکتی جذب شدند،همچنین تاخیر در پرداخت کارانه پرستاران به مدت ۱۳ماه مشکلاتی را برای این قشر در استان ایجاد کرده است که از جمله اتفاقات نادر در کشور محسوب می شود.

وی می افزاید: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سال ۱۴۰۰رنگ اجرایی به خود گرفت و پرداختی‌های آن از سال گذشته آغاز و فقط برای 5 ماه ۱۴۰۱آن هم به طور علی‌الحساب واریز شد که به گفته متولیان سازمان نظام پرستاری، زنجان از جمله معدود استان‌هایی است که در این زمینه عقب ماندگی دارد.

مبلغ ناچیز اضافه کاری پرستاران

نایب رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان درباره میزان کمبود پرستار در استان تاکید می کند: کمبود پرستار در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زنجان موجب افزایش ساعت کاری شده که هر رقم ساعت اضافه کاری بین ۲۰۰تا ۲۵۰هزار ریال متناسب با حکم کاری تعیین شده و هر شیفت پرستاری هم ۶.۵ساعت است که با احتساب این ساعت رقم یک میلیون و ۲۰۰هزار ریال می‌شود که رقم بسیار ناچیزی است.

فتاحی با اشاره به این که کمبود پرستار به تعطیلی بخش‌هایی نظیر بخش پیوند کلیه بیمارستان آیت الله موسوی زنجان منجر شده است، ادامه می دهد: این کمبود پرستار، افتتاح بخش‌های جدید را هم با معضل جدی مواجه کرده است به طوری که برای جبران کاستی‌ها و فعالیت در بخش جدید از هر بخش ۲پرستار کم می‌کنند که فشار بیشتری را به آنان وارد می‌کند ؛اکنون پرستار بومی در مقایسه با قبل کمتر شده و کمبودها به وضوح مشخص است.

وی ادامه می دهد: اجرای دستورالعمل هدیه‌های مناسبتی هم چندان شامل حال این گروه نمی‌شود؛ به عنوان مثال مقرر بود امسال در روز پرستار هدیه ۱۰میلیون ریالی پرداخت شود که فقط 3 میلیون ریال پرداخت شد؛ البته این میزان با توجه به هیات امنایی بودن دانشگاه ها متغیر است اما کمترین آن به استان زنجان اختصاص یافت !

آماری از مهاجرت ها نداریم

فتاحی با تأکید بر عدم همخوانی دریافتی پرستاران با شیفت‌های آنان، می گوید: پرستاران حقوق کمی دریافت می‌کنند، در واقع این قشر زندگی خود را فدای بیمارستان کرده‌اند. این گروه بسیار زحمتکش هستند و با وجود تاخیر در پرداختی‌های کارانه عاشقانه سرکار خود حاضر می‌شوند که تداوم این روند به استعفای شماری از آن ها منجر شده است، همچنین برخی از پرستاران درصدد ارتقای دانش خود با هدف مهاجرت به کشورهای دیگر هستند ولی نمی توان آمار دقیقی از شمار مهاجرت ها ارائه کرد.

وی در ادامه می افزاید: با توجه این که شمار پرستاران خانم نسبت به مرد بیشتر است در بخش‌های ارتوپدی و جراحی مردان و اورژانس نیاز به پرستار مرد بیشتر احساس می‌شود و به پرستاران مرد به دلیل کم بودن آنان و این که نقش مهمی در کارهایی نظیر احیای بیماران بر عهده دارند بسیار نیازمندیم.

فتاحی تاکید می کند: کار در بخش‌هایی نظیر آی سی یو سختی‌های بسیاری دارد؛ هر پرستار در بخش ویژه باید یک یا ۲بیمار را مورد رسیدگی قرار دهد، اما این روند در سایر بخش‌ها به 4 تا 5 بیمار می‌رسد که بروز این مسائل بر خستگی پرستاران می‌افزاید و در انجام فعالیت کاری آن ها هم تاثیر منفی می‌گذارد. / اطلاعات


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: