کد خبر: ۳۳۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 24
هشدار رئیس سازمان جهانی بهداشت
رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که کشورهای جهان در معرض خطر از دست دادن مهلت تعیین‌شده تا ماه مه (اردیبهشت) آینده برای توافق بر سر یک پیمان الزام‌آور قانونی در زمینه مبارزه با همه‌گیری‌ها هستند و این تاخیر ضربه بزرگی به نسل‌های آینده خواهد زد.
شفا آنلاین>سلامت>قرار است با این پیمان جدید و رشته‌ای از تجدیدنظرها در قوانین موجود درباره مقابله با همه‌گیری‌ها وضعیت دفاعی جهان را در برابر عوامل بیماری‌زای تقویت شود تا تجربه همه‌گیری کووید-۱۹ که بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت ۷ میلیون نفر را به کشتن داد، تکرار نشود.

به گزارش شفا آنلاین:تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در سخنرانی خود در جلسه‌ای از رهبران صنایع بهداشتی در «مجمع جهانی اقتصاد» (WEF) در داووس سوئیس گفت: "باید بگویم نگرانم کشورهای عضو نتوانند به این تعهد عمل کنند و هنوز چند موضوع باقیمانده وجود دارد که باید حل شود."

او گفت: «به نظر من، شکست در توافق بر سر پیمان مبارزه با همه‌گیری‌ها و اصلاحات IHR (مقررات بهداشتی بین‌المللی) به فرصتی ازدست‌رفته بدل خواهد شد که نسل‌های آینده ممکن است ما را به علت آن نبخشند» و کشورها را ترغیب کرد تا فرصت شکل دادن به وضعیت آینده بهداشت جهانی را غنیمت شمارند.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که آماده نبودن کشورهای جهان در هنگام بروز پاندمی کرونا از جمله ظرفیت ناکافی سیستم‌های پزشکی باعث تریلیون‌ها دلار زیان اقتصادی شد.

در طول تاریخ ۷۵ ساله سازمان جهانی بهداشت کشورهای عضو این سازمان فقط یک بار توانسته‌اند بر سر پیمانی جهانی درباره یک موضوع بهداشتی به توافق برسند و آن هم درباره «پیمان چهارچوب کنترل دخانیات» در سال ۲۰۰۳ بوده است.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره تأخیر در توافق درباره پیمان مبارزه با همه‌گیری‌ها Iبرای بیماری «ایکس» در آینده آماده باشید

او گفت: «: "اکنون ما شاهد گشوده شدن مسیری برای رسیدن به یک هدف توسعه پایدار مبنی بر پایان دادن به همه‌گیری ایدز هستیم.»

آمادگی برای مبارزه با بیماری ایکس (X)

سازمان جهانی بهداشت گفته است که کشورها باید برای مبارزه با همه‌گیری آینده شیوع فرضی «بیماری ایکس» (X disease) خوانده می‌شود، آماده باشند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، منظور از «بیماری ایکس» یک بیماری خاص نیست، بلکه نامی است که به یک عفونت جدید بالقوه داده می‌شود. بیماری ایکس به عنوان یک بیماری میکروبی وخیم که در آینده در میان انسان‌ها شایع خواهد شد. آماده بودن برای مقابله با چنین بیماریی ضروری است، زیرا مخزن بزرگی از ویروس‌های در حال چرخش در میان حیوانات وحشی وجود دارد که می‌توانند به صورت منبع یک بیماری عفونی جدید درآیند که انسان‌ها نسبت به آن مصونیت ندارند.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ بیماری ایکس را به فهرست از عوامل بیماری‌زای از قبل شناخته‌شده افزود که باید در اولویت برای پژوهش قرار گیرند، از جمله کروناویروس عامل «نشانگان تنفسی شدید حاد» (سارس) و ابولا.

به کار بردن عنوان بیماری ایکس به معنای اولویت دادن به توجه به بیماری است که هنوز واکسن یا روش درمانی برای آن وجود ندارد و ممکن است همه‌گیری جدید ایجاد کند.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که بیماری ایکس می‌تواند به ۲۰ برابر بیشتر از کروناویروس عامل بیماری کووید-۱۹ مرگبار باشد. کووید -۱۹ تا به حال حدود هفت میلیون نفر را در جهان کشته است. کارشناسان مراقبت بهداشتی هشدار می‌دهند که همه‌گیری جهانی آینده ممکن است حتی مرگبارتر باشد و به مرگ حدود ۵۰ میلیون نفردر جهان بینجامد.

کارشناسان در اجلاسی که در داووس در این باره برگزار شد، تاکید کردند که آماده شدن برای بیماری ایکس در صورتی که کشور پژوهش‌ در این زمینه و به کار بستن اقدامات پیشگیرانه قبل از شیوع آن را آغاز کنند، می‌تواند به نجات جان انسان‌ها کمک کند.

تدروس در این باره گفت: «البته ممکن است عده‌ای از افراد بگویند چنین هشدارهایی باعث ایجاد وحشت می‌شود. اما بهتر است در انتظار چنین واقعه‌ای که بارها در طول تاریخ ما رخ داده است، باشیم.»

او افزود که سازمان جهانی بهداشت به کار بستن اقداماتی برای آمادگی برای شیوعی دیگر را آغاز کرده است. از جمله ایجاد یک صندوق برای پاندمی و و یک «کانون انتقال فناوری» در آفریقای جنوبی که امکان تولید محلی واکسن‌ را به کشورها خواهد داد و به غلبه بر موضوع نابرابری واکسن در میان کشورهای پردرآمد و کم‌درآمد کمک خواهد کرد./همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: