کد خبر: ۳۳۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 24
هشدار دانشمندان:
دانشمندان هشدار داده‌اند که بشریت با یک تهدید همه‌گیر جدید و عجیب‌و‌غریب دیگر مواجه است. به گفته آن‌ها، ویروس‌های باستانی منجمدی موسوم به ویروس زامبی در قطب شما وجود دارند که با گرم‌شدن آب‌و‌هوای زمین می‌توانند منتشر شوند و باعث شیوع یک بیماری بزرگ باشند.

شفا آنلاین>سلامت>به گفته دانشمندان، خاک همیشه‌یخ‌زده قطب شمال می‌تواند حاوی ویروس‌های باستانی مانند نوع باستانی فلج اطفال باشند که با آب‌شدن یخ‌ها منتشر می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:دانشمندان هشدار داده‌اند که بشریت با یک تهدید همه‌گیر جدید و عجیب‌و‌غریب دیگر مواجه است. به گفته آن‌ها، ویروس‌های باستانی منجمدی موسوم به ویروس زامبی در قطب شما وجود دارند که با گرم‌شدن آب‌و‌هوای زمین می‌توانند منتشر شوند و باعث شیوع یک بیماری بزرگ باشند.

تاکنون محققان زیادی به وجود میکروب‌های Methuselah که با نام ویروس زامبی نیز شناخته می‌شوند، اشاره کرده‌اند. آن‌ها در تحقیقات خود اعلام کرده‌اند که این ویروس‌ها می‌توانند بیماری‌هایی از گذشته‌های دور را به همراه خود داشته باشند. به‌دنبال این تحقیقات، دانشمندان اکنون برای ساخت یک شبکه نظارتی در قطب شمال برنامه‌ریزی کرده‌اند که بتواند موارد اولیه بیماری ناشی از ابتلای احتمالی به این ویروس باستانی را مشخص کند.

همچنین از طریق این برنامه که برای جلوگیری از شیوع و خروج افراد آلوده از منطقه انجام می‌شود، قرنطینه و درمان تخصصی پزشکی نیز صورت می‌پذیرد.

«ژان میشل کلاوری»، ژنتیک‌شناس دانشگاه اکس‌مارسی فرانسه می‌گوید:

«درحال‌حاضر تجزیه‌و‌تحلیل‌های مربوط به تهدیدات همه‌گیر بر بیماری‌هایی تمرکز دارد که ممکن است در مناطق جنوبی ظاهر شوند و سپس به‌سمت شمال شیوع پیدا کنند. درمقابل، توجه کمی به شیوع بیماری‌هایی که ممکن است در شمال ظاهر شوند و سپس به جنوب سفر کنند، شده و به اعتقاد من این موضوع نادیده گرفته شده است. ویروس‌هایی وجود دارند که می‌توانند انسان‌ها را آلوده کنند و آغازکننده شیوع یک بیماری جدید باشند.»

«ماریون کوپمنز»، ویروس‌شناس دانشگاه پزشکی اراسموس هلند نیز نظرات کلاوری را تأیید کرده است:

«نمی‌دانیم چه ویروس‌هایی در این خاک همیشه یخ‌زده وجود دارند، اما من فکر می‌کنم این خطر جدی وجود دارد که ممکن است یکی از آن‌ها بتواند باعث شیوع بیماری شود؛ مثلاً یک نوع باستانی از فلج اطفال. ما باید فرض کنیم که چنین چیزی ممکن است رخ دهد.»

خطر ویروس زامبی باستانی با گرم‌شدن هوا

تحقیقاتی که سال گذشته توسط کلاوری و تیم او منتشر شده بود، وجود چندین گونه ویروس مختلف در هفت مکان از سیبری را نشان داد که می‌توانند انسان‌ها را آلوده کنند. نکته قابل‌توجه اینکه قدمت یکی از ویروس‌ها به 48500 سال قبل مربوط می‌شود.

کلاوری درباره خاک همیشه یخ‌زده می‌گوید که این لایه‌ها سرد، تاریک و فاقد اکسیژن هستند، یعنی شرایط موردنیاز برای حفظ مواد بیولوژیکی را دارند. خاک همیشه یخ‌زده یک‌پنجم نیمکره شمالی را می‌پوشاند و از خاکی تشکیل شده که برای مدت طولانی در دمای زیر صفر نگه داشته شده است. اما با گرم‌شدن آب‌و‌هوا، لایه‌های بالایی خاک همیشه یخ‌زده کانادا، سیبری و آلاسکا درحال ذوب‌شدن است؛ آن‌هم درحالی‌که دانشمندان باور دارند ویروس‌هایی با قدمت یک میلیون سال می‌تواند در آن‌ها وجود داشته باشند. / دیچیا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: