کد خبر: ۳۳۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 23
«عمده داروهای طب مکمل و ایرانی، داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هستند که باید محلی برای عرضه رسمی و بهداشتی آنها در کشور وجود داشته باشد. این اتفاق اگر قرار است که در داروخانه‌ها رخ دهد باید ساماندهی شده و آموزش‌های لازم در این‌باره صورت بگیرد.»
شفا آنلاین>سلامت>کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر 16هزار عطاری رسمی و غیررسمی در کشور فعالیت می‌کنند،  می‌گوید: «اینقدر که در زمینه تنظیم مقررات داروخانه‌ها اقدام شده، درباره عطاری‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته است. قطعا تقاضا وجود دارد که این میزان عطاری‌ در کشور فعال شده است. برخی هم با راه‌اندازی این کسب‌وکار محصولات سنتی و داروهایی را ارائه می‌کنند که به دلیل نگهداری نامناسب، استاندارد نبودن و... حاوی آفلاتوکسین است. آنها دبه‌های 20لیتری هم در مغازه‌هایشان گذاشته‌اند و با رد کردن آب لوله‌کشی به مردم توصیه می‌کنند که آب چشمه بخورند.»‌
به گزارش شفا آنلاین:کیانوش جهانپور با بیان اینکه سال‌هاست در کشور ما آیین‌نامه داروخانه‌های گیاهی و سنتی نوشته شده، اما تا‌کنون حتی یک مجوز در این‌باره صادر نشده است، ادامه می‌دهد: «عمده داروهای طب مکمل و ایرانی، داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هستند که باید محلی برای عرضه رسمی و بهداشتی آنها در کشور وجود داشته باشد. این اتفاق اگر قرار است که در داروخانه‌ها رخ دهد باید ساماندهی شده و آموزش‌های لازم در این‌باره صورت بگیرد. اگر هم قرار است محلی جداگانه به‌عنوان مثال در عطاری‌ها یا داروخانه‌های مجزا در این حوزه باشد هم باید ضوابط آن مشخص شود.»
او ادامه می‌دهد: «کسب‌وکاری که می‌تواند این نوع فرآورده‌ سلامت‌محور را عرضه کند باید به‌صورت شفاف به مردم معرفی شود. ما در کشور دستورالعمل و آیین‌نامه‌هایی برای تاسیس داروخانه‌های گیاهی و سنتی داریم که سال‌هاست به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تکلیف شده است، اما در این‌باره ترک فعل صورت گرفته و ضرورت دارد که تکلیف عرضه فرآورده‌های طب مکمل و ایرانی مشخص شود. سال‌هاست که مردم را در ابهام نگه داشته‌ایم و آنها دچار آسیب شده‌اند؛ چون عطاری‌ها انواع داروهای گیاهی ممنوع را عرضه می‌کنند.»‌
جهانپور در پاسخ به این سؤال که آیا راه‌اندازی داروخانه‌های جداگانه برای محصولات گیاهی و سنتی نیاز است هم عنوان می‌کند: «در حال حاضر رشته‌ای به نام داروسازی سنتی داریم که در مقطع تحصیلات تکمیلی به آن پرداخته می‌شود. البته نمی‌توان آن را برای تاسیس داروخانه درنظر گرفت؛ چون تعداد متخصصان این حوزه محدود است و نیازی به تاسیس داروخانه‌های سنتی نداریم، اما داروخانه‌های فعلی برای اضافه کردن این بخش می‌توانند آموزش‌های لازم را ببینند و بخشی را برای عرضه فرآورده‌های سنتی درمان و دارو اختصاص دهند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: