کد خبر: ۳۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 10
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی پیدایش استریا یا ترک های پوستی را یک یافته شایع و مشخص در اکثر حاملگی ها دانست و به بیان نکات جالبی درباره آن پرداخت.

 

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: این خطوط در 90 درصد زنان باردار در ماه های ششم و هفتم حاملگی ابتدا در دیواره شکم ظاهر شده و بعد به میزان کمتری برروی سینه ها و با شیوع و شدت کمتر ممکن است در سایر نواحی بدن نیز دیده شوند.

وی علت پیدایش این خطوط را ناشی از مجموعه ای از تغییرات هورمونی، کشش بیش از اندازه پوست و پارگی برخی الیاف بافت نگاهدارنده آن بر شمرد و تصریح کرد: طول این خطوط چند سانتیمتر بوده و پهنای آنها از 1 تا 10 میلیمتر متغیر و به رنگ صورتی تا ارغوانی و گاهی همراه با خارش مختصر ظاهر می شوند.

فوق تخصص پوست، مو و زیبایی ادامه داد: رنگ این خطوط معمولاً مدتی پس از خاتمه بارداری تبدیل به رنگ پوست شده، مختصری فرورفته و سرانجام چروکیده می شوند.

وی تأکید کرد: استریا معمولاً یک مشکل ظاهری است حال آن که در برخی موارد مخصوصاً در صورت وسعت، ممكن است زخمي و یا در جريان حوادث به سادگی پاره شود.

وی یادآور شد: استریا در دوران بلوغ و در ارتباط با افزایش سریع ترحجم بدن نسبت به رشد پوست، در هر دو جنس و به طور عمده در نواحی ران ها، باسن، کمر و سینه ممکن است ایجاد شود.

وی هشدار داد: همچنین احتمال دارد ضایعات مشابه در جریان برخی از بیماری ها و یا همزمان با مصرف انواعی از داروهای موضعی یا سیستمیک خصوصاً ترکیبات کورتون دار ایجاد شود.

راه های درمان

نیلفروش زاده به شفا آنلاین گفت: درمان هاي متعددي براي بهبودي استريا از جمله ليزر، درم ابريژن و رتينوئيدها وجود دارد، استفاده روزانه براي 1ماه باعث كاهش عمق و طول و سطوح نا صاف استريا مي شود.

وی افزود: همچنین راديوفركوئنسي در تركيب با ليزر 585nm PDLباعث بهبود خوب و بسيار خوب استریا در 2/89% از 37 بيمار تحت مطالعه داشته كه در ژورنال Dermatologic surgeryچاپ شده است. به علاوه ليزر (PDL) Pulsed Dyeباعث افزايش رنگ در افراد با پوست تيره شده كه در طي جلسات متعدد درمان ايجاد مي شود.

فوق تخصص پوست، مو و زیبایی بیان کرد: در صورتي كه استرياها به صورت مكرر رخ داده و در محدوده زير ناف باشد، مي توان از عمل جراحي برداشتن استريا استفاده كرد.

وی گفت: از روشهاي جديد مي توان به ليزر Fractiona Resurfacing اشاره كرد اين روش باعث ايجاد زخم هاي ميكروسكوپيك شده و بدن با ايجاد كلاژن و اپي تليوم جديد آن را درمان مي كند، كه در مطالعه اي در سال 2007 آن در بهبود استريا 75% بوده است.

ترک های پوستی قابل پیشگری اند؟

رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی اظهار داشت: در مطالعه راندوم كنترل شده بررسي شده كه روغن يا كرم مي تواند باعث جلوگيري از خطوط كششي پوستي شود.

مصرف کرم های ضد ترک در دوران بارداری موثر است؟

وی ادامه داد: مصرف روزانه عصاره Gotu kola، ويتامين Eو كلاژن هيدرولاز مي تواند به طور مشخصي تمايل به ايجاد استريا در بارداري را كم كند.

تأثیر منفی عدم درمان ترک های پوستی به دنبال هزینه های بالا

نیلفروش زاده به شفا آنلاین گفت: قطعا مشکلات پوستی تاثیر روحی بر فرد خواهد گذاشت. ولی روش های درمانی هیچکدام اثر بخشی صد درصد ندارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: