کد خبر: ۳۳۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - 2024January 20
اگرچه سیگار الکترونیکی روشی موثر برای ترک سیگار تلقی می‌شود، به گفته محققان این نوع سیگار هم اعتیادآور است.

شفا آنلاین>سلامت>بنابه گفته روانشناسان مصرف سیگار الکترونیکی، فرد را معتاد می‌کند و این نوع سیگار هم مانند مخدرهای دیگر مضر است.

به گزارش شفا آنلاین:اگرچه سیگار الکترونیکی روشی موثر برای ترک سیگار تلقی می‌شود، به گفته محققان این نوع سیگار هم اعتیادآور است. درضمن محققان نگران‌اند، افراد غیرسیگاری، به‌ویژه کودکان، به سیگار الکترونیکی روی آورده و به آن معتاد شوند. درواقع در بریتانیا تعداد کودکانی که به سراغ سیگار الکترونیکی رفته‌اند در مدت زمان یک سال ۴ برابر شده است.

از طرفی روانشناسان می‌گویند، سیگار الکترونیکی هم اعتیاد می‌آورد و از بررسی‌هایی که روی افراد معتاد به این نوع سیگار انجام داده‌اند، به یکسری علایم رسیده‌اند که نشاندهنده اعتیاد آنهاست.

علایم اعتیاد به سیگار الکترونیکی

حدود ۹۹درصد از مایعاتی که در سیگار الکترونیکی استفاده می شوند، حاوی نیکوتین است. این دقیقا خلاف ادعای سازندگان این نوع سیگار است که آن را فاقد نیکوتین معرفی کرده‌اند. نیکوتین که از تنباکو استخراج می‌شود، به‌اندازه ماده مخدر هروئین اعتیادآور و غلبه به این نوع اعتیاد هم سخت و دشوار است. از علایم وابستگی به نیکوتین باید به موارد زیر اشاره کرد:

* تمایل قوی برای مصرف

* ادامه به مصرف نیکوتین، با وجود اینکه فرد از مضرات آن خبر دارد

* تحریک‌پذیری بالا درصورت در دسترس نبودن سیگار الکترونیکی

* استفاده از این نوع سیگار در حضور خانواده و دوستان، در مدرسه یا محل کار

* ناتوانی در ترک مصرف، با وجود تلاشی که فرد به خرج می‌دهد

* بروز علایم ترک، درصورت مصرف نکردن سیگار الکترونیکی

علایم ترک نیکوتین موجود در سیگار الکترونیکی مانند سیگارهای دیگر است که می‌توان به سردرد، اضطراب، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، خستگی مفرط، بی‌خوابی، افسردگی، گرسنگی مداوم یا اشتیاق به غذا خوردن و ولع شدید برای مصرف دوباره سیگار الکترونیکی اشاره کرد. / دیده بان ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: