کد خبر: ۳۳۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - 2024January 20
تلاش‌های علمی برای کشف داروهای جدید درمان کرونا در نقاط مختلف جهان ادامه دارد. چند داروی درمان سرپایی هم کارآزمایی بالینی را طی کرده و نتایج موفقی داشته‌اند، داروهایی که البته اثری از آنها در ایران نیست.
شفا آنلاین>سلامت> نتایج بررسی یک دارو با نام سیمنوترلویر؛ Simnotrelvir (به شکل قرص) نشان داد که این دارو عملکرد موفقی در درمان بیماران سرپایی کووید-19 دارد.

به گزارش شفا آنلاین: این دارو طی کارآزمایی بالینی فاز ۲ و ۳ از سوی محققین چینی مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج آن در مجله‌ NEJM هم منتشر شده است.

1208 بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در این مطالعه که واکسینه شده و اکثرا جوان (میانگین سنی 35 سال) بوده‌اند با شدت خفیف تا متوسط بیماری مورد کارآزمایی قرار گرفتند و در فاصله سه روز از شروع علائمشان، داروی سیمنوترلویر به همراه ریتوناویر یا دارونما دریافت کردند. شایع‌ترین علائم هم گلودرد یا خشکی، سرفه، گرفتگی یا آبریزش بینی، سردرد و تب بود.

در نهایت مشخص شد که مدت زمان برطرف شدن پیوسته علائم در گروه دریافت کننده دارو نسبت به گروه دارونما به شکل معناداری کوتاه‌تر است؛ چیزی حدود 1.5 روز. همچنین تجویز زودهنگام سیمنوترلویر به همراه ریتوناویر زمان رفع علائم را در میان بیماران بزرگسال مبتلا به کووید-19 به طور آشکار کاهش داد.

داروی سیمنوترلویر از سال قبل در چین در دسترس بوده و تقریبا یک چهارم پکسلوید قیمت دارد. پکسلوید، تولید شرکت فایرز در کارآزمایی‌های بالینی به عنوان یک داروی ضد ویروسی خوراکی برای درمان کووید-19 نویدبخش بوده است. توانایی کاهش خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ در بزرگسالان پرخطر غیر بستری در بیمارستان با کرونای خفیف تا متوسط را هم نشان داده است. این دارو برای مجوز استفاده اضطراری در کشورهای مختلف مجوز گرفته است. اما هیچ کدام از این داروها در ایران در دسترس نیست.

داروهای در دسترس

البته داروهای دیگری هم در طول پاندمی کرونا مجوز استفاده اضطراری یا تأیید کامل را برای درمان کووید-19 دریافت کردند، از جمله رمدسیویر که یک داروی ضد ویروسی است و زمان بهبودی را در برخی از بیماران مبتلا به کرونا کاهش می‌دهد. دگزامتازون هم میزان مرگ و میر را در بیماران با ابتلای شدید که نیاز به اکسیژن مکمل یا تهویه مکانیکی دارند، کاهش می‌دهد. باریسیتینیب (ترکیب با رمدسیویر) هم برای استفاده اضطراری در بیماران بستری و نیازمند به اکسیژن تکمیلی تجویز می‌شود. Sotrovimab و Casirivimab/Imdevimab هم آنتی‌بادی‌هایی هستند که مجوز استفاده اضطراری را برای درمان خفیف تا متوسط کرونا در بیماران پرخطر دریافت کردند. توسیلیزوماب هم یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی است که در درمان موارد شدید استفاده شده است.

از بین این داروها رمدسیویر، دگزامتازون و اکتمرا (توسیلیزوماب) تولید داخل در دستورالعمل کشوری درمان کرونا قرار دارد. چندی پیش هم ستاد علمی کرونا درخواست کرد که پکسلوید تولید ایران هم در پروتکل‌های درمانی کرونا قرار بگیرد و پس از آن بود که معاون درمان وزارت بهداشت از ورود این دارو به دستورالعمل کشوری درمان کرونا خبر داد اما اعلامکرد که پکسلوید به فارماکوپه دارویی کشور ورود نکرده است. یعنی ورود آن به دستورالعمل درمانی، به این معنا نیست که هر کس که علائم سرماخوردگی داشت، بتواند از این دارو استفاده کند، بلکه استفاده و تجویز این دارو شرایطی دارد. از جمله این که بیمار های‌ریسک و ابتدای ابتلایش به کرونا باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: