کد خبر: ۳۳۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۹ دی ۱۴۰۲ - 2024January 19
بیشتر کودکان طوری وابسته به دستگاه‌های دیجیتال هستند که گویا با آنها زندگی می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی که کودکان به صورت آنلاین از آنها استفاده می‌کنند، می‌تواند در سلامت روان آنها نقش داشته باشد.
شفا آنلاین>سلامت>بررسی ها بیانگر آن است که سلامت روان در بین نوجوانان آمریکایی رو به کاهش است.

به گزارش شفا آنلاین:دستکم در یک دهه گذشته میزان افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های روانی در نسل زِد (Z) افزایش داشته است. در سال‌های اخیر، دانشمندان و درمانگران اغلب رسانه‌های اجتماعی را به عنوان یکی از دلایل بالقوه مشکلات روانی مطرح کرده اند. داده‌های جدید موید آن است که این رسانه ها می توانند در بروز بیماری های روانی نقش داشته باشند اما به نظر می رسد این نقش به نحوه استفاده از این رسانه ها بستگی دارد.

نسل زِد (Z) که به آن نسل زومر نیز گفته می‌شود، نسلی است که در طول سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ و در عصر تکنولوژی و همچنین شرایط عجیب و غریب و سخت اقتصادی در دنیا متولد شده‌اند. این نسل به شدت به استفاده از تکنولوژی مثل گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و رایانه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند.

یانیس ویتلاک می‌گوید: هرکسی که روی نوجوانان مطالعه می‌کند، احتمالاً کمی درباره تأثیرات رسانه‌های اجتماعی یا حداقل اینترنت فکر کرده است.

ویتل یک روانشناس محقق است که از اوایل دهه ۲۰۰۰ در مورد کاربرد اینترنت بین نوجوانان به مطالعه پرداخته است.

در سال های اخیر، اینترنت کارهای بزرگی انجام داده و افراد را به هم نزدیکتر کرده است. اینترنت به مردم کمک کرده است اجتماعات بزرگی تشکیل دهند که می تواند جهان را دربرگیرد و می‌تواند مکان مهمی برای یافتن پشتیبانی و ارتباط باشد.

تعجب آور نیست که نسل زِد بیشتر از همیشه آنلاین زندگی می کنند. اما برخی نوجوانان ممکن است در معرض محتوای مضر یا محرک قرار گیرند. به عنوان مثال، نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ نشان داد تقریباً نیمی از نوجوانان مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفته اند.

بیشتر این افراد دختران نوجوان و رنگین پوستان بوده اند. همین نظرسنجی نشان داد تقریباً از هر سه نوجوان نسل زِد دو نفر با محتوای حاوی نفرت در رسانه‌های اجتماعی مواجه می‌شوند.

رسانه های اجتماعی همچنین فضایی هستند که افراد دائم خود را با دیگران مقایسه می کنند. آیا به حد کافی زیبا، قوی، باهوش یا با حال هستم؟

انجام تحقیقی روی کودکان ۱۳ تا ۱۷ ساله نشان داد تقریباً نیمی از آنها گزارش دادند که زمان صرف شده در رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود آنها احساس بدتری نسبت به بدن خود داشته باشند. فقط یک نفر از هر هفت نفر گفت که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث می شود احساس بهتری داشته باشند.

شما می‌توانید کنترل را به دست بگیرید

ویتلاک می گوید: بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان دشوار است، زیرا همه از آن استفاده می‌کنند. هیچ گروه بزرگی از افراد دیگر وجود ندارد که محققان بتوانند این افراد را با آنها مقایسه کنند. با این حال، یک مطالعه روی حدود ۶۶۰۰ نوجوان آمریکایی استفاده از رسانه‌های اجتماعی را با افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین و تصویر بدنی ضعیف مرتبط شناخت.

ویتلاک می‌گوید نکته مهم این است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی باید با هدف انجام شود. به این معنی که برای اهداف هدفمند استفاده شود، نه صرفاً برای وقت گذراندن یا حواس پرتی.

در ماه مه ۲۰۲۳، جراح کل آمریکا توصیه‌ای درباره استفاده کودکان از رسانه‌های اجتماعی صادر کرد. در این توصیه آمده است: هنوز شواهد کافی وجود ندارد که بگوییم رسانه های اجتماعی برای کودکان بی خطر است، اما شواهد زیادی وجود دارد که به بچه‌ها هشدار می‌داد هنگام استفاده از آن مراقب باشند.

ویتلاک از نوجوانانی که با آنها کار می‌کند، می‌خواهد فهرست تمرین‌هایی که سلامت روان را ارتقا می‌دهد، تهیه کنند. این فهرست باید شامل چیزهای کوچکی باشد که از آن لذت می برند.

او پیشنهاد می کند اگر کودکان احساس اضطراب می‌کنند، به جای اینکه به دنبال سرگرمی در گوشی و رسانه‌های اجتماعی خود باشند، باید دوباره به فهرست خود مراجعه کنند و کاری انجام دهند.

خودکشی سومین علت اصلی مرگ در میان نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله آمریکا در سال ۲۰۲۱ بود.

نسل زِد این یک اصطلاح محاوره ای برای متولدان سال ۱۹۹۷ میلادی است. متولدان سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ به عنوان نسل هزاره شناخته می شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: