کد خبر: ۳۳۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - 2024January 17
حوزه سلامت در همه دولت‌ها و حکومت‌ها، هم‌تراز حوزه امنیت است؛ زیرا، تضعیف نظام سلامت در هر جامعه‌ای، با آسیب‌های متعددی همراه خواهد شد که حوزه امنیت هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

شفا آنلاین>سلامت>فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، در نقطه مقابل کسانی قرار دارند که مشکلات حوزه سلامت را سیاسی می بینند. در حالی که راهکار حل معضلات نظام سلامت، کاملا غیر سیاسی است.

به گزارش شفا آنلاین:حوزه سلامت در همه دولت‌ها و حکومت‌ها، هم‌تراز حوزه امنیت است؛ زیرا، تضعیف نظام سلامت در هر جامعه‌ای، با آسیب‌های متعددی همراه خواهد شد که حوزه امنیت هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. یعنی اگر در جامعه‌ای، سلامت مردم مورد غفلت قرار بگیرد؛ باید انتظار داشت آن جامعه با مشکلات بزرگ‌تری مواجه شود. بنابراین، دولت‌ها همواره برای حوزه سلامت، اولویت بیشتری قائل هستند.

در همین حال، حوزه سلامت را می‌توان در دو صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی خلاصه کرد. جایی که بیمار به دارو نیاز دارد و پزشک در اتاق عمل، بدون ابزار و تجهیزات پزشکی، امکان جراحی نخواهد داشت.

بنابراین، اگر بتوان این دو صنعت را به سمت پیشرفت و توسعه سوق داد؛ قطعاً خیلی از مشکلات حوزه سلامت مرتفع خواهد شد. از جمله، وابستگی به واردات که حرف اول را در حوزه سلامت می‌زند. اگر شدت وابستگی به قدری زیاد باشد که با کوچک‌ترین اختلال در مسیر تأمین نیازهای داخلی دچار بحران شویم؛ آنگاه نمی‌توان مدعی بود که صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی داریم. اما، اگر بتوانیم در تولید محصولات دارویی و پزشکی، به سمت و سویی برویم که از میزان وابستگی کم شود و به حداقل برسد؛ آنگاه می‌توان مدعی شد که صنعت قدرتمندی داریم.

در همین حال، صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی، همچون دیگر صنایع نیازمند به روز شدن و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا هستند و برای چنین کاری، مهم‌ترین نیاز صنعت علاوه بر کسب دانش و مهارت، سرمایه مالی است که متأسفانه به پاشنه آشیل نظام سلامت کشور تبدیل شده است.

خسرو حیدری مدیر انجمن حامی تجهیزات پزشکی و دارویی، در اختتامیه دومین نمایشگاه سلامت‌بنیان، با اشاره به مشکلات و کمبودهای صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی، گفت: در نمایشگاه امسال حوزه تجهیزات پزشکی حضور فعال‌تر و چشمگیرتری نسبت به دوره قبل داشت.

این فعال صنعت تجهیزات پزشکی، با عنوان این مطلب که حوزه تجهیزات پزشکی ۴۲۰ هزار IRC دارد که ۶۵ هزار مورد از آن مربوط به تولید، قطعات و مواد اولیه است، افزود: وضعیت مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی مخصوصاً در حوزه تجهیزات مصرفی، وحشتناک است و اگر این وضعیت ادامه یابد حیات تولیدکنندگان به خطر می‌افتد.

حیدری ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان که دستگاه‌های "های تک" و پیچیده تولید می‌کنند، با توجه به اینکه رشد فناوری در حوزه تجهیزات پزشکی در دنیا خیلی سریع است، باید تحقیق و توسعه داشته باشند و در این حوزه هزینه کنند که این کار نیازمند سرمایه در گردش و تسهیلات است.

وی با گلایه از اظهار نظرهای سیاسی در حوزه سلامت، گفت: وقتی بودجه واقعی دیده نشود، مگر می‌توان با دادن اولتیماتوم مشکل را حل کرد.

حیدری افزود: بودجه‌ای که ظاهراً برای دارو و تجهیزات پزشکی در سال آینده دیده شده حدود ۸۵ همت است، این در حالی ست که با نیاز واقعی ۱۰۰ تا ۱۲۰ همت فاصله زیادی دارد. اگر بودجه به صورت واقعی دیده نشود، چرخه معیوب فعلی ادامه می‌یابد. البته اینکه سازمان غذا و دارو در همین شرایط سخت، فرصت همدلی و رواداری را ایجاد کرده، غنیمت است.

وی با اشاره به انتصاب سعیدرضا شاهمرادی به عنوان مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی، خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: آقای محمدی به مدیران خود قدرت و جرأت تصمیم‌گیری بدهید. ما نیاز به احترام و تکریم داریم و تولیدکنندگان نباید در اداره کل معطل شوند.

حیدری ادامه داد: انتظار داریم اداره کل تجهیزات پزشکی در تصمیم‌گیری‌های خود سرعت عمل به خرج دهد و تخصیص ارز با سرعت بیشتری انجام شود و در حوزه مواد اولیه هم سختگیری کمتری شود.

در همین حال، محمد پیکانپور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، با گلایه از نمایندگانی که سازمان را مقصر کمبود دارو می‌دانند، گفت: مجلس شورای اسلامی در حالی موضع انتقادی به بازار دارو دارد که با بودجه مورد نیاز دارو برای سال ۱۴۰۲ موافقت نشد.

وی با اشاره به بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارو و تجهیزات پزشکی و شیرخشک در سال ۱۴۰۲، افزود: بودجه مورد نیاز ما ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود که موافقت نشد.

پیکانپور خطاب به نمایندگان منتقد مجلس از عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: ما دستگاه چاپ پول و ارز نداریم و بهتر است برای تأمین نقدینگی شرکت‌های دارویی، تدبیری بیاندیشند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، صنعت داروسازی کشور دچار بحران نقدینگی است.

پیکانپور گفت: به جای نطق‌های غیرکارگشا، به هشدارهای کارشناسان و متخصصان حوزه دارو توجه کنید. طوری نشود که در سال آینده دچار کمبود دارو شویم و دوباره گلایه‌ها به سمت و سوی سازمان غذا و دارو باشد.

به نظر می‌رسد، حوزه سلامت برای برون رفت از مشکلات و چالش‌هایی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کند؛ باید از سمت و سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی، مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. زیرا، پاشنه آشیل نظام سلامت کشور؛ نقدینگی است، نه اولتیماتوم. / مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: