کد خبر: ۳۳۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - 2024January 17
کشف جدید محققان با هوش مصنوعی:
براساس پژوهشی جدید اثر انگشت‌های یک دست ما ممکن است آنقدر که فکر می‌کردیم متفاوت نباشد.

شفا آنلاین>سلامت>محققان با کمک هوش مصنوعی نشان داده‌اند که اثر انگشت‌های یک فرد تقریباً به یکدیگر شباهت دارند و یکتا نیستند.

به گزارش شفا آنلاین:براساس پژوهشی جدید اثر انگشت‌های یک دست ما ممکن است آنقدر که فکر می‌کردیم متفاوت نباشد. محققان با کمک هوش مصنوعی توانستند اثر انگشت‌های متعلق به دست یک نفر را از میان ۶۰ هزار اثر انگشت مختلف با دقت ۷۷ درصد پیدا کنند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند در حوزه‌های مختلفی ازجمله پزشکی قانونی کاربرد داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز در انسان منحصر‌به‌فرد بودن بدن هر یک از ما است. اگرچه بیش از ۱۰۰ میلیارد انسان تاکنون روی این سیاره زندگی کرده‌اند، دانشمندان بر این باورند که هیچ دو اثر انگشتی تابه‌حال یکسان نبوده است. همچنین فرض می‌شود که الگوی خطوط و حلقه‌های روی هر اثر انگشت انسان، در انگشت دیگر همان فرد نیز تکرار نشده است و تک‌تک انگشتان انسان به‌طور قابل‌توجهی از یکدیگر متمایز هستند. اکنون مقاله منتشرشده در Science Advances این فرضیه چندین‌ساله را زیر سؤال برده است.

تحقیق جدید و بررسی ۶۰ هزار اثر انگشت‌ با هوش مصنوعی

محققان دانشگاه کلمبیا برای اثبات فرضیه خود، از یک پایگاه داده عمومی در ایالات متحده استفاده کردند که شامل حدود ۶۰ هزار اثر انگشت از مجموعه‌های ۱۰ موردی از انگشتان افراد است. محققان می‌خواستند ببینند آیا یک شبکه عصبی می‌تواند شباهت میان اثر انگشت‌های مربوط به یک فرد را شناسایی کند یا خیر. آن‌ها این داده‌ها را وارد سیستم‌های مبتنی بر شبکه‌های عصبی کردند که نوعی هوش مصنوعی است.

اثر انگشت

این هوش مصنوعی به بررسی انشعاب‌ها و نقاط انتهایی برجستگی‌های اثر انگشت نمی‌پرداخت (این الگوها در بررسی‌های سنتی اثر انگشت استفاده می‌شوند). درعوض، محل دیگری را تحلیل می‌کرد که مربوط به زوایا، انحنای چرخش‌ها و حلقه‌ها در مرکز اثر انگشت بود.

با انجام بررسی‌های این هوش مصنوعی مشخص شد که اگرچه هر اثر انگشت روی یک دست همچنان منحصربه‌فرد بود، اما شباهت‌های کافی بین آن‌ها وجود داشت تا هوش مصنوعی بتواند آن‌ها را با دقت بیشتر از ۷۷ درصد تطبیق دهد. به عبارت دقیق‌تر، جهت‌گیری برجستگی‌ها در مرکز اثر انگشت انگشتان مختلف یک فرد مشابه است.

یک استاد علوم پزشکی قانونی در دانشگاه لوزان سوئیس گفت که این مطالعه هیچ‌چیز را با قطعیت رد نکرده است و استدلال پژوهش اخیر صرفاً به شباهت میان اثر انگشت‌های متعلق به یک شخص اشاره می‌کند؛ او افزود که این حقیقت از زمان شروع انگشت‌نگاری به خوبی شناخته شده بود.

همچنین دانشیار علوم پزشکی قانونی دانشگاه استافوردشایر انگلستان بعید می‌داند این مطالعه در مرحله فعلی تأثیری اساسی بر پرونده‌های جنایی داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: