کد خبر: ۳۳۸۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - 2024January 17
6 نکته درباره پروفسور توفیق موسیوند که در حوزه قلب، شهرت جهانی داشته است
شفا آنلاین>سلامت>پروفسور توفیق موسیوند، مخترع نخستین قلب مصنوعی جهان، در روز یکشنبه  24 دی درگذشت. 
به گزارش شفا آنلاین: دکتر موسیوند همیشه در لیست 10نفر اولی بود که از مفاخر پزشکی و علمی ایرانیان خارج کشور تهیه می‌شد. رویاهای بزرگش او را به کانادا کشاند تا در سایه تلاش‌هایش، به برترین جایگاه‌های علمی جهان برسد.

1توفیق موسیوند سال ۱۳۱۵ در روستای «ورکانه» همدان متولد شد. تا کلاس چهارم دبستان در مدرسه روستا تحصیل کرد. بعد از آن تا کلاس ششم ابتدایی را در مدرسه «باباطاهر» همدان گذراند. دوره دبیرستان را هم تا کلاس نهم در یکی از دبیرستان‌های همدان ادامه داد. بعد از کلاس نهم هم وارد دانشسرای معلمی همدان شد.

2 بعد از تحصیل در دانشسرای معلمان سراغ رشته مهندسی کشاورزی رفت و در دانشگاه تهران مشغول تحصیل شد. اما باز راضی نشد و در نهایت با بورسیه راهی کانادا شد. در این کشور ابتدا رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آلبرتا را انتخاب کرد و بعد هم در رشته پزشکی تحصیل کرد. در این دوره از زندگی توفیق، مهم‌ترین اتفاق رقم خورد و او توانست برای تمام جهان مفید واقع شود.

3 توفیق در 37 سالگی توانست مدرک دکترای مهندسی پزشکی و دکترای علوم پزشکی را از دانشگاه آکرون و کالج پزشکی شمال شرقی اوهایو دریافت کند. او حالا ازدواج کرده و صاحب 2فرزند بود. دوستان توفیق می‌گویند او سال‌های اولیه زندگی در کانادا مجبور بود روزها تحصیل کند و شب‌ها به‌عنوان یک ظرف‌شو کار کند تا خرج زندگی خود و خانواده‌اش را تأمین کند.

4 زمانی که موسیوند در حال تحصیل در رشته پزشکی بود به دعوت یکی از استادانش برای کار کردن در یکی از بهترین بیمارستان‌های آمریکا، راهی «کلیولند کلینیک»
 (Cleveland Clinic) شد؛ جایی که خیلی از پزشکان آرزو دارند در آنجا کار کنند. بعد از 3سال کار در کلینیک کلیولند، از سوی انستیتوقلب اوتاوا از او درخواست شد تا سرپرستی تیم قلب مصنوعی این انستیتو را به‌عهده بگیرد. در این مرحله او توانست فناوری قلب مصنوعی خود را گسترش دهد و آن را به استانداردی برای آینده تبدیل کند. از آن به بعد بود که شهرت موسیوند عالم‌گیر شد.

5 او در طول سال‌های کاری‌اش مسئولیت‌های مختلفی در کشور کانادا داشت. دکتر موسیوند بیش از ۳۰ سال به‌عنوان رئیس و مدیر برنامه دستگاه‌های قلبی-عروقی و آزمایشگاه تحقیقاتی دستگاه‌های قلبی-عروقی در مؤسسه قلب دانشگاه اتاوا خدمت کرد. او جایگاه برجسته‌ای در اتاوا و کانادا در زمینه‌ دستگاه‌های پزشکی ازجمله قلب مصنوعی به‌عنوان درمان نارسایی قلبی داشت.‌

6 پروفسور موسیوند در طول فعالیتش به‌دلیل خدمات ارزنده‌اش به بشریت جوایز داخلی و بین‌المللی متعددی دریافت کرد؛ کسب عنوان عالی‌ترین مقام علمی جهان از  انجمن سلطنتی آمریکا و بریتانیا و کسب عنوان عضو برگزیده آکادمی علوم انجمن سلطنتی کانادا. او سال ۲۰۱۳ نیز مدال الماس «جوبیلی» را از ملکه الیزابت دوم دریافت کرد.‌

اختراع قلب مصنوعی با کنترل از راه دور
کارکرد این اختراع مهم که شامل تکنولوژی بای‌پس است، به این شکل است که قلب پس از قرار گرفتن در بدن بیمار از طریق ماهواره، اینترنت و تلفن کنترل می‌شود .

145
اختراع و فناوری در کارنامه دوران حیات پروفسور توفیق موسیوند  ثبت شده است.

تعیین DNA انسان با اثرانگشت و بدون خون
این دستاورد بسیار مهم برای تشخیص هویت افراد فوت شده در سوانح استفاده می‌شود. این شیوه برای نوزادان و بیماران قلبی هم کاربردهای زیادی دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: