کد خبر: ۳۳۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - 2024January 16
هنوز این سویه در کشور شناسایی نشده اما در مناطقی مانند آمریکا این سویه مهم بوده چراکه بیماری‌زایی بالایی داشته است.

شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پویش ملی سلامت با هدف غربالگری دیابت و پرفشاری خون همچنان ادامه دارد و ظرف چند روز آینده این بخش به پایان می‌رسد. این پویش در برنامه‌های جاری نظام ارجاع و سلامت خانواده هم کمک کننده بود. در فاز دوم نیز پویش تغذیه سالم دنبال می‌شود نزدیک ۴۳ میلیون نفر تحت غربالگری دیابت و پرفشاری خون قرار گرفتند.

به گزارش شفا آنلاین:حسین فرشیدی در نشست خبری پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با محوریت نمک یُددار و لبنیات گفت: پویش ملی سلامت با هدف غربالگری دیابت و پرفشاری خون همچنان ادامه دارد و ظرف چند روز آینده این بخش به پایان می‌رسد. این پویش در برنامه‌های جاری نظام ارجاع و سلامت خانواده هم کمک کننده بود. در فاز دوم نیز پویش تغذیه سالم دنبال می‌شود نزدیک ۴۳ میلیون نفر تحت غربالگری دیابت و پرفشاری خون قرار گرفتند.

۱۹۲ شهر تحت پوشش برنامه سلامت خانواده

برنامه سلامت خانواده در ۶ منطقه از تهران، بزودی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده به ۱۹۲ شهر رسیده و ۶ منطقه از تهران با جمعیت ۲۷ میلیون نفر هم تحت پوشش خواهند آمد ادامه داد: تحقق این هدف ارتباط مستقیم با پویش ملی سلامت دارد. ۵۷ میلیون نفر را تا پایان سال تحت پوشش برنامه سلامت خانواده خواهیم برد و ۳۰ میلیون نفر باقی مانده نیز در بهار سال بعد وارد برنامه سلامت خانواده می‌شوند.

کرونای JN۱ به ایران رسیده است؟

وی در خصوص سویه جدید کرونا با نام JN۱ شناخته می‌شوند تصریح کرد: هنوز این سویه در کشور شناسایی نشده اما در مناطقی مانند آمریکا این سویه مهم بوده چراکه بیماری‌زایی بالایی داشته است. حداقل ۸ مقاله درباره این سویه در هفته گذشته چاپ شده‌ که می‌گوید سویه jn۱ از xbb بسیار واگیردارتر است و آمار ابتلا را در آمریکا دو برابر کرده و سویه غالب آن منطقه شده‌ است.

فرشیدی تاکید کرد: سویه‌ها در یک نقطه ماندگار نیست و ممکن است به ایران هم برسد اما هنوز شناسایی نشده است و رصد و پایش ما به طور متناوب ادامه دارد. البته مرگ و میر و بستری این سویه افزایشی نبوده است، آمار کرونا مشخص است و ما از هر استان درصدی از موارد بیماری را انتخاب می‌کنیم و ماهانه شاید ۱۰۰۰ نمونه انتخابی تصادفی بررسی می‌شوند تا سویه غالب کشور شناسایی شود.

دیابت و فشارخون، عامل عمده بیماری‌های قلبی و عروقی

ارتباط مستقیم دیابت و فشارخون با مصرف قند و نمک

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: دیابت و پرفشاری خون عامل عمده بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، برای کنترل این بیماری‌ها باید تغذیه را اصلاح کرد و فعالیت بدنی را هم افزایش داد. دیابت و پرفشاری خون ارتباط مستقیمی با مصرف قند و نمک دارند. مصرف نمک برای ما بسیار مهم است چون تشدید کننده فشارخون و سایر بیماری‌های وابسته است. در خیلی از کشورها کاهش مصرف نمک آغاز شده و در کشور ما هم این فرهنگسازی باید انجام شود.

وی تاکید کرد: از کودکی به غذاهای پرنمک عادت کردیم و این عامل اثرات خود بر سلامتی را دارد. در بازار انواع نمک وجود دارد و متاسفانه خیلی از این بسته‌ها معلوم نیست از کجا و با چه استانداردی تهیه شده است و این در حالی است که باید عناصر نمک و نحوه تهیه آن مشخص باشد. مواردی مانند نمک دریا و ... در بازار زیاد شده است ولی اصلا معلوم نیست از کجا آمده است. اگر بسته بندی و ویژگی‌های نمک مشخص نباشد این نمک ضرر دارد. نمک به هر رنگی که باشد باید توسط سازمان غذا و دارو تایید شود زیرا نمک دارای املاح است که باید پایش شود چون ممکن است دارای سرب و سایر مواد مضر باشد.

فرشیدی در خصوص اینکه آیا می‌توان گفت به طور کلی نمک‌های رنگی مضر است یا خیر؟ توضیح داد: هر نوعی از نمک باید توسط سازمان غذا و دارو تایید شود پس نمی‌توان گفت هر نمک رنگی ضرر دارد بلکه باید تاییدیه داشته باشد.

یددار کردن آرد و روغن در دستور کار وزارت بهداشت

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بخش مهم دیگر مواد غذایی ما حبوبات است چون فیبر و پروتئین مورد نیاز ما را تامین می‌کند، همچنین ید دار کردن آرد و روغن هم در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

اجرای برنامه "شیرمدرسه" در اغلب استان‌ها

وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی مصرف لبنیات افزود: در این زمینه برنامه شیر مدرسه در اکثر استان ها درحال انجام است و لبنیات باید نقش پررنگی در سبد غذایی ما داشته باشد.

آغاز پویش اطلاع رسانی تغذیه سالم با محوریت نمک یددار و لبنیات از اول بهمن‌ماه

فرشیدی گفت: پویش اطلاع رسانی تغذیه سالم با محوریت نمک یُددار و لبنیات از اول تا هفتم بهمن ماه با موضوع نمک و شعار "انتخاب همه: نمک کم، اما تصفیه شده یددار" و هشتم تا پانزدهم بهمن ماه با موضوع لبنیات و شعار "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برگزار خواهد شد، به طور کلی مصرف نمک در کشور ما از میانگین جهانی بالاتر است. در ۲۴ ساعت افراد نباید بیش از ۳ تا نهایتا ۵ گرم نمک مصرف کنند. متاسفانه در عمده غذاهای ما بالاتر از ۸ گرم نمک استفاده می‌شود که باید فرهنگسازی شود تا نمکدان سر سفره هم نیاید. مصرف نمک زیاد در بروز بیماری‌هایی مانند سرطان هم اثرگذار است.  

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: دنیا اکنون به این نتیجه رسیده است که استفاده از پلاستیک مضر است و باید به سمت جامعه عاری از پلاستیک برویم. احتمالا اردیبهشت سال آینده پویشی در ارتباط با این موضوع داشته باشیم. 

پیگیری افزایشی شدن سرانه لبنیات در کشور

وی در خصوص تاثیر قیمت‌گذاری لبنیات بر میزان مصرف آن افزود: یکی از موضوعات مهم مباحث اقتصادی است که مدنظر دولت است و ماهانه در زمینه تغذیه ۱۴۰ میلیارد تومان سوبسید در نظر می‌گیرد تا کمبودهای احتمالی غذایی را جبران کند که بخشی از آن را در حوزه لبنیات و برنامه شیر مدرسه می‌بینیم. ما به دنبال افزایشی شدن سرانه مصرف لبنیات در کشور هستیم. در حال حاضر سرانه مصرف لبنیات در کشور روزی یک واحد است.  

چه کسانی باید واکسن کرونا بزنند؟

فرشیدی در خصوص لزوم تزریق واکسن کرونا نیز گفت: سویه jn۱ سرایت بالایی دارد و چیزی که می‌تواند جلوی آن را بگیرد واکسن است. درحال حاضر عمده جمعبت ما بیش از یک سال است که واکسن کرونا نزدند، بنابراین افراد مسن، کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بهتر است واکسن بزنند. واکسنی که برای اومیکرون تولید شد برای این سویه هم‌ موثر است و شدت بیماری را کاهش می‌دهد. واکسن اکنون علاوه بر شبکه بهداشتی در برخی داروخانه‌ها هم وجود دارد و افراد می‌توانند تهیه کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در مدارس ما بوفه‌های سالم وجود دارد که اجازه ندارند چیپس و اسنک نمکی و... به فروش برسانند. البته در تولید این دست محصولات هم باید حد استاندارد نمک رعایت شود. ذائقه افراد باید اصلاح شود هرچند که زمان‌بر است اما می‌توان این کار را انجام داد. می‌توان بدون روغن و نمک هم آشپزی کرد اما باید عادت کنیم مصرف این دست اقلام کاهش یابد.

مصرف برنج در ایران بیش از میان جهانی

وی افزود: اکنون در تامین و امنیت غذا خوب کار می‌کنیم ولی باید فرهنگسازی مصرف را هم اصلاح کرد. به عنوان مثال مصرف برنج‌ در کشور بیش از میانگین جهانی و نیاز ما است و باید در زمینه آن آموزش داد.

در تهران مازوت‌سوزی نداریم

فرشیدی در خصوص آلودگی هوا نیز گفت: مقایسه امسال با سال قبل نشان می‌دهد که روزهای پاک امسال بیشتر بوده است و این نشان دهنده فعالیت بر این موضوع است. برای روزهای آلوده قوانین داریم چون آلودگی هوا باعث بیماری‌های خطرناک و حتی مرگ و میر می‌شود و دولت موظف به استفاده از هر تمهیداتی برای کاهش عوارض آلودگی هوا است. عوامل آلاینده هوا باید کم شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: دولت بر تولید و ورادات وسایل نقلیه برقی کار می‌کند. در بسیاری از سوخت‌هایی که برای منابع ثابت استفاده می‌شود که عمدتا تولید کننده برق هستند، استفاده از مازوت را داشتیم و خوشبختانه دو سال است که حداقل در تهران اصلا مصرف مازوت نداریم. گاهی که خطر آلودگی هوا افزایش یابد موضوع تعطیل کردن فعالیت مراکز و دورکاری و... مطرح می‌شود. البته موضوع آلودگی گرد و خاکی هم وجود دارد که در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان را درگیر می‌کند اما کارهای خوبی درحال انجام است. /ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: