کد خبر: ۳۳۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - 2024January 16
طبق اعلام معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان نظام پزشکی؛ بررسی وضعیت روانی ۲۵۳ دستیار تخصصی پزشکی نشان می‌دهد؛ میزان خودکشی در جمعیت رزیدنتی بین ۳.۱ تا ۵ برابر بیشتر از سایر گروه‌ها است. این در حالی است که چنانچه دستیار تخصصی مبتلا به افسردگی باشد احتمال وقوع خطای پزشکی در وی، ۶ برابر بیشتر از حالات دیگر است.
شفا آنلاین>سلامت>خودکشی منجر به فوت سه نفر از دستیاران (رزیدنت‌های) پزشکی کشور طی هفته خبرساز شده است. البته این اولین بار نیست که مرگ سریالی خودخواسته دستیاران پزشکی، برای نظام سلامت حاشیه ساز می‌شود. در سال ۹۵ و در سال ۹۹ در بحبوحه کرونا، جامعه با این حقیقت تلخ مواجه شد و مرگ آنها به دلیل خودکشی یا در خواب، باعث بروز حواشی بسیاری در نظام سلامت کشور شد.
به گزارش شفا آنلاین: کارشناسان براین باورند که  بی‌اعتنایی به مشکلات انباشته شده این قشر، تعرفه‌ها و پرداخت‌های ناکافی، فشار و استرس کاری، تهدید از سوی بیمار یا همراهان وی، متهم شدن به قصور پزشکی، احساس نابرابری‌های اجتماعی، روند رو به افول کیفیت آموزش پزشکی، همکاران و دانشجویان به خارج از کشور و… آنها را به خودکشی سوق داده‌اند. طبق اعلام معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان نظام پزشکی؛ بررسی وضعیت روانی ۲۵۳ دستیار تخصصی پزشکی نشان می‌دهد؛ میزان خودکشی در جمعیت رزیدنتی بین ۳.۱ تا ۵ برابر بیشتر از سایر گروه‌ها است. این در حالی است که چنانچه دستیار تخصصی مبتلا به افسردگی باشد احتمال وقوع خطای پزشکی در وی، ۶ برابر بیشتر از حالات دیگر است.

سندروم خستگی و ایست قلبی در خواب

برای بررسی بیشتر این موضوع و دلایل آن، محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار به «آرمان امروز» می‌گوید:‌ سندرم «کاروشی» یا پدیده مرگ در اثر کار زیاد، متاسفانه یک حقیقت تلخ در میان رزیدنت‌ها یا همان دستیاران پزشکی است.

مرگ جوان بیست ساله که هیچگونه زمینه قبلی ندارد، چه دلیلی می‌تواند به جز این داشته باشد؟ مواجهه مکرر با مریض‌های بدحال و افرادی که به هر شکلی با مشکلات درد و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر یک دکمه در دستگاه آی سی یو یا یک دارو را دیر یا زود به او بدهید، تعهد شدید و تنش کار بالا ایجاد می کند.

شریفی مقدم معتقد است، وقتی دستمزد رزیدنت‌ها پایین است، آنها مجبورند در کنار خستگی از کار زیاد شغل دیگر هم داشته باشند و در ادامه خاطر نشان می‌کند: مشکلات رزیدنت‌ها از پرستاران بیشتر است، آنها باید بیشتر مهارت بیاموزند است و یک رزیدنت جراحی باید در کنار جراح (متخصص) بایستد و تجربه کسب کند. متاسفانه حرف‌های این گروه، منعکس نمی شود چون آنها ابزار کار برای درآمد و گذران امورات اساتید پزشکی هستند. وی با اشاره به اینکه شب‌ها در بیمارستان‌های پایتخت اساتید حضور ندارند و فقط رزیدنت ها هستند و باید پاسخگو باشند. در چنین وضعیتی وقتی مریض می‌میرد، رزیدنت با او می‌میرد./آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: