کد خبر: ۳۳۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - 2024January 16
هیپنوتیزم یک حالت افزایش تمرکز و توجه است. هیپنوتیزم با هدایت یک هیپنوتیزم درمانگر آموزش‌دیده، به شما این امکان را می‌دهد که نسبت به پیشنهادات برای ایجاد تغییرات سالم در ادراکات، احساسات، عواطف، خاطرات، افکار یا رفتارهای خود پذیراتر باشید.
شفا آنلاین>سلامت>هیپنوتیزم که هیپنوتراپی نیز نامیده می‌شود، حالتی با آرامش عمیق و تمرکز توجه است. این یک نوع داروی ذهن و بدن است.

به گزارش شفا آنلاین:یک هیپنوتیزم درمانگر آموزش‌دیده و دارای گواهینامه شما را با نشانه‌های کلامی، تکرار و تصویرسازی به این وضعیت عمیق تمرکز و آرامش هدایت می‌کند. هنگامی که تحت هیپنوتیزم هستید، این سطح شدید تمرکز و توجه به شما اجازه می‌دهد تا حواس‌پرتی‌های معمولی را نادیده بگیرید و نسبت به پیشنهادات هدایت‌شده برای ایجاد تغییراتی برای بهبود سلامت خود پذیرا باشید.

هیپنوتیزم چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد هیپنوتیزم به طور کامل شناخته شده نیست. بااین‌حال، معمولاً اعتقاد بر این است که در حالت عمیق تمرکز و آرامش که با هیپنوتیزم به دست می‌آید: ذهن خودآگاه شما آرام می‌شود.

شما می‌توانید به بخشی از مغز خود که در آن افکار، باورها، ادراکات، احساسات، عواطف، حافظه و رفتارهای شما سرچشمه می‌گیرند، ضربه بزنید. در این حالت، شما به هیپنوتیزم درمانگر خود اجازه می‌دهید تا به شما کمک کند افکار ناخودآگاهی را که رفتار فعلی شما را هدایت می‌کنند، اصلاح یا جایگزین کنید.

برخی باورهای نادرست در مورد هیپنوتیزم

باور نادرست: هیپنوتیزم واقعی نیست و یک نوع سرگرمی است.

هیپنوتیزم یک عمل نمایشی یا جادویی نیست. هیپنوتیزم بالینی نوعی درمان پزشکی است که اغلب به‌عنوان بخشی از یک برنامه درمانی که شامل رویکردهای پزشکی سنتی است، استفاده می‌شود.

باور نادرست: وقتی هیپنوتیزم می‌شوید هوشیاری خود را از دست می‌دهید یا دچار فراموشی می‌شوید.

اکثر مردم همه چیزهایی که در طول هیپنوتیزم اتفاق می‌افتد را به یاد می‌آورند. شما از اینکه چه کسی هستید، کجا هستید و آنچه در طول جلسه هیپنوتیزم اتفاق می‌افتد آگاه باقی می‌مانید.

باور نادرست: زمانی که هیپنوتیزم می‌شوید تحت کنترل هیپنوتیزم درمانگر خود هستید.

هیپنوتیزم‌کننده یا هیپنوتیزم درمانگر شما، هیپنوتیزم را هدایت می‌کند، اما هیپنوتیزم کاری است که شما برای خودتان انجام می‌دهید. نمی‌توان کاری کرد که برخلاف میل شما انجام شود. هیچ اطلاعاتی را که می‌خواستید مخفی بماند فاش نخواهید کرد؛ در واقع شما کنترل رفتار خود را از دست نمی‌دهید.

باور نادرست: هیپنوتیزم چیزی جز خواب عمیق نیست.

هیپنوتیزم خواب نیست البته برخی از اشکال عمیق‌تر هیپنوتیزم وجود دارند که می‌توانند شما را خوابیده به نظر برسانند، زیرا بدن شما بسیار ساکن و ساکت است، اما شما خواب نیستید.

هیپنوتیزم در درمان چه مشکلات و بیماری‌هایی مفید است؟

هیپنوتیزم درمانی ممکن است به درمان تعدادی از شرایط پزشکی که در آن عوامل روانی بر علائم فیزیکی تأثیر می‌گذارد، کمک کند.

کاربردهای رایج آن در سلامت روان عبارت‌اند از:

استرس و اضطراب، به‌ویژه قبل از اقدامات پزشکی یا دندانپزشکی؛ حملات پانیک؛ و سندرم استرس پس از سانحه (PTSD)

فوبیاها

مسائل کنترل رفتار، از جمله ترک سیگار، کاهش وزن و شب‌ادراری

کاربردهای رایج آن در پزشکی عبارت‌اند از:

بی‌خوابی

آسم

گرگرفتگی در دوران یائسگی

اختلالات گوارشی، از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

کنترل درد، از جمله بعد از جراحی، زایمان، سرطان، فیبرومیالژیا، سوختگی و سردرد (میگرن و سردرد تنشی)

بیماری‌های پوستی، از جمله زگیل و پسوریازیس

عوارض جانبی شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی در سرطان، مانند: تهوع و استفراغ

مردم تجربه هیپنوتیزم را چگونه توصیف می‌کنند؟

مردم هیپنوتیزم را به روش‌های مختلفی توصیف می‌کنند. ممکن است احساس کنید که در فضا قرار گرفته‌اید یا در حالت خلسه هستید؛ آن‌قدر متمرکز که بتوانید جلوی حواس‌پرتی اطراف را بگیرید. آیا تابه‌حال آن‌قدر روی یک برنامه تلویزیونی متمرکز شده‌اید یا آن‌قدر در یک کتاب خوب جا افتاده‌اید که صحبت‌های خانواده‌تان در اطرافتان را نشنیدید؟ این تجربه تا حدودی شبیه احساسی است که ممکن است هنگام هیپنوتیزم داشته باشید. بسیاری از مردم می‌گویند که با وجود افزایش تمرکز، احساس آرامش می‌کنند. اکثر آنها هیپنوتیزم را به‌عنوان یک تجربه خوشایند توصیف کردند.

 

معمولاً در طول جلسه هیپنوتیزم چه اتفاقی می‌افتد؟

هیپنوتیزم چهار مرحله اصلی دارد

مرحله اول

در این مرحله، شما شروع به آرامش می‌کنید، توجه خود را متمرکز می‌کنید و حواس‌پرتی‌ها را نادیده می‌گیرید. هیپنوتیزم‌درمانگر، شما را در این مرحله با تکنیک‌های خاصی مانند تنفس کنترل شده (دم بیش از هفت بار، سپس بازدم بیش از ۱۱ بار) یا آرام‌سازی پیش‌رونده عضلانی (انقباض عضلات در حین دم و شل کردن آنها در حین بازدم) یا تمرکز بر یک تصویر بصری راهنمایی می‌کند.

مرحله دوم

این مرحله مرحله اول را ادامه می‌دهد و آرامش و تمرکز شما را به سطح عمیق‌تری می‌برد. این مرحله اغلب شامل شمارش معکوس یا استفاده از تصاویر نزولی مشابه مانند پایین‌رفتن از پله‌ها یا به‌آرامی فرورفتن عمیق و عمیق‌تر در یک تخت راحت می‌شود.

مرحله سوم

این مرحله برای تغییر واقعی در تجربه، رفتار یا ادراک است. هیپنوتیزم شما از تصاویر و زبانی که با دقت انتخاب شده است استفاده خواهد کرد. پیشنهادها معمولاً متمرکز بر علائم (برای رفع یک علامت) یا اکتشافی (برای کشف تجربیات مرتبط با شروع علائم) هستند. تغییرات پیشنهادی ممکن است در ادراک، احساس، عواطف، حافظه، فکر یا رفتار باشد.

مثال: برای ترک سیگار، می‌آموزید که محرک‌های خود را برای تمایل به سیگار شناسایی کنید، راه‌های مثبت تغییر را بیاموزید، منابعی را برای ایجاد تغییر درک کنید، الگوی خود را مختل کنید، واکنش بهتری را به آن اضافه کنید، تفاوت را متوجه شوید و رفتار تغییریافته را نصب کنید! ممکن است تشویق شوید که خود "قدیمی" تان را با ریه‌های سیاه در آینه‌ای در پشت خود ببینید و خود "جدید" تان را سالم با ریه‌های تمیز در آینه جلویی ببینید. سپس هدایت خواهید شد که کدام خود را دوست دارید و به سمت آن خود قدم بردارید.

مرحله آخر

در این مرحله از هیپنوتیزم خارج می‌شوید. هیپنوتیزور شما ممکن است از عمیق‌کننده‌های معکوس استفاده کند، مثلاً به شما پیشنهاد می‌دهد که از پله‌ها بالا بروید یا بشمارید.

آیا از هیپنوتیزم به‌عنوان تنها درمان استفاده می‌شود؟

هیپنوتیزم معمولاً همراه با سایر درمان‌ها و داروها، به‌عنوان بخشی از یک برنامه درمانی کامل استفاده می‌شود. تصمیم به استفاده از هیپنوتیزم درمانی در یک محیط بالینی به‌عنوان تنها درمان یا به‌عنوان یک درمان اضافی در روان‌درمانی یا طب سنتی با مشورت یک متخصص واجد شرایط که در مورداستفاده و محدودیت‌های هیپنوتیزم آموزش دیده است، گرفته می‌شود.

زمان معمول درمان با هیپنوتیزم چقدر است؟

زمان معمولی وجود ندارد. بسته به شدت و نوع مشکل، درمان متفاوت است. هیپنوتیزم درمانی ممکن است چندین جلسه طول بکشد.

آیا هیپنوتیزم درمانی مؤثر است؟

علی‌رغم استفاده از هیپنوتیزم از دهه ۱۷۰۰، همچنان جامعه پزشکی نسبت به هیپنوتیزم درمانی بدبین است. بااین‌حال، در حال تبدیل‌شدن به یک شکل درمانی پذیرفته شده و شناخته‌شده‌تر است. تعداد متخصصان پزشکی معتبر و دارای مجوز که هیپنوتیزم درمانی را در عمل خود به کار می‌برند در حال افزایش است.

شواهد علمی حاکی از مزایای هیپنوتیزم درمانی محدود اما درحال‌رشد است. برخی از مطالعات نتایج را "امیدبخش" یا "ممکن است در نتیجه‌گیری مفید باشند"، نشان می‌دهند. قوی‌ترین شواهدی که از استفاده از درمان‌های هیپنوتیزمی حمایت می‌کند، تحقیقاتی است که در مورد هیپنوتیزم برای درمان درد، IBS و علائم PTSD استفاده می‌شود. بیشتر انجمن‌ها و سازمان‌های پزشکی بیان می‌کنند که برای نتیجه‌گیری معنی‌دار در مورد اثربخشی هیپنوتیزم به مطالعات بیشتری نیاز است.

آیا هر کسی می‌تواند هیپنوتیزم شود؟

افراد در توانایی هیپنوتیزم‌شدن متفاوت هستند. ترس یا نگرانی فرد در مورد هیپنوتیزم ممکن است در توانایی هیپنوتیزم‌شدن او اختلال ایجاد کند.

چه نوع افرادی از هیپنوتیزم بیشتر سود می‌برند؟

شخصی بیشتر سود می‌برد که انگیزه بالایی برای غلبه بر یک مسئله دارد. مانند هر درمان دیگری، هیپنوتیزم ممکن است برای شرایط خاص یا در افراد خاص مفید باشد، اما همچنین می‌تواند مفید هم نباشد.

آیا هیپنوتیزم درمانی برای برخی افراد یا در شرایط خاص نامناسب است؟

هیپنوتیزم ممکن است برای افرادی که مشکلات روانی شدیدی دارند، مانند علائم روان‌پریشی، از جمله توهم و هذیان، مناسب نباشد. همچنین ممکن است برای کسی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می‌کند نامناسب باشد. استفاده از هیپنوتیزم برای بازیابی حافظه تا حد زیادی توسط تحقیقات پشتیبانی نشده است. همچنین در مورداستفاده از آن در مدیریت رویدادهای استرس زا از اوایل زندگی احتیاط می‌شود. استفاده از هیپنوتیزم در این مواقع ممکن است خاطرات نادرستی ایجاد کند و باعث ناراحتی و اضطراب بیشتری شود.

آیا هیپنوتیزم درمانی خطرناک است؟

هیپنوتراپی زمانی که توسط یک درمانگر آموزش دیده انجام می‌شود یک روش بی‌خطر است. هیپنوتیزم درمانی کنترل ذهن یا شستشوی مغزی نیست. درمانگر شما نمی‌تواند شما را وادار به انجام کاری شرم‌آور یا کاری کند که نمی‌خواهید انجام دهید.

آیا خودهیپنوتیزم امکان‌پذیر است؟

بله، تمرین خودهیپنوتیزم امکان‌پذیر است. تنفس عمیق، تصویرسازی، آرام‌سازی پیش‌رونده عضلانی و تکنیک‌های تمرکز حواس ممکن است مشابه جنبه‌های هیپنوتیزم عمل کنند. این می‌تواند به‌ویژه برای کنترل عوارض جانبی شیمی‌درمانی یا مدیریت مشکلات سلامتی تکرارشونده مانند سردرد مفید باشد.

هیپنوتیزم خواب چیست؟

هیپنوتیزم خواب استفاده از هیپنوتیزم درمانی برای مدیریت مشکلات خواب، مانند بی‌خوابی و اضطراب خواب است. این در مورد کمک به خواب شما در طول جلسه هیپنوتیزم نیست. هیپنوتیزم درمانی به شما کمک می‌کند تا روی مسائل اساسی که مانع از خواب باکیفیت می‌شود، کار کنید. هیپنوتیزم خواب ممکن است همراه با درمان‌های دیگر مانند درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی استفاده شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: