کد خبر: ۳۳۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - 2024January 14
احمدی در ادامه از واردات خودرو‌های برقی گفت و توضیح داد: در واردات خودرو اولویت با واردات خودرو‌های برقی و تعرفه واردات آن نیز صفر تعیین شده است.
شفا آنلاین>خودرو>رئیس هیات عامل ایدرو ضمن تاکید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری کشور از ثبت سفارش نامحدود برای خودروهای برقی با تعرفه واردات صفر گفت و از ورود چند خودروی سواری برقی توسط یکی از خودروسازان کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین:بابک احمدی، رئیس هیات عامل ایدرو روز جاری در نشستی با اصحاب رسانه درباره حمل و نقل تجاری ایران در قالب‌های حمل دریایی، حمل جاده‌ای و حمل هوایی صحبت کرد. وی گفت: در وزارت صمت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده تشکیل شده و امور محوله آن به ایدرو واگذار شد. امروز ناوگان دریایی، جاده‌ای و هوایی همه فرسوده هستند این ناوگان باید نوسازی شود تا در ادامه صنایع مرتبط با آن نیز پویا شوند.

احمدی خبر داد: در ناوگان هوایی حدود ۳۳۰ پرنده وجود دارند که کمتر از ۲۵۰ مورد آن‌ها قابلیت پرواز دارند با این حال اولویت ما حفظ ناوگان موجود است. در همین راست، زیرساخت‌های نگهداری ناوگان را در کشور وجود دارد، اما آنچنان که باید در این زمینه کار نشده است. در ناوگان کشتیرانی هم به همین ترتیب نیاز به نوسازی ناوگان وجود دارد و برای نوسازی آن نیاز به سرمایه‌گذاری است. برای نوسازی کشنده‌های جاده‌ای نیز با مشارکت چینی‌ها تولیدات خوبی اتفاق افتاده و ناوگان در حال بروزرسانی است.

رئیس هیات عامل ایدرو تصریح کرد: از آنجا که مسیر ریلی ایران از کشور خارج نمی‌شوند و یا خروج آن حداقلی است، نوسازی این ناوگان چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: متوسط عمر واگن‌های کشور چه باری و چه مسافری بیشتراز ۳۰ سال است و با این تفاسیر آینده خوبی را برای ناوگان حمل و نقل تجاری کشور متصور نیستیم.

احمدی در ادامه اصلی‌ترین موضوع را در نوسازی ناوگان تجاری تامین مالی عنوان کرد و افزود: در کشور لیزینگ ناوگان حمل و نقل تجاری وجود ندارد و البته این خواسته را از طریق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیر هستیم.

وی در ادامه از تامین ۶۳۰ دستگاه لوکوتیو برای خطوط متروی کشور در یک قرارداد کلان میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و فاینانس یک تامین‌کننده چینی خبر داد و مشتری اصلی این قرارداد را شهرداری تهران معرفی کرد.

رئیس هیات عامل ایدرو همچنین به موضوع انرژی ارزان در ایران و یارانه‌ای که به آن در حمل و نقل ریلی و هوایی تعلق می‌گیرد ایراد وارد دانست و گفت: وزیر صمت هم از این موضوع به عنوان خندق نرخ انرژی یاد می‌کند و باور دارد که به گونه‌ای باید از این خندق عبور کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: سیاست یارانه‌ای نظام قیمت‌گذاری نهاده‌های حمل و نقل را که مهم‌ترین آن‌ها انرژی است باید اصلاح شود.  

احمدی در ادامه از واردات خودرو‌های برقی گفت و توضیح داد: در واردات خودرو اولویت با واردات خودرو‌های برقی و تعرفه واردات آن نیز صفر تعیین شده است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های متقاضی واردات خودرو‌های برقی تا امروز هر آنچه تقاضا داشته‌اند را ثبت می‌کنند و تعدادی هم توسط یک شرکت وارد شده است.

در این نشست همچنین امیرحسین قناتی، معاون بهره‌برداری و صنایع حمل و نقل ایدرو آماری از فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور ارائه داد و گفت: اکنون در ایران براساس استاندارد‌های قانون هوای پاک بیش از ۹ میلیون خودروی فرسوده وجود دارد. در این بین تعداد کامیون‌های کشنده فرسوده بیش از ۲۶۰ هزار دستگاه است و بیش از ۷ میلیون دستگاه سواری به سن فرسودگی رسیده است.

قناتی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ ناوگان کشتی در اختیار جمهوری اسلامی ایران است که ۲۰۰ فقره آن اقیاس‌پیمای بزرگ است و ۲۵۰۰ دستگاه هم از نوع کشتی‌های صیادی هستند. امروز برای نوسازی ناوگان تجاری دریایی به ۱۱۰ فقره کشتی بزرگ و اقیانوس‌پیما و ۲۵۰۰ فروند شناور کوچک نیاز داریم.  

معاون بهره‌برداری و صنایع حمل و نقل ایدرو اظهار کرد: همه موضوعات نوسازی ناوگان تجاری کشور به موضوع تامین مالی برمی‌گردد تا زمانی که موضوع تامین مالی حل نشود، فعالان بخش خصوصی به‌هیچ‌وجه به دنبال نوسازی نمی‌روند.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل پایین آمدن راندمان معادن کشور فرسودگی ماشین آلات معدنی به ویژه ماشین آلات مربوط به حفاری بود که البته اکنون معدنکاران می‌توانند در ازای هر سه ماشین معدنی داخلی که می‌خرند یک ماشین وارد کنند و در مورد واردات ماشین‌های معدنی که ظرفیت آن‌ها بیش از ماشین‌های معدنی داخلی است هیچ محدودیتی وجود ندارد.

به گفته قناتی در حال حضار شرکت‌های داخلی سازنده ماشین‌های معدنی و راهسازی با حداکثر ظرفیت در حال کار هستند / ایلنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: