کد خبر: ۳۳۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - 2024January 14
در گفتگو با عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مطرح شد:
دستمزد ناکافی، فقدان امنیت شغلی و نداشتن برنامه منسجم در کشور برای حمایت و ساماندهی نخبگان، اصلی‌ترین موانع برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور هستند.

شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نسبت به افزایش مهاجرت نخبگان حوزه علوم پایه پزشکی و بیولوژی از ایران هشدار داد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر سیدرضا بنی‌هاشمی، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان این که ناامنی مالی و شغلی موجب بی‌رغبتی نیروهای متبحر رشته‌های علوم پایه پزشکی و بیولوژی و مهاجرت آنها شده است، گفت: این مهاجرت‌ها نه تنها خلأ موجود پژوهشی و تخصصی را در حوزه‌های بهداشت و درمان تشدید می‌کند، بلکه می‌تواند زیرساخت‌های تولید دانش و فناوری بیولوژیکی را نیز فرسوده کند که این مساله در آینده، تبعات جبران‌ناپذیری در رویارویی با بیماری‌های مختلف خواهد داشت.

به گفته او دستمزد ناکافی، فقدان امنیت شغلی و نداشتن برنامه منسجم در کشور برای حمایت و ساماندهی نخبگان، اصلی‌ترین موانع برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور هستند.

بنی‌هاشمی با اشاره به اینکه در بحران ناشی از پاندمی کرونا، اهمیت حیاتی گرایش‌های متعدد علوم پایه پزشکی به‌عینه آشکار شد، اظهار کرد: متخصصان زیادی در حوزه‌هایی مثل بیولوژی، ایمونولوژی، ویروس‌شناسی، بیوتکنولوژی، اپیدمیولوژی و … با به‌کارگیری مهارت و دانش خود در مسیر تحقیقات پیشرو، توانستند به دستاوردهای ارزشمندی در تولید دارو و واکسن‌های کرونا برسند. نتیجه‌ این اقدامات و تلاش‌ها، ساخت و تولید واکسن‌های مؤثر و ارائه راهکارهای درمانی نوینی بود که بشریت را یک‌ گام به پیشگیری و مقابله با این ویروس کُشنده نزدیک‌تر کرد.

عضو هیئت علمی موسسه رازی، لزوم حفظ و استمرار این منابع انسانی از طریق بهبود شرایط کاری، تضمین دستمزد مناسب و امنیت شغلی آنها را امری بدیهی دانست و تاکید کرد: در جوهره‌ کار، نیروهای متخصص علوم پایه نه تنها ستون‌های اصلی پیشبرد پژوهش‌های پزشکی و تولید دانش‌ هستند، بلکه در تربیت کادرهای بهداشتی و درمانی، نقش بنیادین و ضروری ایفا می‌کنند. / همشهری آنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: