کد خبر: ۳۳۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - 2024January 13
عضو کمیسیون بهداشت مجلس؛
یحیی ابراهیمی افزود: یکی از چالش‌های مهم امروز کشور که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را هم به شدت را درگیر کرده، افزایش مهاجرت پزشکان و پرستاران ایرانی به سایر کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و عمان است.

شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اقدامات وزارت بهداشت در جذب و نگهداری کادر درمان قابل قبول نیست و اگر ایران خالی از پزشک و پرستار شود، بدون شک در آینده نزدیک دچار آسیب خواهیم شد.

به گزارش شفا آنلاین:یحیی ابراهیمی افزود: یکی از چالش‌های مهم امروز کشور که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را هم به شدت را درگیر کرده، افزایش مهاجرت پزشکان و پرستاران ایرانی به سایر کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و عمان است.

وی با بیان اینکه آمار و ارقام درستی از مهاجرت پزشکان و پرستان وجود ندارد، ادامه داد: میزان خروج پزشکان بعد از کرونا و محدودیت‌های سفر دو برابر شده و این عدد حدود ۶ تا ۱۰ هزار پزشک در حوزه‌های مختلف عمومی، متخصص و جدیداً فوق تخصص متغیر بوده و این عدم قطعیت آماری به‌دلیل عدم انتشار آن از سوی نهادهای رسمی همچون سازمان نظام پزشکی است.

ابراهیمی یادآور شد: هم اکنون در حال از دست دادن و مهاجرت بخش بزرگی از نیروهای خود در حوزه کلان پزشکی و پیراپزشکی هستیم و این موضوع شامل اساتید، پزشکی و پرستاران و سایر حوزه‌های زیر مجموعه پزشکی نیز می‌شود.

وی، عدم پرداخت فوق العاده ویژه، اختلاف پرداختی دستمزد در مناطق برخوردار نسبت به مناطق محروم کشور، اختلاف پرداخت بیمارستان‌های دولتی نسبت به بخش خصوصی، وضع مالیات بر درآمد پزشکان و کم توجهی به کادر درمان را از دلایل مهم خروج کادر درمان برشمرد و افزود: دو فاکتور نیروی انسانی آموزش دیده و استفاده از ظرفیت نخبگان در تولید ثروت برای کشور بسیار مهم است و اقدامات دولت به ویژه وزارت بهداشت در جذب و نگهداری سرمایه نخبگانی کشور قابل قبول نیست.

ابراهیمی ادامه داد: اگر ایران خالی از نخبگان به ویژه پزشکان و پرستاران شود بدون شک در آینده نزدیک دچار آسیب‌های بسیار بزرگی خواهیم شد، به همین دلیل خروج حتی یک نفر از اعضای جامعه پزشکی برای ما خسران است زیرا به آنها به شدت نیازمند هستیم و نیروهای ما بسیار کیفی هستند.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به صورت تخصصی به حوزه مهاجرت پزشکان و پرستاران کشور ورود کرده است، گفت: از جمله اقدامات کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم پیشنهاد حذف مالیات بر درآمد پزشکان و پرستاران، تزریق بسته‌های حمایتی، افزایش دستمزد کادر درمان در مناطق محروم، تاکید بر متناسب سازی و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و پرداخت فوق العاده ویژه خاص حوزه سلامت و جذب کادر درمان طرحی که در ایام انتشار اپیدمی کرونا در خط مقدم جبهه سلامت است. / مهر


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: