کد خبر: ۳۳۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - 2024January 13
دل‌کندن از رختخواب گرم و اتاق تاریک در هوای سرد زمستان برای همه به‌خصوص افراد شاغل سخت است؛ اما این مسئله دلیل علمی و راهکارهایی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
شفا آنلاین>سلامت>دل‌کندن از رختخواب گرم و اتاق تاریک در هوای سرد زمستان برای همه به‌خصوص افراد شاغل سخت است؛ اما این مسئله دلیل علمی و راهکارهایی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش شفا آنلاین:صبح‌های تاریک و سرد می‌توانند بیرون آمدن از رختخواب را سخت‌تر از قبل کنند. ریتم شبانه‌روزی بدن ما برای بیدار شدن با طلوع خورشید طراحی شده است، بنابراین کمبود نور خورشید در صبح‌های زمستان کار را دشوار می‌کند؛ چون مقدار نور مستقیماً بر غده صنوبری در مغز تأثیر می‌گذارد که ملاتونین ترشح می‌کند، بنابراین نور خورشید کمتر به این معنی است که بدن هورمون بیشتری تولید می‌کند و باعث می‌شود بدن بیشتر احساس خواب‌آلودگی کند.

روزهای کم‌نور زمستان همچنین می‌توانند احساس افسردگی را افزایش دهد – وضعیتی که با اختلال عاطفی فصلی (SAD) یا «افسردگی زمستانی» مرتبط است. اما سؤال مهم این است که چطور در صبح‌های سرد و تاریک زمستانی راحت‌تر از رختخواب جدا شویم؟

با ساعت زنگ‌دار طلوع آفتاب بیدار شوید

بیدارشدن در هوای تاریک روزهای زمستان کمی سخت است، برای رفع این مسئله می‌توانید از ساعت‌های زنگ‌دار طلوع آفتاب استفاده کنید. این شبیه‌سازهای سپیده‌دم به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قبل از زمان زنگ هشدار به‌تدریج اتاق را با نور مصنوعی روشن می‌کند. این ساعت‌ها ممکن است اثر هشداردهنده مشابهی با نور طبیعی داشته باشد و به تنظیم مجدد ریتم شبانه‌روزی کمک کند.

هنگام بیدارشدن از خواب آب یا چیزی گرم بنوشید

یک بطری آب کنار تخت خود بگذارید تا به‌محض بیدارشدن از خواب بنوشید. نوشیدن آب به‌محض بیدارشدن باعث تحریک بدن شده و کمک می‌کند تا راحت‌تر بیدار شوید. همچنین نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه گرم باعث می‌شود تا از درون گرم شوید و احساس بهتری داشته باشید.

جوراب گرم بپوشید

گذاشتن پا روی زمین سرد سخت است، بنابراین برای راحت‌تر بلندشدن از رختخواب، مهم است که با اطمینان از اینکه تاحدامکان گرم هستید، از خواب بلند شوید. درحالی‌که ممکن است فکر کنید این باعث می‌شود که بخواهید مدت بیشتری در رختخواب بمانید، اما می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر از رختخواب بلند شوید؛ زیرا وقتی از زیر پتو بیرون می‌آیید سردتان نمی‌شود؛ بنابراین، با پوشیدن جوراب‌های کرکی می‌توانید راحت‌تر از خواب بیدار شوید.

بلافاصله بعد از بیدارشدن دوش بگیرید

دوش‌گرفتن بلافاصله پس از بیدارشدن از خواب راه بسیار خوبی برای رفع خواب‌آلودگی است؛ چون دوش آب گرم خون را به جریان می‌اندازد، بدن را گرم می‌کند و کمک می‌کند تا صبح‌های سرد زمستانی سرحال باشید.

دکمه چرت‌زدن را قطع کنید

پنج تا ده دقیقه خواب بیشتر نه‌تنها تأثیری در رفع خستگی و خواب‌آلودگی ندارد؛ بلکه این چرت‌زدن‌های اضافی ممکن است باعث احساس بی‌حالی در شما شود. اگر نمی‌توانید از چرت‌زدن اجتناب کنید، می‌توانید تلفن همراهتان را کمی دورتر از خود بگذارید تا مجبور شوید برای خاموش‌کردن آن از رختخواب بلند شوید و وسوسه به چرت بیشتر را از خودتان دور کنید.

هوای اتاق را مرطوب نگه دارید

هوای گرم و خشک اتاق در زمستان می‌تواند اثرات نامطلوبی بر کیفیت خواب داشته باشد. هوای خیلی خشک یا خیلی گرم، پوشش مخاطی در مجرای بینی را خشک می‌کند و باعث خشکی دهان و خروپف احتمالی می‌شود که می‌تواند شروع الگوهای بد خواب باشد. شرایط خواب عالی نیاز به یک اتاق خنک و تاریک دارد که بتواند دمای هوا را به جریان بیندازد. بااین‌حال بهتر است از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید یا با قراردادن یک لیوان بزرگ آب در اتاق هوا را مرطوب نگه دارید.

به خواب عمیق و باکیفیت شبانه اهمیت دهید

خواب خوب شبانه نه‌تنها برای سلامتی و تندرستی مفید است بلکه کمک می‌کند تا صبح‌ها راحت‌تر از خواب بیدار شوید؛ بنابراین به رعایت «بهداشت خواب» مانند رعایت ساعت‌های منظم برای زمان خواب و بیداری، قراردادن یک برنامه روتین، نگاه‌کردن به محیط اتاق‌خواب و ارزیابی عادات سبک زندگی خود (رژیم غذایی، ورزش، کار و غیره) ادامه دهید.

به یاد داشته باشید، این کاملاً طبیعی است که در زمستان بیشتر احساس خستگی کنید. بااین‌حال، اگر با رعایت نکات فوق همچنان احساس بی‌حالی می‌کنید، این می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی زمستانی جدی باشد که از نظر پزشکی به‌عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) شناخته می‌شود و لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: