کد خبر: ۳۳۸۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۲ دی ۱۴۰۲ - 2024January 12
در سال‌های اخیر، توجه مردم به موضوع روانشناسی بیشتر شده و خیلی از افراد به دنبال راهی برای حل مشکلات روحی و روانی خود هستند.
شفا آنلاین>سلامت>روانشناسان تاکید دارند که افراد برای تشخیص روانشناسان زرد از روانشناسان اصل حتما به سایت سازمان نظام روانشناسی مراجعه و نام روانشناس را در این سایت چک کنند.

به گزارش شفا آنلاین:در سال‌های اخیر، توجه مردم به موضوع روانشناسی بیشتر شده و خیلی از افراد به دنبال راهی برای حل مشکلات روحی و روانی خود هستند. خیلی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از تجربه‌های جلسات خود با تراپیست‌شان می‌نویسند و از راه‌حل‌هایی صحبت می‌کنند که تراپیست‌ به آنها توصیه کرده است. توصیه‌هایی که به آنها کمک کرده تا بتوانند گام‌های خوبی به سمت خودشناسی، کاهش سطح اضطراب‌های روزمره، رفع افسردگی، افزایش تمرکز، افزایش عزت نفس، حل معضل روزمرگی‌ها و ... بردارند و زندگی آرام‌تری داشته باشند.

در این میان افرادی که همیشه از هر آب گل‌آلودی ماهی می‌گیرند، فرصت را مغتنم شمرده و این بار در لباس روانشناسانِ دلسوز ظاهر می‌شوند تا آمار مشتریان و دنبال‌کننده‌های خود را بالا ببرند و سود کلانی به جیب بزنند. این افراد که معمولا فن بیان خوبی دارند و با سرچ در اینترنت به عمده مشکلات مردم پی می‌برند، از طریق وبلاگ‌ها، کانال‌های تلگرامی، پکیج‌های آموزشی، صفحات اینستاگرام و حتی مطب‌های فیک و تقلبی خود، سود زیادی به جیب می‌زنند و مراجعین و فالوئرهای خود را با حال بدتر از قبل رها می‌کنند.

سازمان نظام مشاوره و خدمات روانشناسی کشور هر سال چند فهرست از روانشناسان زرد که از آنها به روانشناس‌نما یاد می‌شود، در سایت خود به آدرس https://pcoiran.ir/منتشر می‌کند و از مردم می‌خواهد که قبل از مراجعه به مراکز روانشناسی یا فالو کردن صفحات مجازی روانشناسان، حتما اسامی آنها را در سایتِ یادشده چک کنند تا مطمئن شوند آن روانشناس مورد تایید این سازمان است یا نه. با این حال بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند چگونه و از چه راهی باید روانشناس و مشاور اصل را از قلابی یا زرد یا همان روانشناس‌نما تشخیص دهند.

تبلیغات فریبنده روانشناسان زرد

متخصصان در تعریف روانشناسی زرد یا شبه‌روانشناسی می‌گویند این پدیده هیچ ادعای علمی ندارد و از روش علمی پیروی نمی‌کند و کاملا بی اساس است. روانشناسی زرد هیچ کمکی به مراجعین خود نمی‌کند و فقط ادعا می‌کنند که یک‌شبه می‌توانند زندگی شما را متحول و مشکلات روحی و روانی شما را حل کنند. در این میان بیشتر مردم هم اطلاع ندارند که روانشناس زرد به فراوانی در جامعه وجود دارد و قبل از مراجعه و پرداخت پول و گذاشتن وقت، باید درباره روانشناس خود تحقیق کنند.

دکتر سیما فردوسی، روانشناس و استاد دانشگاه در این زمینه به همشهری‌آنلاین می‌گوید: بسیاری از افراد نمی‌دانند که حتما باید به روانشناسی مراجعه کنند که در رشته روانشناسی یا مشاوره تحصیل کرده باشد، رشته‌اش با مشکلات آنها مرتبط باشد، و مهم‌تر از همه، باید از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مجوز و پروانه کار دریافت کرده باشد.

دکتر فردوسی ادامه می دهد: روانشناس‌نماها هزینه زیادی از مراجعین یا فالوئرهای خود می‌گیرند و ارزان هم نیستند. خیلی از آنها در مطب‌های خود، تشکیلات پرزرق و برقی دارند و خیلی از مراجعین فکر می‌کنند که پشت این همه زرق و برق حتما چیزی هست. درحالی‌که این مطب‌ها فاقد زیربنای علمی هستند.

این استاد دانشگاه در گفتگو با همشهری‌آنلاین ادامه می‌دهد: دلیل دیگر گرایش مردم به سمت روانشناس‌نماها، تبلیغات فراوان آنها در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام است که بخش عظیمی از توجهات را به خود اختصاص می‌دهد. خیلی از مردم هم به راحتی گول تبلیغات را می‌خورند.

به گفته این روانشناس، خیلی از مردم شتاب دارند دنبال یک کپسول درمانی هستند که سریع جواب بدهد و مشکل‌شان سریع حل شود. برای همین به دنبال کتاب‌های انرژی‌درمانی و پیج‌های مجهول‌الهویه اینستاگرام و ... هستند. روانشناس‌نماها هم که این موضوع را فهمیده‌اند، به مراجعین و متقاضیان خود راه حل‌های سریع ارائه می‌دهند و نه تنها مشکل‌شان را حل نمی‌کنند، بلکه فقط جیب آنها را خالی می‌کنند و در بسیاری از موارد حال مراجعین را بدتر از قبل می‌کنند.

چطور روانشناس واقعی را از روانشناس فیک تشخیص دهیم؟

دکتر فردوسی درباره نحوه تشخیص روانشناس‌نماها از روانشناسانِ مورد تایید می‌گوید: مردم برای تشخیص روانشناسان زرد از روانشناسان اصل باید از طریق سایت سازمان نظام روانشناسی تحقیق کنند. خیلی از مردم هنوز نمی‌دانند که چنین سازمانی وجود دارد و وب‌سایتی دارد که اطلاعات لازم درباره روانشناس‌های دارای پروانه کار و مورد تایید را به آنها معرفی می‌کند.

این روانشناس تاکید می‌کند: سازمان نظام مشاوره و خدمات روانشناسی، قوی‌ترین و صاحب ‌صلاحیت‌ترین مرجع برای تشخیص و معرفی روانشناس‌های متخصص از غیرمتخصص است. این سازمان هم از نظر علمی مرجعیت دارد و هم از نظر قانونی. بنابراین مردم قبل از مراجعه‌ به هر روانشناسی می‌توانند سایت این سازمان را چک کنند و ببینند آن روانشناس مورد تایید است یا نه. در این سایت هم اسامی روانشناس‌های مورد تایید این سازمان موجود است و هم اسامی افراد غیرروانشناس. / همشهری


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: