کد خبر: ۳۳۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - 2024January 15
دیابت نوع ۲ یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که این‌ روزها گریبان مردم سراسر دنیا را گرفته است و تشخیص به‌موقع آن می‌تواند به کنترل و حتی درمان دیابت کمک کند.

شفا آنلاین>سلامت>دیابت اگر مهار نشود، بسیاری از اندام‌های بیمار را از بین می‌برد. برای مقابله زودهنگام با این بیماری باید علایم آن را بشناسید.

به گزارش شفا آنلاین:دیابت نوع ۲ یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که این‌ روزها گریبان مردم سراسر دنیا را گرفته است و تشخیص به‌موقع آن می‌تواند به کنترل و حتی درمان دیابت کمک کند. از علایم دیابت باید به موارد زیر اشاره کرد:

۱. خستگی

خستگی شدید یکی از علایم دیابت است. وقتی گلوکز (قند) خون در نوسان باشد به‌اندازه کافی برای بدن انرژی تولید نمی‌شود.

۲. پراشتهایی

یکی دیگر از علایم دیابت، پراشتهایی است. وقتی سلول‌های بدن نمی‌توانند گلوکز جذب کنند، بدن را تشویق به غذا خوردن می‌کنند و فرد دایما احساس گرسنگی می‌کند.

۳. تاری دید

بالا بودن قند خون ممکن است به شبکیه چشم صدمه زده و موجب نوسان مایع اطراف کره چشم شود که درنتیجه فرد دچار تاری یا اختلال در دید می‌شود.

۴. تکرر ادرار

وقتی قند خون بالا می‌رود،‌ کلیه‌ها تلاش می‌کنند قند اضافی را از بدن بیرون کنند و به همین دلیل فرد به تکرر ادرار مبتلا می‌شود.

۵. تشنگی مفرط

تکرر ادرار موجب خشکی بدن می‌شود و در نتیجه فرد به‌شدت احساس تشنگی می‌کند.

۶. خشکی دهان

وقتی مایعات موجود در بدن صرف تولید ادرار می‌شود، قسمت‌های دیگر بدن همچون دهان خشک می‌شوند.

۷. خارش پوست

یکی از اولین علایم دیابت خارش پوست است که ناشی از عفونت قارچی، خشکی پوست یا گردش ضعیف خون است.

۸. از دست دادن شنوایی

گاهی دیابت به سلول‌های عصبی درون گوش صدمه زده و موجب اختلال در شنوایی فرد مبتلا می‌شود.

۹. لاغری بی‌برنامه

وقتی بدن نتواند از غذای مصرفی، به‌اندازه کافی انرژی بگیرد، شروع به سوزاندن ماهیچه‌ها و چربی برای تولید انرژی می‌کند که در نتیجه وزن از دست می‌دهد. البته هرزمان هم دیابت موجب اختلال در غدد تیروئید شود، فرد را مستعد چاقی می‌کند.

۱۰. تهوع و استفراغ

قند خون بالا یا پایین به معده صدمه زده و موجب تهوع یا استفراغ در فرد می‌شود.

از دیگر علایم دیابت می‌توان به زودرنجی، بوی شیرین دهان، کاهش میل جنسی، افسردگی، التهاب لثه، خواب زیاد، درمان کند جراحت‌ها، جوش روی پاها، اختلال در نعوظ، ابتلای مکرر به عفونت، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، بی‌رنگ شدن پوست، احساس عجیب مثل قلقلک در پا و بی‌حسی یا کرخت شدن سر انگشتان اشاره کرد.

درضمن زنان باردار هم ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شوند و چون بدون علامت است باید در این دوران به‌طور مرتب آزمایش‌های لازم را انجام دهند. / دیده بان ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: