کد خبر: ۳۳۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - 2024January 11
پیش‌بینی افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1403 با دو رویکرد مهم عدالت‌محوری و حمایت از تولید است

شفا آنلاین>اجتماعی>سازمان امور مالیاتی در واکنش به گزارشی با عنوان «بار سنگین مالیات» که در تاریخ ششم آذر امسال منتشر شد، پاسخی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش شفا آنلاین:پیش‌بینی افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1403 با دو رویکرد مهم عدالت‌محوری و حمایت از تولید است. ضمن قدردانی از طرح دیدگاه‌های انتقادی آن رسانه درباره لایحه بودجه سال 1403، موارد ذیل را در پاسخ به ابهام‌ها و شبهات منتشر‌شده درباره موضوع درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال 1403 کل کشور به آگاهی می‌رساند:

1- جهت‌گیری کلی لایحه بودجه سال آینده، کاهش ناترازی‌هاست و دولت تلاش کرده در بودجه سال 1403، ناترازی‌ها را کاهش داده تا در این راستا ارقام واقعی با هدف ایجاد انضباط مالی و پرهیز از درآمدهای غیرواقعی درج شود. افزایش درآمدهای مالیاتی با دو رویکرد مهم عدالت‌محوری و حمایت از تولید دنبال شده است. این رویکرد آثار مثبتی بر رشد درآمدهای پایدار دولت داشته است. کاهش بار مالی تولید، ارتقای عدالت مالیاتی و بهبود توزیع درآمد از طریق وضع مالیات بر جمع درآمد، حرکت از سمت نظام مالیاتی ممیزمحور به سمت نظام مالیاتی هوشمند داده‌محور، کارآمدسازی مشوق‌های مالیاتی و همچنین ایجاد ارتباط میان نظام مالیاتی و نظام حمایت با استفاده از ظرفیت تبصره‌های بودجه سنواتی، از مهم‌ترین اهداف دولت در مسیر اصلاح نظام مالیاتی بوده است. در واقع در سال 1403 هیچ‌گونه تغییری در نرخ مالیات و افزایش پایه مالیاتی رخ نخواهد داد و علت عمده افزایش مقدار مالیات، افزایش سود شرکت‌ها، افزایش تعداد مؤدیان مالیاتی از طریق هوشمندسازی فرایندها، ساماندهی تدریجی معافیت‌های مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی است.

2- اجرای بخش قابل توجهی از ساز‌وکارهای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان یعنی راه‌اندازی سامانه و اتصال پایانه‌های فروشگاهی به پرونده‌های مالیاتی، طی دو سال گذشته، نقش مهمی در ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی و به تبع آن اتکای بودجه به درآمدهای پایدار از‌جمله مالیاتی به جای استقراض، داشته و تمرکز بر خلأهای اخذ مالیات و به دام انداختن فراریان مالیاتی بوده است. مجموع این اقدامات و به‌ویژه ایجاد ارتباط میان تراکنش بانکی و فعالیت اقتصادی اشخاص همچون تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های غیرتجاری و حرکت سازمان امور مالیاتی به سمت داده‌محوری و الکترونیکی کردن فرایندهای شناسایی و وصول مالیات، منجر به رشد درآمدهای مالیاتی شده است.

3- بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ به‌منظور توزیع عادلانه ثروت و حمایت از خانواده‌ها، اشخاص حقیقی به ازای فرزند سوم و بیشتر مشمول ۱۵ درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند و درخصوص والدین دهه‌شصتی این تخفیف مالیاتی 30 درصد است. در جهت حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال و تشویق کسب‌و‌کارهای اینترنتی به استفاده از پلتفرم‌های داخلی، درآمد کسب‌و‌کارهای اشخاص حقیقی استفاده‌کننده از پلتفرم‌های داخلی، مشمول نرخ صفر مالیاتی شده است. همچنین با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان بخش مولد اقتصاد کشور هستند و می‌بایست مورد حمایت واقع شوند، مالیات بخش تولید از 25 درصد به 18 درصد کاهش پیدا کرده است./ شرق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: