کد خبر: ۳۳۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - 2024January 11
آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) یک پروتئین تولید شده توسط غده پروستات است. این پروتئین هم در بافت سالم پروستات و هم در بافت سرطانی آن یافت می‌شود. آزمایش خون PSA میزان این ماده را در خون اندازه‌گیری می‌کند.
شفا آنلاین>سلامت>میزان بالاتر PSA ممکن است نشان‌دهنده وجود سرطان پروستات باشد، اما این ماده می‌تواند به علل دیگر مانند بزرگی پروستات یا عفونت نیز افزایش یابد.

به گزارش شفا آنلاین:اگر میزان PSA شما بالا باشد، پزشک شما در مورد عوامل خطر ابتلا به سرطان پروستات و ضرورت انجام آزمایش‌های بیشتر مانند بیوپسی یا تکه‌برداری از پروستات با شما صحبت خواهد کرد.

نقش  اندازه‌گیری آنتی‌ژن PSA خون در غربالگری سرطان پروستات، کمک به شناسایی مردانی است که ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشند.

آزمایش PSA آزمایش قطعی برای تشخیص سرطان پروستات نیست، اما می‌تواند به پزشک شما در تصمیم‌گیری در مورد لزوم انجام آزمایش‌های بیشتر کمک کند.

مزیت غربالگری PSA این است که به طور بالقوه می‌تواند سرطان پروستات را در مراحل اولیه تشخیص دهد، زمانی‌که احتمال موفقیت در درمان بیشتر است. با این حال،غربالگری PSA ممکن است مشکلاتی را هم به دنبال بیاورد، مانند نتایج «مثبت کاذب» (مثبت شدن آزمایش در نبود سرطان پروستات) که می‌تواند منجر به بیوپسی و درمان غیرضروری شود.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند مردان در حدود ۵۰ سالگی مورد خطرات و مزایای غربالگری با آزمایش PSA با پزشک خود مشورت کنند. مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، باید صحبت در مورد غربالگری PSA با پزشک خود را در سنین پایین‌تر شروع کنند.

در مردان ۷۰ ساله و بالاتر غربالگری روتین برای سرطان پروستات توصیه نمی‌شود.

اگر میزان PSA در خون شما بالا باشد، پزشک شما در مورد عوامل خطر ابتلا به سرطان پروستات و ضرورت انجام آزمایش‌های بیشتر مانند بیوپسی یا نمونه‌برداری از پروستات با شما صحبت خواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: