کد خبر: ۳۳۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - 2024January 11
عضو گروه پزشکی سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم شهیدبهشتی: توصیه می‌شود قبل از باردار شدن، حتما برای بررسی سلامت دندان‌ها به دندان پزشک مراجعه شود.

شفا آنلاین>سلامت>عضو گروه پزشکی سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم شهیدبهشتی با بیان این که این باور که در هر بارداری، مادر یک دندان را از دست می‌دهد، از اساس غلط است، گفت: این موضوع که بارداری باعث می‌شود جنین از کلسیم برداشت کند و دندان از بین برود کاملا اشتباه است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر زهرا قربانی با اشاره به این که به دلیل نفوذ هورمون‌های بارداری، لثه‌ها نرم و متورم شده و بسیار حساس‌تر از حالت عادی می‌شوند، اظهار کرد: این امر ممکن است باعث التهاب لثه و همچنین عفونت و یا ایجاد پوسیدگی در دندان‌های زنان باردار شود.

وی افزود: توصیه می‌شود قبل از باردار شدن، حتما برای بررسی سلامت دندان‌ها به دندان پزشک مراجعه شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که کلسیم به صورت روزانه اضافه یا کم می‌شود، افزود: این موضوع در مورد دندان‌ها در کودکی تکمیل می‌شود و در بزرگسالی کلسیم از دندان‌ها برداشت نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد که داروها و مواد حاوی کلسیم بر دندان اثری ندارند، تاثیر مستقیم این مواد فقط بر استخوان‌هاست.

قربانی با بیان این که کلسیم زمانی از دندان برداشت می‌شود که دندان‌ها خراب یا پوسیده باشند، گفت: بارداری به خودی خود باعث ایجاد پوسیدگی و مشکلات دندانی نمی‌شود.

وی با اشاره به این که به دلیل هورمون‌هایی که در دوران بارداری ترشح می‌شود ممکن است زنان باردار بیش از سایرین در معرض ایجاد پوسیدگی قرار گیرند، توضیح داد: حالت تهوع در زنان باردار باعث می‌شود اسید معده بر دندان اثر بگذارد؛ به این شکل که اسید مستقیما بر دندان می‌نشیند و باعث تخریب آن می‌شود؛ به عبارتی دندان زنان باردار تحت حملات اسیدی قرار دارد.

او به زنان باردار توصیه کرد: به هیچ عنوان بعد از حالت تهوع مسواک نزنید چون مینای دندان تحت تاثیر ترشح اسید معده ضعیف شده و نباید با عمل مسواک زدن باعث تخریب بیشتر آن شویم. باید کمی آب در دهان بچرخانیم تا اسید ترشح شده رقیق‌تر شود، نیم ساعت بعد می توانیم از مسواک استفاده کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که مادران باردار به دلیل حالت تهوع بیش از سایرین از مواد قندی و شیرینی‌جات استفاده می‌کنند، ادامه داد: زمانی که مواد قندی زیاد مصرف شود، دندان پوسیده می‌شود، چه باردار باشید یا باردار نباشید.

قربانی تاکید کرد: بسیاری از مادران باردار به محض این که مسواک می‌زنند بیشتر دچار حالت تهوع می‌شوند، به آنان پیشنهاد می‌شود از مسواک‌هایی دارای سری کوچک‌تر استفاده کنند و سعی کنند که مسواک کمتر با زبان‌شان تماس داشته باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی توصیه کرد: مادران بارداری که حالت تهوع شدید دارند و نمی‌توانند مسواک زدن را تحمل کنند، در ماه‌هایی که نمی‌توانند مسواک بزنند بهتر است از دهان شویه‌های ضد میکروبی استفاده کنند تا پلاک میکروبی را به حداقل برسانند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بارداری به تنهایی نمی‌تواند باعث تخریب دندان‌ها شود، تاکید کرد: مادر باید در این دوران تغذیه مناسبی داشته باشد و دهان خود را مرتب تمیز کند./ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: