کد خبر: ۳۳۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - 2024January 10
سن ازدواج تأثیر مستقیمی بر بارداری و کیفیت آن برای مادر دارد و می‌تواند حتی بر سطح تغذیه مادران و فرزندان‌شان و همچنین سلامت و رفاه کلی آنها تأثیرگذار باشد. به علاوه بر میزان مرگ‌ومیر نوزادان (MR) و مادران (MMR) هم مؤثر خواهد بود.
شفا آنلاین>سلامت>یکی از مسائل مبتلابه‌ که درگیرش هستیم، بحث ازدواج‌های دیرهنگام است. حالا خیلی‌ها نگاهی اجتماعی به آن دارند و البته برخی دیگر، از منظر سلامت روان و پزشکی و... نیز به آن نگاه می‌کنند. مسئله این است که دیر ازدواج کردن، علاوه بر مشکلاتی که در حوزه سلامت روان برای افراد ایجاد می‌کند، می‌تواند حتی به‌طور کاملا مستقیم، بر سلامت فیزیکی و بدنی آنها نیز اثرگذار باشد. اما چطور؟ 
به گزارش شفا آنلاین:سن ازدواج تأثیر مستقیمی بر بارداری و کیفیت آن برای مادر دارد و می‌تواند حتی بر سطح تغذیه مادران و فرزندان‌شان و همچنین سلامت و رفاه کلی آنها تأثیرگذار باشد. به علاوه بر میزان مرگ‌ومیر نوزادان (MR) و مادران (MMR) هم مؤثر خواهد بود. عوامل زیادی مانند ابتلا به بعضی بیماری‌ها که منجر به جراحی در ناحیه شکم و لگن، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در این نواحی می‌شود هم می‌تواند باعث کاهش باروری زنان شود.البته باید توجه داشته باشیم ناباروری در ایران نسبت به آمار سازمان بهداشت جهانی بالاست. آمارهای مختلف نشان می‌دهند میزان رشد ناباروری در کشور ما از آمار جهانی هم بالاتر است.
حمید چوبینه، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن ناباروری در کشور می‌گوید:« یکی از دلایل آمار بالای میزان ناباروری در کشور بالا رفتن سن ازدواج است. بسیاری از دختران و پسران در سن بالا ازدواج می‌کنند که خود این موضوع می‌تواند سبب ناباروری آنها شود چرا که سلول‌های جنسی در سنین بالا از کیفیت لازم برای بارور شدن برخوردار نیستند.» به‌گفته دبیر انجمن ناباروری بین ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارورند؛ یعنی می‌توان گفت از هر 5 زوج ایرانی یک نفر از آنها یا هر دوی آنها امکان باروری ندارند.حمید چوبینه به سطح امکانات کشورمان در زمینه ناباروری اشاره می‌کند و می‌گوید: امکانات باروری در کشور هم پیشرفته‌تر و هم وسیع‌تر شده است. درواقع ایران در زمینه تکنولوژی برای باروری پیشرفت‌های زیادی کرده است. ضمن آنکه به لحاظ جغرافیایی نیز در سطح بالایی قرار دارد. همچنین در استان‌های مختلف مراکز درمانی ناباروری وجود دارند که به تبع آن زوجین نابارور در کل کشور می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. به‌گفته دبیر انجمن ناباروری، از لحاظ سیاست‌های پیشگیری از ناباروری در کشور، ابلاغ‌های خوب و زیادی در این خصوص انجام شده است؛ اما خدمات حمایتی همچنان کم است.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: