کد خبر: ۳۳۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - 2024January 10
رئیس مجلس با انتقاد از عملکرد دارویی وزارت بهداشت و ضرب الاجل 2 ماهه برای رفع مشکلات حوزه دارو، گفت، ما نتوانستیم بحث دارو و مسائل درمان مردم را علاج کنیم. یک نماینده مجلس به خراسان می گوید: شرایط در این وزارتخانه درباره دارو به گونه ای خراب شده که حتی رئیس مجلس هم سرانجام به تنگ آمد
شفا آنلاین>سلامت>اگرچه مجلس، خود در برابر مشکلات امروز دارو از جمله کمبود و گرانی آن مسئول است که چرا تاکنون قاطعانه تر با وزارتخانه های بهداشت و اقتصاد برخورد نکرده است، با این حال، برای آخرین نوبت به وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه مهلتی دوماهه داد تا مشکلات حوزه دارو را برطرف کنند وگرنه از ابزار نظارتی یا همان استیضاح استفاده خواهد کرد.
 
انتقاد تند رئیس مجلس
به گزارش شفا آنلاین:رئیس مجلس در جلسه روز گذشته صحن علنی، پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت از مشکلات دارو، گفت: واقعیت تلخ این است که دارو نسبت به سال قبل ۱۰۷ درصد یعنی بیش از تورم کشور افزایش قیمت داشته است. هم‌اکنون در حدود ۱۵۰ قلم دارو دچار محدودیت و در ۶۰ قلم دارو دچار کمبود جدی هستیم، بدون تعارف بگویم مردم بحق از وضعیت دارویی کشور گلایه مندند. دو ماه دیگر فرصت می‌دهیم و باید شاهد باشیم که این موضوع به سمت اصلاح رفته و جامعه آثار آن را ملاحظه کنند؛ در غیر این صورت مجلس از ابزار نظارتی استفاده می‌کند.
 
قالیباف: نتوانستیم مشکل را حل کنیم
قالیباف گفت: بدون تعارف بیان می‌کنم در هر مراسم عمومی که شرکت کردیم و شهروندی را دیدیم بیان می‌کنند که تا 2 یا 3 ماه قبل این‎گونه نبوده اما اکنون داروی مورد نیاز برای بیمار قلبی که باید استفاده شود تا دچار مشکلات بعدی نشود، پیدا نمی‌شود؛ این واقعیت‌هایی است که وجود دارد. هرچند نمایندگان مجلس و دولت توضیحاتی مطرح می‌کنند اما مشکل مردم در کف جامعه حل نشده است.رئیس مجلس  همچنین گفت: احساس ما و گزارش‌های رسیده این است که پول‌هایی که تخصیص داده می‌شود هم در تخصیص و هم در نوع مصرف، در جای خود هزینه نمی‌شود. ما چنین موردی در طول این 4 سال نداشتیم و عملاً این جلسه چهارم نیز برگزار شده اما ما نتوانستیم به عنوان مجلس بحث دارو و مسائل درمان مردم را علاج کنیم.
 
وزارت بهداشت نمره قبولی نمی گیرد
روز گذشته، پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت درباره دارو که حاوی مشکلات این عرصه بود، تعدادی از نمایندگان نیز به بیان مطالبشان پرداختند.
روح الامینی: با توجه به گزارش‎هایی که از سوی وزارت بهداشت مکرراً در کمیسیون بهداشت مطرح می‌شود، این تولیت نمره نظارتی خوبی نمی‌گیرد. تصمیمات مختلف اتخاذ می‌شود اما به بیماران و حقوق شهروندی توجهی نمی‌شود، بیمار وقتی نسخه خود را پرداخت می‌کند، نمی‌داند محاسبات بر چه مبنایی است و فقط نگاه می‌کند که نسبت به گذشته نزدیکی، پرداخت از جیبش بیشتر شده است.
ایزدخواه: برخی مسئولان چه در وزارت بهداشت و چه در استان‌ها خود دارای شرکت هستند یا وارد کننده بوده و داروخانه دارند؛ این تعارض منافع است اما متاسفانه بررسی نمی‌شود.
باقرزاده: کمبود و افزایش بی رویه قیمت دارو و هزینه های درمان سبب زحمت و سردرگمی شهروندان شده است و این مسئله یکی از چالش های جدی ما در این روزها به شمار می آید اما اگر قانون به درستی اجرایی می‎شد نباید شاهد این مشکلات می‎بودیم .
 شهریاری: تاخیر در ارسال به موقع لیست ارز به بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه همچون تاخیر در ارسال لیست ثبت سفارش مواد اولیه و شیرخشک رگولار در 4 ماهه اول امسال وجود داشت.
 
این تشرهای کم فایده
در میان اظهارات نمایندگان، دلیل برخی از موارد را جز در ناکارآمدی نمی توان یافت. ارسال دیرهنگام لیست ثبت سفارش مواد اولیه و شیرخشک به بانک مرکزی از همان مواردی است که نشان می دهد، برخی مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت این کاره نیستند و الا، تسلط بر حوزه کاری نباید نتیجه اش، وضعیت امروز باشد. در عین حال، گزارش ها، جلسات، طرح استیضاح و سوالات متعدد از وزیر بهداشت اگرچه تا حدودی از برخی مشکلات دارو  کاست اما همه آن ها را به طور کامل برطرف نکرد. یکی از نمایندگان مجلس در گفت وگو با خراسان همین مضمون را با اشاره به نشست 18 اردیبهشت  رئیس مجلس با وزرای بهداشت و اقتصاد عنوان می کند؛ قالیباف در آن جلسه به این دو وزیر و رئیس بانک مرکزی «تشر» زد و تا حدودی مشکلات حل شد، اما مسائل دارو به طور کامل برطرف نشد.این نماینده عصر دیروز به ما گفت: شرایط در این وزارتخانه درباره دارو به گونه ای خراب شده که حتی رئیس مجلس هم سرانجام به تنگ آمد و بدون درنظر گرفتن ملاحظات ماه های آخر مجلس، این گونه وزیر بهداشت و سازمان برنامه و بودجه را تهدید کرد. از این نماینده می پرسم، آیا این انتقاد به مجلس وارد نیست، که چرا مجلس بر سر موضوع دارو، قاطع تر با وزارتخانه های بهداشت و اقتصاد، برخورد نکرد؟  که پاسخ می شنوم: آقای قالیباف با این تهدید و ضرب الاجل دو ماهه به وزیر بهداشت، برای خودش تقویم وعده ای ساخت که در موعد دو ماه باید تکلیف این موضوع را روشن کند.
 
آقایان نمایندگان مجلس!
آقایان نمایندگان مجلس! اگر جان و سلامت مردم برایتان قدر و منزلتی دارد، چرا یک بار برای همیشه مشکل دارو را حل نمی کنید؟ چرا با مدیران و بخش های ناکارآمد در حوزه های بهداشت و درمان و بخش های پولی و بانکی که در تامین به هنگام ارز و نقدینگی بخش سلامت قصور می کنند، برخورد قاطع نمی شود؟ مردم از مجلس انقلابی، انتظاری بیش از این داشته و دارند که در برابر روزمرگی بهداشت و درمان، فرصت سوزی و سکوت نکند و تیغی برنده تر از همیشه به کار گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: