کد خبر: ۳۳۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - 2024January 09
ممکن است کسی فکر کند که یک شرکت بیوتکنولوژی که با استفاده از فن آوری های جدید مانند Messenger RNA (mRNA) برای مقابله با یک بیماری همه گیر مانند Covid-19 ، واکسن جدیدی را ایجاد می کند ، هنوز هم به همه سیلندرها شلیک می کند.
شفا آنلاین>سلامت> این مورد در مورد Moderna نبود زیرا تنها محصول آن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید شده است ، واکسن Covid-19 Spikevax است و انواع مختلف آن برای نوجوانان و کودکان در نظر گرفته شده است.

به گزارش شفا آنلاین:یک گزارش تحلیلی جدید از شرکت سرمایه گذاری آمریکایی "Oppenheimer Holdings” نشان می دهد که خط تولید واکسن های مبتنی بر پیام رسان آران علیه بیماری های عفونی از "ویروس سینسیتیال تنفسی” (RSV) تا آنفولانزا و سرطان مدرنا تا سال 2026 ممکن است دست کم گرفته شود، پنج واکسن جدید را به ارمغان می آورد. محصولات به بازار سهام این شرکت در هفته اول دی ماه نزدیک به 12 درصد رشد کرد.

گزارش Oppenheimer Holdings به تعدادی از محصولات آزمایشی این شرکت اشاره کرد که در مراحل بعدی توسعه هستند. این محصولات به شرح زیر می باشد.

1. واکسن آنفولانزا که ممکن است موثرتر از واکسن های سنتی آنفولانزای فصلی باشد.

2. واکسن ترکیبی آنفولانزا و کووید که اگر اثربخشی آن ثابت شود، می‌تواند مقابله با دو بیماری را که تقریباً هر سال به طور همزمان رخ می‌دهند، آسان‌تر کند.

3. واکسن ویروس سنسیشیال تنفسی

4. یک واکسن آزمایشی سرطان علیه ملانوم

مانند واکسن کووید-19 فایزر، واکسن اسپایکاکس مدرنا نیز بر اساس فناوری پیام رسان RNAi ساخته شده است. برخلاف واکسن‌های سنتی، واکسن‌های مبتنی بر فناوری RNA پیام‌رسان از RNA‌های پیام‌رسان استفاده می‌کنند که دستورالعمل‌های کدگذاری و ساخت انواع خاصی از پروتئین‌ها را به بدن می‌دهند و اساساً سلول‌های آن را به کارخانه‌های دارویی کوچکی تبدیل می‌کنند که پاسخ ایمنی را علیه دشمن هدایت می‌کنند. آنها خواص بیولوژیکی خاص بدن را ایجاد می کنند.

واکسن‌های سنتی عمدتاً از ذرات ضعیف یا اصلاح‌شده ویروس‌های واقعی برای تحریک همان پاسخ ایمنی استفاده می‌کنند و به بدن اجازه می‌دهند پس از مواجهه با یک پاتوژن، ارتشی از آنتی‌بادی‌ها را آماده کند. مزیت فناوری پیام رسان فوری سازگاری آن است.

اگر ذرات ژنومیک هدف بیولوژیکی را دارید که می خواهید با آن مبارزه کنید یا در برابر آن ایمن سازی کنید، می توانید به سرعت نسخه های جدیدی از واکسن را بسازید.

Moderna و Pfizer همچنین توانسته‌اند با دوزهای تقویت‌کننده جدید متناسب با نسخه‌های کروناویروس، خود را با انواع در حال تکامل کووید سازگار کنند.

اما جدید بودن و سازگاری این فناوری، آن را به یک هدف اصلی برای ایجاد ترس سیاسی تبدیل کرده و از سوی جامعه علمی مورد سرزنش قرار گرفته است. برای مثال، «جوزف لاپادو» (جوزف لاپادو)، جراح اهل فلوریدا، ادعاهای بی‌اساس در مورد خطر آلودگی DNA افراد در فصلی را ذکر می‌کند که سه ویروس عامل بیماری‌های تنفسی، از جمله زیرگروه کووید به نام «JN» هستند. -19، وقوع .1، آنفولانزای نوع A و ویروس سنسیشیال تنفسی میلیون ها آمریکایی را بیمار یا بستری کرده است و درخواست ها برای توقف کامل استفاده از واکسن های پیام رسان را برانگیخته است.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که بستری‌های مرتبط با کووید به تنهایی در هفته منتهی به 30 دسامبر نسبت به هفته قبل بیش از 20 درصد افزایش یافته است، با کمتر از 35000 بستری جدید مرتبط با کووید در هفته آخر سال 2023 کووید.

از منظر تجاری، تقاضا برای واکسن‌های کووید به شدت کاهش یافته است و شرکت مدرنا و فایزر را در رکود فروش واکسن کووید قرار داده است. این امر هر دو شرکت را مجبور کرده است تا استراتژی های خود را تغییر دهند و بر بیماری های دیگر تمرکز کنند.

به عنوان یک شرکت بیوتکنولوژی که کل استراتژی آن مبتنی بر فناوری پیام رسان است و تا به امروز تنها یک محصول موفق تولید کرده است، مدرنا با چالش های منحصر به فردی روبرو است.

استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا، سال گذشته گفت: «وقتی صحبت از فناوری‌هایی مانند درمان‌های مبتنی بر RNA پیام‌رسان می‌شود، تنش بین علم و بازار سهام وجود دارد، زیرا علم در یک خط مستقیم حرکت نمی‌کند.»

گزارش Oppenheimer Holdings نگاهی خوش بینانه به فرصت های اساسی فناوری مدرن و موقعیت رهبری شرکت دارد. به ویژه، واکسن سرطان شخصی مدرنا که در حال توسعه است، می تواند یک دستاورد کلیدی برای آینده این شرکت باشد.

این واکسن برای درمان ملانوما در ترکیب با کیترودا، پرفروش‌ترین داروی ایمونوتراپی سرطان غول دارویی مرک در حال آزمایش است.

این شرکت‌ها در تابستان 2023 اعلام کردند که شروع به جذب بیماران برای آزمایش فاز 3 جهانی برای آزمایش ترکیبی از کیترودا و واکسن آزمایشی سرطان mRNA-4157 مدرنا کرده‌اند.

بر اساس گزارش تحلیلی Oppenheimer Holdings، این دارو که در انواع دیگر سرطان نیز در حال آزمایش است، می تواند تا سال 2024 یا 2025 برای تایید به سازمان غذا و داروی ایالات متحده ارائه شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: