کد خبر: ۳۳۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - 2024January 09
ترس از امتحان مشکل رایجی است که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان با آن روبه‌رو هستند. این ترس‌ها می‌توانند بر عملکرد و اعتماد به نفس آنها در روز آزمون تأثیر بگذارند. با وجود این، راهبردهایی وجود دارد که استفاده از آنها می‌تواند کمک کند تا بر ترس امتحان غلبه کنیم.
شفا آنلاین>جامعه>در فصل امتحانات دانش‌آموزان هستیم. وقتی هم که حرف از امتحان می‌شود، مترادف‌هایی چون استرس،نبودتمرکز، اضطراب و... به ذهن می‌رسد. گفته می‌شود که شایع‌ترین مشکل روانی در جمعیت عمومی، اختلالات اضطرابی است و یکی از شکل‌های رایج آن نیز اضطراب امتحان.
به گزارش شفا آنلاین: مهدیه نقره، روانشناس عمومی نکته‌های مهمی را با خوانندگان ما در میان گذاشته است که شاید برایشان راهگشا باشد.

8نکته ضروری برای دانش آموزان و دانشجویان

1 ترس از امتحان مشکل رایجی است که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان با آن روبه‌رو هستند. این ترس‌ها می‌توانند بر عملکرد و اعتماد به نفس آنها در روز آزمون تأثیر بگذارند. با وجود این، راهبردهایی وجود دارد که استفاده از آنها می‌تواند کمک کند تا بر ترس امتحان غلبه کنیم.

2 منظم شدن ذهن، تأثیر زیادی در آرامش ما خواهد داشت؛ بنابراین سعی کنید هنگام درس خواندن مطالب را طبقه‌بندی و در نهایت آنها را مرور کنید. حل کردن مسائل را به‌تنهایی تمرین کنید و بارها خود را در موضوعاتی که در امتحان به آنها پرداخته می‌شود، محک بزنید. این کار به شما کمک می‌کند تا دانش، مهارت و اعتماد به نفس‌تان افزایش یابد. همچنین می‌توانید از بعضی تکنیک‌های مطالعه مانند ساختن فلش کارت، خلاصه‌نویسی یادداشت‌ها یا آموزش به دیگران استفاده کنید.

3 خواب و استراحت برای تثبیت آموخته‌ها و بهبود حافظه‌تان ضروری است. همچنین به شما کمک می‌کند تا احساس هوشیاری، آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید. سعی کنید حداقل 7تا 8ساعت در شب بخوابید.

4 تغذیه سالم و مقوی نیز علاوه بر کمک بیشتر به مغز برای یادگیری، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف یا سنگین شدن معده و خواب‌آلودگی را کمتر خواهد کرد.

5 به‌خودتان زمان کافی بدهید تا به محل برگزاری امتحان برسید، صندلی خود را پیدا کنید و آرام بگیرید. زود رسیدن به جلسه امتحان می‌تواند به شما کمک کند مانع از بروز استرس ناشی از تأخیر، عجله یا از دست دادن امتحان شوید.

6 هنگام شرکت در امتحان ابتدا با سؤالاتی شروع کنید که پاسخ آنها را می‌دانید یا نسبت به آنها اطمینان دارید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا تسلط و اطمینان بیشتری به‌خودتان پیدا کنید، امتیاز بیشتری بگیرید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

7 به یاد داشته باشید که امتحان پایان دنیا نیست و ارزش و هوش شما را مشخص نمی‌کند؛ بنابراین در طول امتحان، ذهن خود را متمرکز نتیجه و نمره حاصل از آن نکنید. درنظر داشته باشد این تنها یکی از ارزیابی‌هایی است که در طول تحصیل خود انجام خواهید داد. حتی اگر در امتحان نتیجه خوبی نگیرید، می‌توانید در آینده آن را جبران و روش دیگری را امتحان کنید.

اگر هنگام امتحان احساس کردید قلبتان تندتر می‌زند، برافروخته شده‌اید یا حالت تهوع دارید، چند نفس عمیق و آهسته می‌تواند به شما کمک کند تا اعصاب خود را آرام کنید و اضطراب‌تان را کاهش دهید. همچنین می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و تنش عضلانی شما را کاهش دهد.

گاهی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموزان و دانشجویان برای کاهش اضطراب و افزایش تمرکز و... از داروهایی در ایام امتحان استفاده می‌کنند. یکی از این داروهای معروف که به قرص شب امتحان معروف شده، ریتالین است. همچنین محرک‌های دیگری چون آدرال، وی وانس، کانسرتا، دِسوکسین، دیدرکس، رِسِد، دِسِکدراین، پروسنترآ، دِکستروستات، مِتیلین و... این داروها اعصاب مرکزی و محیطی را تحریک ‌ و در نتیجه تمرکز بیشتری ایجاد می‌کنند؛ این در حالی است که متخصصان نسبت به مصرف خودسرانه این محرک‌ها هشدار داده‌اند و گفته‌اند چنین نیست که تصور کنیم داروهایی که  پزشکان تجویز می‌کنند، حتما کم‌خطرترند. به‌گفته این متخصصان، با افزایش تعداد پیام‌رسان‌های عصبی ناشی از مصرف این داروها، به‌ترتیب فشار خون و ضربان قلب، گلوکز خون و سپس تنفس فرد بالا می‌رود و منقبض می‌شود رگ‌های خونی که این اتفاق می‌تواند به تپش سریع یا نامنظم قلب، دیوانگی، ترس، جنون، پارانویا و نارسایی قلبی منجر شود. همچنین این داروها دارای پتانسیلی هستند که ممکن است نارسایی قلبی ـ عروقی (حمله قلبی) یا تشنج‌های مرگبار را به‌وجود آورند. محرک‌ها می‌توانند اعتیادآور باشند؛ به‌عبارتی فرد مصرف‌کننده پس از مدتی مصرف، مجبور به مصرف مجدد آن خواهد شد./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: