کد خبر: ۳۳۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - 2024January 09
ايرج فاضل، رییس جامعه جراحان در نامه‌اي به رييس‌جمهور:
رييس جامعه جراحان ايران در نامه‌اي به رييس‌جمهور درباره دستورالعمل‌هاي صادره از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره افزايش ظرفيت و تربيت نيروي انساني به جاي توجه به كيفيت آموزشي هشدار داد.
شفا آنلاین>سلامت>ايرج فاضل كه در دهه 1360 وزير علوم و وزير بهداشت هم بود و اكنون رياست جامعه جراحان را برعهده دارد، در اين نامه از رييس‌جمهور خواسته كه تبعات مصوبه 1400 شوراي عالي انقلاب فرهنگي را جدي بگيرد. 
به گزارش شفا آنلاین: در نامه فاضل خطاب به ابراهيم رييسي آمده است: «همان‌طور كه مستحضريد مهم‌ترين عامل موثر در مقوله خطير سلامت جامعه و كيفيت ارايه خدمات پزشكي به مردم عنصر نيروي انساني دانشمند كارآمد و خدوم است. دغدغه جدي امروز دلسوزان و مصلحان جامعه پزشكي كشور شرايط نگران‌كننده‌اي است كه با بعضي دستورالعمل‌هاي صادره از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي آينده نيروي انساني و كيفيت تربيت پزشكان آينده كشور را تهديد مي‌كند. توجه عمده به كميت و صدور دستور افزايش بي‌رويه و نامتناسب ظرفيت پذيرش دانشجويان به جاي توجه به كيفيت آموزش و حفظ و پاسداشت از نيروهاي پرورش يافته كه منتج از آمارهاي غيرواقعي و بدون توجه به ظرفيت زيرساخت‌هاي ضروري آموزش پزشكي صورت گرفته است، يقينا در آينده نه چندان دور به تهديدي جدي براي كيفيت خدمات پزشكي و سلامت مردم خواهد انجاميد. افزايش پذيرش دانشجوي پزشكي بدون توجه به تعداد ناكافي استادان آموزشي، تامين امكانات، تخت‌هاي بيمارستان‌هاي آموزشي و آزمايشگاه‌هاي لازم، خوابگاه‌هاي موردنياز و پيش‌بيني بودجه‌هاي ضروري آموزشي و پژوهشي نتيجه‌اي جز آسيب جدي به فرآيند حساس تربيت پزشك و كيفيت كادر درمان پرورش يافته در بر نخواهد داشت. شايسته است مسوولان محترم به جاي صدور دستور افزايش دانشجويان پزشكي بدون توجه به نظرات كارشناسان دلسوز و پيشكسوت اين حيطه به بررسي علل و عوامل افزايش مهاجرت نخبگان و پزشكان تربيت شده موجود به كشورهاي ديگر، ترك شغل و روي‌آوري به مشاغل ديگر، عدم تمايل به ماندگاري در مناطق كم‌برخوردار و اقبال به حيطه‌هاي غيردرماني بپردازند. يقينا بدون توجه و ريشه‌يابي و پرداختن به حل معضلات و نارسايي‌هاي اجتماعي، اقتصادي و كاهش انگيزه و اميد به آينده، افزايش دستوري تعداد دانشجويان نه تنها رافع مشكلات نخواهد بود، بلكه آينده حرفه‌اي و كيفيت علمي پزشكي كشور را در معرض تهديد و سراشيب سقوط قرار خواهد داد. جامعه جراحان ايران ضمن هشدار و توصيه به تجديدنظر در تصميمات و طرح‌هاي غيركارشناسي اتخاذ شده آمادگي خود را براي مشاوره و ارايه راه‌حل‌هاي علمي و مجرب در اين مقوله اعلام مي‌نمايد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: