کد خبر: ۳۳۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۹ - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - 2024January 09
با توجه به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، سویه جدید؛ زیرسویه‌ای از شاخه‌های نوادگان سویه BA.۲.۸۶ (که خودش از سویه اُمیکرون منشا گرفته است) بود که نمونه اولیه آن در تابستان امسال یافت شد. این زیرسویه در مقایسه با سویه BA.۲.۸۶ دارای جهش L۴۵۵S اضافی در پروتئین شاخکی ویروس است.
شفا آنلاین>سلامت>اوایل آذر ماه سال جاری همزمان با سرد شدن هوا و آغاز درگیری مردم با بیماری‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا در حالی که شاخ غول ویروس کرونا دیگر برای مردم شکسته شده بود، اخبار از شیوع یک بیماری تنفسی جدیدی در چین حکایت می‌کردند که گفته می‌شد سویه جدیدی از کروناست. چین کشوری که نامش به واسطه انتشار هولناک کووید 19 در سراسر جهان از سال 98،‌ رعشه بر اندام همه می‌اندازد و یادگار دوران قرنطینه و مرگ و میرهای بسیار با ویروسی است که هنوز مشخص نشده چطور از آزمایشگاه‌های چینی به بیرون درز و دنیایی را گرفتار خود کرد.

به گزارش شفا آنلاین:اما در حالی که سازمان بهداشت جهانی، افزایش این بیماری‌ها در چین را با توجه به برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به کووید، غیرمنتظره ندانست، مسئولان وزارت بهداشت در ایران انتشار ویروس جدید در چین را تکذیب کردند و به این ترتیب انتقال آن به سایر کشورها از جمله ایران هم بی‌اثر، تلقی می‌شد!

هوا که در ایران سردتر و البته آلوده‌تر هم شد، درگیری مردم با ویروس‌های تنفسی هم بیشتر به چشم خورد؛ سرفه‌ها بیشتر شدند؛ همینطور علائمی که گفته می‌شد به آنفلوآنزا مربوط هستند. صف درمانگاه‌ها هم با افرادی که خانوادگی گرفتار شده بودند هم طولانی‌تر شد. همزمان با این اتفاقات در ایران و در تاریخ دوم دی ماه، سازمان جهانی بهداشت( WHO) با انتشار گزارشی درباره بیماری‌های تنفسی شایع‌شده در اروپا، اعلام کرده که دامنه این عفونت در حال گسترش است  و گفته شد علائم شایع این ویروس شامل آبریزش بینی، کاهش اشتها، سرفه، عطسه، تب و خس‌خس سینه است.

شایع شدن این عفونت در حالی مشاهده شد که همچنان موارد ابتلا به کووید۱۹ قابل توجه بود و حتی باعث بیماری شدید و مرگ در افرادی که دارای بیماری شدید بوده و یا واکسن نزده‌ بودند، شد. در حالی که نرخ بستری شدن در بیمارستان در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته پایین‌تر بود اما بسیاری از کشورهای اروپایی مانند چک، ایتالیا، فنلاند، لتونی و اسلواکی موارد قابل توجهی از بستری شدن بیماران در پی ابتلا به کووید۱۹ را گزارش دادند.

چهارم دی ماه اما خبر آمد که یک زیرسویه جدید کروناویروس به سرعت کشورهای جهان در حال انتشار است. در عین حال گفته شد این گونه جدید ویروس تاکنون منجر به بروز عفونت‌های شدید یا بستری شدن افراد در بیمارستان نشده است. با توجه به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، سویه جدید؛ زیرسویه‌ای از شاخه‌های نوادگان سویه BA.۲.۸۶ (که خودش از سویه اُمیکرون منشا گرفته است) بود که نمونه اولیه آن در تابستان امسال یافت شد. این زیرسویه در مقایسه با سویه BA.۲.۸۶ دارای جهش L۴۵۵S اضافی در پروتئین شاخکی ویروس است.

حالا اما خبر از احتمال آغاز پیک جدید کروناست و این پرسش که آیا این سویه جدید وارد کشور شده است یا خیر؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سویه جی‌ان.۱ کرونا یا در کشور ما وجود دارد و یا اینکه به زودی وارد می‌شود گفته: این ویروس به‌شدت مسری است و این احتمال وجود دارد که سبب ایجاد پیک جدیدی در کشور شود.

سویه جی‌ان.۱ وارد کشور شد؟

هم اکنون تقریبا وارد پنجمین سال پاندمی کووید شدیم و این ویروس همچنان به تکاملش ادامه می‌دهد و این مسئله موجب شده تا ایمنی‌های به دست آمده در برابر این ویروس از جمله ایمنی ناشی از ابتلا و یا تزریق واکسن کاهش پیدا کند.

یک پزشک متخصص با بیان این جمله در خصوص ایمنی مقابل ویروس،‌ درباره سویه جدید کرونا که در تعدادی از کشور‌ها شایع شده، گفته: از حدود چند ماه پیش با سویه‌ای به اسم پیرولا مواجه بودیم که در دنیا غالب شده بود و نسبت به سویه‌های قبلی جهش‌های بیشتری داشت به نحوی که تنها در قسمت اسپایک ویروس ۳۰ جهش رخ داده بود و به همین دلیل حتی واکسن‌های جدیدی نیز که بروزرسانی شده بودند چندان روی این ویروس تاثیر نگذاشتند.

آمیتیس رمضانی ضمن اشاره به اینکه از سویه پیرولا جهش جدیدی به نام جی‌ان.۱ ایجاد شده که زیر مجموعه‌هایی نیز دارد، توضیح داده که در این سویه ویروس با تغییراتی همراه بوده که از جمله آن تغییرات این است که قدرت چسبندگی ویروس به گیرنده‌های A ۲ که برای ورود ویروس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است افزایش پیدا کرده و موجب شده پاتوژنیسیته ویروس بیشتر شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه این ویروس در بسیاری از کشور‌ها شناسایی شده و در کشور آمریکا در حال تبدیل شدن به سویه غالب است، پیش بینی کرده که این سویه در دنیا هم به سویه غالب تبدیل شود.

از جمله علائم این ویروس می‌توان به تب، سرفه، بی‌حالی و کاهش حس بوبایی و چشایی که بیشتر در نوع اولیه ویروس وجود داشت و در امیکرون کمتر شاهدش بودیم اشاره کرد، به طور کلی می‌توان گفت علائم در این سویه تا حدی افزایش پیدا کرده است.

رمضانی با اشاره به اینکه موارد بستری  در کشور‌هایی که این سویه در آن‌ها غالب شده افزایش یافته که البته بیشترشان از گروه‌های پرخطر هستند، لازم دانسته که به این ویروس توجه داشته باشیم چرا که ممکن است از آنجایی که موارد توالی‌یابی در کشور ما کم است این سویه جدید با تاخیر شناسایی شود. این سویه جدید یا در کشور ما وجود دارد و یا اینکه به زودی وارد می‌شود چراکه مرز‌های کشور باز است و این ویروس هم به شدت مسری است و این احتمال وجود دارد که سبب ایجاد پیک جدیدی در کشور شود.

وی ضمن بیان اینکه چندان جای نگرانی در مورد این ویروس وجود ندارد، توضیح داد: به نظر می‌رسد لازم باشد تا حدی به سمت استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی برویم، معمولا هنگامی که در سایر کشور سویه‌ای شناسایی می‌شود و با افزایش موارد ابتلا و پیک مواجه هستیم این اتفاق با فاصله زمانی حدود ۲ ماه در کشور ما نیز رخ می‌دهد.

رمضانی، مسئله دیگری را که در مورد این ویروس وجود دارد این دانسته که تست آنتی‌ژنی در این سویه تا حدودی نسبت به نوع‌های اولیه کووید با تاخیر مثبت می‌شود و یعنی ممکن است در روز‌های اول بیماری با وجود ابتلا نتیجه آزمایش منفی باشد.

این پزشک متخصص، همچنین درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور هم گفته است که موارد ابتلا به آنفلوآنزا نوع A در کشور کاهش پیدا کرده است، اما از بهمن ماه با پیک آنفلوآنزا نوع B مواجه هستیم که البته شدت آنفلوآنزا نوع A را ندارد و علائمش خفیف‌تر است./آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: