کد خبر: ۳۳۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۸ دی ۱۴۰۲ - 2024January 08
پس از انقلاب اسلامي با ادغام وزارت بهداري در دانشكده‌هاي پزشكي و تشكيل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، زمينه افزايش تربيت پزشكان ايران فراهم شد. همچنين با افزايش دانش‌آموزان دختر تقاضاي ورود دختران به تحصيل در رشته‌هاي پزشكي نيز روز‌به‌روز افزوده شد.
شفا آنلاین>سلامت> مسئله افزايش تربيت پزشكان در كشور جزو اولين مواردي بود كه پس از انقلاب فرهنگي مورد توجه قرار گرفت. در اين بين اهميت تربيت پزشكان زن با توجه به محتواي اسلامي انقلاب نيز افزايش يافت و اكنون پزشكي به عنوان يكي از چهار رشته پرطرفدار بين دختران به حساب مي‌آيد، اما متأسفانه ميزان اين تربيت به قدري نبوده است كه پاسخ كافي به نياز بانوان بدهد؛ مسئله‌اي كه رهبر معظم انقلاب نيز در ديدار اخير بانوان به آن اشاره داشتند.
به گزارش شفا آنلاین:مقام معظم رهبري در بخشي از بيانات خود با اشاره به معضلات شغلي بانوان پزشك و نيز سلامت زنان تأكيد داشتند: «حتي در بعضي از مشاغل كه براي زنان واجب كفایي است، مثل پزشكي. پزشكي زنان واجب است تا حدي كه پزشك زن به قدر كفايت وجود داشته باشد، بايد زن‌ها پزشكي بخوانند. خب حالا ممكن است يك وقتي اين واجب كفایي [تعارض پيدا كند] با مسئله‌ خانه‌داري يا فرزندآوري يا استراحت‌ها و مرخصي‌هايي كه براي يك زن خانه‌دار لازم است يا ساعات كاري كه او بتواند كار را انجام بدهد و مثلاً به كار خانه هم برسد، اگر چنانچه در اين زمينه‌ها تعارضي به وجود آمد، مسئولان كشور هستند كه بايستي براي اين فكر كنند، يعني آن‌قدر تعداد را افزايش بدهند كه اگر چنانچه اين معلم كه مثلاً فرض كنيد بايستي در هفته پنج روز در مدرسه شركت كند، من ‌باب مثال چهار روز مي‌تواند شركت كند، خلأ به وجود نيايد، معلم ديگري وجود داشته باشد كه آن خلأ را پر كند، همينطور مسئله‌ پزشكي.» اين بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با اقشار مختلف بانوان حاكي از اهميت بسيار بالاي تربيت پزشك زن در جامعه اسلامي است؛ اهميتي كه تنها ناظر بر سلامت زنان جامعه نيست بلكه زمينه سلامت جسمي و رواني پزشكان زن را نيز فراهم مي‌كند كه بدون اضطراب به امور خانوادگي خود مانند ازدواج، همسرداري، فرزندآوري و فرزندپروري بپردازند و زندگي متعادلي را تجربه كنند.


ميزان تربيت پزشكان زن پاسخگوي تقاضاي بانوان نيست
پس از انقلاب اسلامي با ادغام وزارت بهداري در دانشكده‌هاي پزشكي و تشكيل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، زمينه افزايش تربيت پزشكان ايران فراهم شد. همچنين با افزايش دانش‌آموزان دختر تقاضاي ورود دختران به تحصيل در رشته‌هاي پزشكي نيز روز‌به‌روز افزوده شد. در آزمون سراسري امسال از ۴۸۵هزارو۳۵ نفر متقاضي در گروه آزمايشي تجربي، ۳۱۸هزارو۸۱۱ نفر آنها زن و مابقي را مردان تشكيل مي‌دادند، به عبارت ديگر، زنان با ۶۶درصد بيشترين داوطلبان اين گروه آزمايشي بودند، با وجود اين ظرفيت‌هاي پذيرش دانشجويان دختر در رشته‌پزشكي متناسب با جمعيت زنان كشور و متقاضيان دختر توسعه كمي و كيفي داده نشده است.
در حال حاضر بانوان 310شهرستان بالاي 50هزار نفر جمعيت، هيچ‌گونه دسترسي‌ای به متخصص جراحي عمومي زن ندارند. اين وضعيت متأسفانه در مرتبط‌ترين رشته مربوط به زنان يعني تخصص زنان و زايمان نيز مشهود است، به طوري كه 91شهرستان نيز از دسترسي به پزشك زنان زايمان محروم هستند، اين در حالي است كه در جامعه اسلامي حق بانوان است كه براي درمان خود به پزشك هم‌جنس مراجعه كنند و هيچ‌گونه خدشه‌اي به حريم عفاف آنان در محيط‌هاي بهداشتي و درماني وارد نشود.


«تربيت كافي پزشك زن» مطالبه‌اي قديمي
«در رشته‌پزشكي، بنده بارها گفته‌ام به همان تعدادي كه پزشك مرد داريم، پزشك زن لازم داريم. حالا مسئله فقط مسئله‌ زايمان و بيماري‌هاي زنان كه نيست. زنان هم به انواع و اقسام بيماري‌هايي كه مردان مي‌گيرند، مبتلا مي‌شوند. ما بايد به قدري پزشك زن در جامعه داشته باشيم كه هر زن، براي مراجعه‌ به پزشك، هيچ احتياجي به مرد نداشته باشد.» اين بيانات رهبر معظم انقلاب مربوط به سال۷۲، يعني 30سال پيش است. سابقه اين مطلب نشان از قدمت مطالبه تربيت كافي پزشك خانم از وزارت بهداشت از سوی رهبر معظم انقلاب است؛ مطالبه‌اي كه زمينه تحقق بخش مهمي از حقوق بانوان را در جامعه اسلامي فراهم مي‌سازد؛‌ مطالبه‌اي كه به رغم افزايش سرانه پزشكان پس از انقلاب اما با سرعت و تعداد نامناسب، همچنان از سوی وزارت بهداشت و آموزش پزشكي به عنوان متولي تربيت پزشكان محقق نشده است؛ سوءمديريتي كه باعث شده هم بانوان از حقوق اوليه و بديهي خود برخوردار نباشند هم از استعداد سرشار دختران ايران در تحصيل علم طب در راستاي پاسخگويي به نياز بانوان جامعه بهره‌برداري عادلانه و صحيحي صورت نگيرد./جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: