کد خبر: ۳۳۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - 2024January 07
دری، دبیر انجمن داروسازان ایران:
دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: پردازش داده‌های مربوط به سلامت افراد باید زیر نظر سیستمی باشد که صاحب آن، وزارت بهداشت است، به‌عبارت دیگر از لحاظ امنیتی هیچ سازمان دیگری حق نگهداری اطلاعات سلامت مردم را ندارد

شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن داروسازان ایران با بیان این‌که در نبود ضوابط مستحکم برای فروش اینترنتی دارو، پلت‌فرم‌ها به نوعی "ناصرخسروی مجازی" عرضه دارو تبدیل شده‌اند بر فروش ضابطه‌مند دارو در این پلت‌فرم‌ها تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین:محمدرضا دری در خصوص الزامات فروش اینترنتی دارو در پلت‌فرم‌ها گفت: ما با توزیع دارو و مکمل‌ها به‌شکلی که گفته می‌شود انجمن داروسازان مخالف این پدیده است مخالف نیستیم، بلکه معتقدیم که نحوه توزیع دارو در پلت‌فرم‌ها باید ضابطه‌مند باشد، متولی سلامت مردم، وزارت بهداشت است و بنابراین نظام توزیع هر کالای سلامت‌محوری باید زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد.

دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: پردازش داده‌های مربوط به سلامت افراد باید زیر نظر سیستمی باشد که صاحب آن، وزارت بهداشت است، به‌عبارت دیگر از لحاظ امنیتی هیچ سازمان دیگری حق نگهداری اطلاعات سلامت مردم را ندارد، در صورتی که متولی توزیع دارو در پلت‌فرم‌ها به‌عهده وزارت بهداشت باشد و تحت نظارت سازمان غذا و دارو، این کالاها توزیع شوند، پلت‌فرم‌‌ها می‌‌توانند کار جابه‌جایی و حمل دارو آن هم در شرایط استاندارد حمل‌و‌نقل دارو را به‌عهده بگیرند.

وی افزود: در نبود ضوابط مستحکم برای فروش اینترنتی دارو پلت‌فرم‌ها به نوعی ناصرخسروی مجازی عرضه دارو تبدیل شده‌اند، به‌دلیل این که پردازش داده‌های مربوط به توزیع دارو در پلت‌فرم‌ها قوانین مشخص و ثابتی ندارد این پلت‌فرم‌ها به‌شکل جزیره‌ای و خودمختار مبادرت به توزیع کالاهای سلامت‌محور مانند دارو و مکمل می‌کنند که به‌دلیل نبود نظارت و قوانین لازم، ممکن است داروهای آنها قاچاقی، فاقد استانداردها و اصالت باشد و ممکن است برای مصرف‌کنندگان آسیب نیز ایجاد کند.

دری با تأکید به این‌که "در زمان حاضر هیچ نظارتی بر فرآیند توزیع داروهای عرضه‌شده در پلت‌فرم‌ها نیست" خاطرنشان کرد: به‌دلیل نبود قوانین کافی، افرادی که بخواهند در یک عرصه تخلف کنند آزاد هستند زیرا هیچ ارزیابی‌ و نظارتی درباره درخواست کالا از سمت بیمار و نحوه عرضه و بسته‌بندی و ارسال دارو وجود ندارد.

 دبیر انجمن داروسازان ایران در پایان با اشاره به احتمال شکل‌گیری روابط مالی ناسالم بین داروخانه‌ها و پلت‌فرم‌ها در شرایط نبود نظارت کافی بر عرضه اینترنتی دارو گفت: پلت‌فرم‌ها نباید به‌صورت مستقیم با داروخانه‌ها قرارداد ببندند بلکه باید قرارداد به‌طور مستقیم با وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت مردم منعقد شود، در چنین شرایطی وزارت بهداشت این امکان را خواهد داشت که اطلاعات را پایش کند و اگر داروخانه‌ای تخلف کرد و کالاهای غیرقانونی یا قاچاق یا بدون نسخه پزشک را عرضه کرد می‌توان با او برخورد کرد.

سازمان غذا و دارو نیز پیش از این بارها مخالفت خود را با فروش دارو در پلت‌فرم‌های فروش اینترنتی دارو اعلام و عنوان کرده است ازآن‌جایی که سازمان غذا و دارو نهاد ناظر بر زنجیره تأمین از تولید تا مصرف است، هرگونه فروش دارو خارج از نظارت این سازمان غیرقانونی تلقی می‌شود و سکوها بعضاً داروهای تقلبی، قاچاق و سقط جنین را عرضه می‌کنند.

چندی پیش مصوبه‌ای در هیئت مقررات‌زدایی برای عرضه دارو در پلت‌فرم‌های اینترنتی به تصویب رسیده بود که با مخالفت سازمان غذا و دارو ابطال شد. / تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: