کد خبر: ۳۳۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - 2024January 07
روتاویروس، ویروسی است که عامل بروز اسهال است و کودکان را سخت‌تر مبتلا می‌کند و تب از دیگر علائم آن است که در برخی کودکان طولانی‌تر می‌شود و دیرتر پایین می‌آید یا قطع می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>اپیدمی روتاویروس بیشتر در فصل‌های سرد سال رخ می‌دهد. هرچند امسال طغیان این ویروس را در فصل بهار نیز در کشور داشتیم. ویروسی که آمار مراجعه کودکان به بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی را افزایش داده و بیشتر با علائم اسهال و استفراغ همراه بوده است. هرچند در فصل جاری هنوز مسئولی اپیدمی یا طغیان این ویروس را تأیید نکرده است اما موارد مراجعه به مراکز درمانی با علائمی شبیه روتاویروس در کشور کم نبوده است.

ویروسی که کودکان را سخت‌تر مبتلا می‌کند
به گزارش شفا آنلاین:دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های‌عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  به این موضوع اشاره می‌کند که روتاویروس، ویروسی است که عامل بروز اسهال است و کودکان را سخت‌تر مبتلا می‌کند و تب از دیگر علائم آن است که در برخی کودکان طولانی‌تر می‌شود و دیرتر پایین می‌آید یا قطع می‌شود.

فصل بیماری‌‌های ویروسی است
دکتر محرز می‌گوید: الان فصل بیماری‌های ویروسی است و این بیماری‌ای که چند هفته‌ای است شایع شده، روتاویروس است. البته ما ویروس‌های آنفلوآنزا و کرونا را هم در این فصل داریم و هر دوی اینها می‌توانند در کنار علائم تنفسی، علائم گوارشی هم داشته باشند و اسهال، یکی از این علائم است. ولی روتاویروس‌ تمایل بیشتری به ایجاد مشکل در دستگاه گوارش دارد؛ بنابراین این ویروسی که مدتی است اینقدر شایع شده و بیشتر هم کودکان را درگیر می‌کند، «روتاویروس» است.

روتاویروس واکسن دارد اما...
در ایران هنوز برنامه واکسیناسیون کشوری روتاویروس وجود ندارد. البته مهرماه امسال بود که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت خبر داد 2واکسن روتاویروس و پنوموکوک که در سال۱۳۹۳ تصویب شدند تا دهه فجر۱۴۰۲ و برای نخستین بار تولید می‌شود. دکتر محرز در این رابطه می‌گوید: در ایران فعلا برنامه واکسیناسیون کشوری روتاویروس نداریم اما خود والدین می‌توانند آن را به‌صورت آزاد برای کودکان تزریق کنند و مشکلی ندارد.

دوره طولانی یک بیماری
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: دوره این بیماری ویروسی مقداری طولانی است و همانطور که گفتم، علائم و دوره آن در کودکان سخت‌تر است و گاهی شدید هم می‌شود. به همین دلیل توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که واکسن‌اش تزریق شود. اگر هم کودکی واکسن نزده و علائم تب (تبی که قطع نمی‌شود) و اسهال دارد، والدین حتما او را نزد پزشک ببرند. البته این بیماری درمان خاصی ندارد؛ چون ویروسی است. ولی هرچه زودتر پیش پزشک ببرند که به مراحل پیشرفته نرسد، دوره‌اش معمولا کوتاه‌تر می‌گذرد.

روتاویروس کشنده است؟
روتاویروس‌، یک عفونت ویروسی است و اگر تشدید شود و مراجعه به پزشک صورت نگیرد، می‌تواند مرگبار هم باشد؛ مثل وبا. این را دکتر محرز می‌گوید و ادامه می‌دهد: اما در مجموع، این بیماری مرگ‌ومیر بالایی در کشور ما ندارد. چون سیستم بهداشتی کشور با نحوه مقابله با این بیماری آشناست./همشهری



 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: