کد خبر: ۳۳۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - 2024January 07
تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد کم شنوایی که به طور معمول از سمعک استفاده می‌ کنند نسبت به افرادی که از سمعک استفاده نمی‌ کنند، ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس نتایج تحقیق جدیدی که در مجله «لنست هلتی لانگویتی» (The Lancet Healthy Longevity) منتشر شد، استفاده از سمعک در صورت کم شنوایی ممکن است به محافظت از شما در برابر مرگ زودرس کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر جانت چوی، استادیار بخش جراحی گوش و حلق و بینی بالینی سر و گردن در« دانشکده پزشکی کک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» گفت: ما دریافتیم که خطر مرگ و میر در افرادی که از سمعک استفاده می کنند ۲۴ درصد کمتر است.

این مطالعه داده‌های ۱۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار داد که بیش از ۱۸۰۰ نفر از آن‌ها دچار کم شنوایی بودند، در این تحقیق آمار مرگ و میر آن‌ها بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲ پیگیری شد.

بر اساس این تحقیق، حدود ۲۳۷ نفر از افراد مبتلا به کم شنوایی، از میان ۱۸۰۰ کم شنوا، حداقل یک بار در هفته از سمعک استفاده کرده‌اند، در حالی که ۱۴۸۳ نفر گزارش کرده اند که هرگز از دستگاه‌های بهبود دهنده شنوایی استفاده نکرده‌اند.

سمعک‌ هایی که جانتان را بیشتر نجات می دهند | تاثیر منفی کم‌ شنوایی بر سلامت جسم و روان

بر اساس این تحقیق خطر مرگ افرادی که هر از گاهی از سمعک استفاده می‌کردند و افرادی که هرگز از سمعک استفاده نمی‌کردند، تفاوتی نداشت، اما افرادی که به طور معمول از سمعک و ابزارهای بهبود دهنده شنوایی استفاده می‌کردند، به طور قابل توجهی (۲۴ درصد) در معرض خطر کمتر مرگ قرار داشتند. بر اساس این مطالعه، خطر مرگ و میر برای کسانی که به طور معمول از سمعک استفاده می‌کردند بدون توجه به عواملی مانند سن، قومیت، درآمد، تحصیلات، سابقه پزشکی و درجه کاهش شنوایی، کمتر از افرادی بود که از سمعک استفاده نمی‌کردند یا هر از گاهی آن را به گوش خود می‌گذاشتند.

به گفته چوی، این تحقیق از این فرضیه که کم شنوایی و طول عمر با هم مرتبط هستند، حمایت می‌کند، اما هنوز سوالاتی در مورد چرایی این ارتباط طول عمر با کم شنوایی وجود دارد.

اما درباره ارتباط استفاده از سمعک و طول عمر فرضیه‌هایی وجود دارد. به گفته دکتر چوی مطالعات قبلی ارتباط بین کم شنوایی و ضعف جسمانی و شناختی را نشان داده‌اند و شواهدی وجود دارد که کم شنوایی درمان نشده می‌تواند بر انزوای اجتماعی، کم شدن فعالیت بدنی و کاهش عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

وی افزود: در یک سری از مطالعات نیز به طور ویژه نشان داده شده که محرومیت از شنوایی یا عدم دریافت صدای کافی می‌تواند تأثیر منفی بر ساختارهای مغز داشته باشد.

تاثیر استفاده از سمعک بر کاهش خطر زوال عقل

بر اساس نتایج تحقیقی که اخیرا در مجله «جاما اوتولارینگولوژی – هد اند نک سرجری» ( JAMA Otolaryngology – Head and Neck Surgery) منتشر شده، سمعک‌ها همچنین می‌توانند در کاهش خطر زوال عقل نقش موءثری ایفا کنند.

این مطالعه داده‌های بیش از ۵۰ هزار نفر ۵۰ ساله یا بیشتر در جنوب دانمارک را بررسی کرد و سلامت آن‌ها را بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۷ پیگیری کرده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که کم شنوایی داشتند، ۷ درصد بیشتر از افراد عادی بود. و این خطر در افراد کم شنوایی که از سمعک استفاده نمی‌کردند در مقایسه با کسانی که از سمعک استفاده می‌کردند حتی بیشتر بود و به ۱۴ درصد می‌رسید./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: