کد خبر: ۳۳۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - 2024January 07
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به برخی مخالفت‌ها با طب ایرانی و دخالت برخی غیرمتخصصان در امر درمان، گفت: طب ایرانی ظرفیت‌های ارزشمندی دارد و باید به دور از افراط و تفریط‌ها و با سیاستگذاری‌های درست و دقیق از آن به نحو احسن بهره‌مند شد.
شفا آنلاین>سلامت>نفیسه حسینی یکتا با بیان اینکه طبق تحقیقات بیش از ۸۰ درصد مردم جامعه از طب ایرانی استفاده می‌کنند، گفت: طب ایرانی ریشه در فرهنگ، آداب و رسوم ایرانیان دارد و از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است و هیچ وقت از بین نرفته؛ آنچه که در حال حاضر رقم خورده دانشگاهی کردن این طب است.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: از سال ۱۳۸۶ که بستر این طب در کشور فراهم شده بالغ بر ۵۰۰ فارغ التحصیل در این حوزه داریم و مقالات پژوهشی متعددی به چاپ رسیده است و این تلاشها باعث شد تا  کشورمان به رتبه چهارم در تولید علم در طب‌های سنتی و جایگزین در دنیا بعد از چین، هند و آمریکا ارتقا پیدا کند که این موضوع نشان دهنده عزم متخصصین این حوزه برای تولید علم در این حوزه است.

حسینی یکتا با اشاره به مخالفت برخی افراد با طب ایرانی، تصریح کرد: افرادی بدون علم به ظرفیت این حوزه و بدون تلاش برای اطلاع و آگاهی از این حوزه به مخالفت می‌پردازند. از طرفی در سطح جامعه با افرادی روبرو هستیم که از علاقمندی مردم سوء استفاده می‌کنند و بدون علم و دانش کافی خدمات و مداخلاتی را به نام طب سنتی انجام می‌دهند که سبب آسیب‌هایی به سلامت مردم می‌شود.

وی افزود: برخی از پزشکانی که با طب ایرانی مخالفت می‌کنند، عزمی برای دریافت اطلاعات درست و دقیق یا گوش شنوایی برای این موضوع ندارند یا ظرفیت‌های طب ایرانی را می‌شناسند اما به جهت اطلاع از ظرفیت این حوزه با آن مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: افراط و تفریط‌ها از طرفی باعث تهدید سلامت مردم می‌شود و از طرف دیگر مردم را از حق استفاده از طب بومی کشور در کنار طب رایج محروم می‌کند.

او با اشاره به اینکه طب ایرانی و طب رایج مکمل یکدیگر هستند، بیان کرد: هر کدام از این طب‌ها قابلیت‌هایی دارند و در کنار هم می‌توانند مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرند. این بهره‌برداری به موقع فقط توسط کسی می‌تواند انجام گیرد که به هر دو این حوزه اشراف کامل داشته باشد.

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، وی در پایان گفت: بهره‌مندی از طب ایرانی رو به گسترش است. اقبال روز افزون به بهره‌مندی از این ظرفیت کمک خواهد کرد تا این مکتب در دل دانشگاه ادامه پیدا کند و البته که سیاستگذاری‌های درست و دقیق به تسریع حداکثر بهره‌مندی از این ظرفیت حتماً کمک خواهد کرد./ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: