کد خبر: ۳۳۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - 2024January 06
ممکن نیست از کوچه و خیابانی در شهر تهران عبور نکنید و یکی دو نفر از این مردان و پسران جوان را نبینید.مشخص نیست چرا در تمام این سال‌ها این افراد به زباله‌گردی، جمع‌آوری و فروش آن مشغولند و شهرداری واکنشی نشان نمی‌دهد.

شفا آنلاین>سلامت> زباله و ساماندهی آن، پای ثابت ظاهر و طبیعت شهر و نیز بحث‌ها و وعده‌های مدیران شهری در دوره‌های مختلف به منظور ساماندهی آن است. زباله گردهایی که عمده آن ها را اتباع کم سن و سال و بی‌شناسنامه افغان، تشکیل می‌دهند هم همینطور.

به گزارش شفا آنلاین:ممکن نیست از کوچه و خیابانی در شهر تهران عبور نکنید و یکی دو نفر از این مردان و پسران جوان را نبینید.مشخص نیست چرا در تمام این سال‌ها این افراد به زباله‌گردی، جمع‌آوری و فروش آن مشغولند و شهرداری واکنشی نشان نمی‌دهد. البته هر از چندگاهی بحث‌هایی در خصوص مافیای زباله مطرح می‌شود؛ مافیایی که معلوم نیست به کجا وصل هستند.

مسئولان و مدیران شهری هم هراز چندگاهی از این مافیا یاد می‌کنند و طرح‌هایی مبنی بر جمع شدن این زباله گردها در وهله اول و در نهایت مافیای زباله ارائه می‌دهندٰ طرح‌هایی که تا به حال اجرایی نشده اند و به آخرین مورد آنها از زبان نجفی، یکی از اعضای فعلی شورای شهر تهران اشاره می کنیم تحت عنوان حذف مافیای زباله در تهران با اجرای طرح «نوماند».

مافیای زباله حذف می شود؟

عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران گفت: یکی از مزیت‌های مهم اجرای طرح «نوماند» توسط سازمان مدیریت پسماند، حذف مافیای زباله در پایتخت است.سوده نجفی، با تاکید بر نوآوری در جمع‌آوری پسماند در سطح شهر با اجرای طرح «نوماند» توضیح داد: هوشمندسازی یکی از ضرورت‌هایی است که بسیاری از امور را تحت تاثیر خود قرار داده و مدیریت شهری نیز برای انجام برخی از وظایف خود در سطح شهر باید از این تکنولوژی بهره بگیرد؛ چراکه این موضوع سبب دسترسی بیشتر و آسان شهروندان به خدمات می‌شود.رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع هوشمندسازی از ابتدای شورای ششم مورد توجه بود و اعضای شورا بر آن تاکید داشتند و مدیریت شهری نیز اقداماتی در این راستا انجام داده، است اما فاصله زیادی با آنچه مدنظر شورای شهر است، دارد.

او با بیان اینکه طرح نوماند که توسط سازمان مدیریت پسماند در حال اجراست، با استفاده از هوشمندسازی به صورت پایلوت در مناطق ۱۸، ۱۴ و ۸ اجرا می شود، افزود: قرار است این طرح تا اواخر دی ماه در تمام مناطق ۲۲گانه شهر اجرا شود که شهروندان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشنی که به این منظور معرفی شده است، ساعت مراجعه ناوگان جمع‌آوری را تعیین و در راستای کمک به شهر و شهرداری برای برخورداری از شهر پاک کمک کنند.

نجفی با تاکید بر اینکه یکی از مزیت‌های مهم این طرح حذف مافیای زباله در سطح شهر است، یادآور شد: در صورت اجرای موفق این طرح، دیگر شاهد حضور کمتر زباله‌گردها بر سر مخازن پسماند خواهیم بود. از سوی دیگر این طرح می‌تواند به تفکیک زباله و بازگشت آن به چرخه بازیافت کمک شایانی کند که امیدواریم شهرداری بتواند این طرح را به خوبی به اجرا برساند.

استثمار کودکان زباله‌گرد

ششم دی ماه هم، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت، از برنامه شهرداری تهران برای حذف مافیای پسماند یاد کرده و گفته بود: استثمار کودکان زباله‌گرد پایان می‌یابد.او در پاسخ به این سوال که آیا در این موضوع مافیایی وجود ندارد؟ تصریح کرده بود: مگر می‌شود مافیا نداشته باشیم. ما از دی ماه در حال عوض کردن قراردادها هستیم تا زیرساخت ایجاد چنین مفسده‌ای را از بین ببریم.

شهردار تهران با اشاره به وجود مافیای زباله توضیح داده بود: کارهایی شروع شده تا زیرساخت های ایجاد چنین مفسده‌ای را از بین ببریم. زاکانی افزوده بود: از گذشته میراثی به ما رسید که آن نوع نگاه نادرست به حوزه پسماند شهر بود به این معنا که برای ۲۲ منطقه تهران ۲۲ قرارداد جمع‌آوری پسماند خشک را تنظیم کرده بودند و رقم ناچیزی را از کسانی که این قرارداد را بسته بودند، می‌گرفتند.

به گفته او در کنار آن برای ۱۲۳ ناحیه برای پسماند تَر و رُفت و روب، قراردادهای مجزایی داشتند و عملا امکانی را ایجاد کرده بودند که رقابت بین کسانی که قرارداد پسماند خشک و پسماند تَر داشتند به وجود بیاید تا بتوانند بخش ویژه پسماند یعنی فلزات و پلاستیک و چیزهای مختلفی که ارزش دارند، را بردارند.

شهردار تهران افزوده بود: آنها بیش از 150 قرارداد را باید دنبال می‌کردند چون برای بزرگراه‌ها هم قرارداد مجزا داشتند و هیچ کس پاسخگو نبود و عملا امکانی را ایجاد می‌کردند که یک عده با شبکه‌های مافیایی خود کودکان را استثمار و زباله‌گردی را در شهر ترویج کنند. به همین خاطر یک کار جدی از ماه‌ها قبل شروع شد و تاکنون۱۴ قرارداد بزرگ‌ مقیاس منعقد شده است که کل منطقه و صفر تا صد ماجرای زباله از درون منزل تا محل امحای زباله با مسئولیت یک نفر اجرایی شود.او با اشاره به موضوع دیگر، یعنی خریداران ضایعات تصریح کرده بود: برای این هم یک تمهیدات جدی اندیشیدیم و کار در حال دنبال شدن است که ان‌شاءالله بتوانیم بنیادین این موضوع را هم حل کنیم.

سال گذشته همین موقع

دی ماه سال گذشته، خبرگزاری فارس از ورود اراذل و اوباش به مافیای پر پول زباله‌ها؛ از استخدام زباله گردها تا درگیری بر سر پسماندها خبر داد.این خبرگزاری در گزارشی نوشته بود: در بحث زباله و انتقال و تفکیک آن اگرچه شهرداری مسئول است و در این بین پیمانکاران نقش دارند اما درآمد میلیاردی حاصل از زباله و پسماند باعث شده در موضوع زباله‌ها، هر منطقه مافیایی خاص برای خودش داشته باشد تا جایی که پای اراذل و اوباش سابقه دار هم به موضوع گونی‌ به‌دوش‌های زباله گرد باز شده است.

در ادامه آمده بود: فعالیت مافیای زباله در استخدام و به‌کارگیری کارگران 15 تا 22 ساله _ که تعداد زیادی از آنها اتباع خارجی بدون مجوز هستند_ و دادن دستمزد 10_ 15 تا 20 میلیونی و حتی بیشتر محدود نشده و به زد و خورد و درگیری نیز منجر شده است تا آنجا که «سرهنگ سعید راستی» رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران در گفت‌وگو با فارس از دستگیری عامل تیراندازی در درگیری مسلحانه ای که باعث مجروحیت و تیر خوردن 2 نفر شده، آن هم بر پسماند و زباله، خبر می دهد. جالب است که فرد دستگیر شده از اراذل سابقه‌دار و خود از پیمانکارانی بوده است که قبلاً دارای مجوز بوده اما با پیمانکار جدید و دارو دسته‌اش سرناسازگاری گذاشته و در درگیری با شمشیر و چوب و تفنگ به جان هم افتاده‌اند.

درآمد بالای زباله‌گردی باعث شده که تعداد افرادی که به این امر مبادرت می‌ورزند افزایش یابد؛ این امر از یک سو باعث زشتی چهره شهر شده و از سوی دیگر ترحم افراد را به خود برمی‌انگیزد تا آنجا که حتی تعدادی از شهروندان برای آنها غذا و آذوقه می‌آورند اما نمی‌دانند در پس این گونی‌های کثیف و آلوده و دست‌های سیاهی که در اختیار مافیای زباله قرار دارد چه درآمد هنگفتی وجود دارد. / آرمان ملی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: