کد خبر: ۳۳۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - 2024January 06
بیشترین آسیب‌های دیده‌شده در مطب‌ها و کلینیک‌ها در نوزادان زیر ۶‌ماه مربوط به مصرف محصولات گیاهی غیراستاندارد است.
شفا آنلاین>سلامت>بعضی از والدین خودسرانه و بدون مشورت با پزشک، داروهای گیاهی مثل خاکشیر، ترنجبین، اکالیپتوس و... به کودک خود می‌خورانند که به‌گفته پزشکان می‌تواند بسیار خطرآفرین و گاه غیرقابل جبران باشد. بسیاری از والدین هم درباره شرایط نگهداری از داروهای نوزاد کوچک‌ترین آگاهی ندارند و حتی درباره آن یک جست‌وجوی ساده در گوگل نمی‌کنند. این در حالی است که نگهداری برخی داروهای نوزادان در شرایط غیراستاندارد می‌تواند به سلامت کودک آسیب بزند.
به گزارش شفا آنلاین:دکتر سالومه موسوی‌نژاد، متخصص کودکان و نوزادان به مادری اشاره می‌کند که شربت پروبیوتیک نوزاد خود را در کابینت نگهداری می‌کرد، موضوعی که باعث شده بود میکروب بوتولیسم در دارو رشد و کودک را با علائم بیماری بوتولیسم راهی بیمارستان کند، درحالی‌که داروهای پروبیوتیک حتما باید در یخچال نگهداری شوند. موسوی‌نژاد با تأکید بر اینکه والدین باید خیلی مراقب سلامت کودکان زیر 2سال خود باشند، می‌گوید: «ما حتی عسل را برای کودک زیر یک سال توصیه نمی‌کنیم‌چون میکروب بوتولیسم داخل عسل هم رشد می‌کند. این میکروب برای بزرگسالان اصلا مضر نیست اما در کودکان زیر یک سال، کوچک‌ترین میزان میکروب بوتولیسم، می‌تواند باعث بروز بیماری بوتولیسم شود که بسیار خطرناک است. به همین دلیل مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.»این متخصص کودکان و نوزادان همچنین با تأکید بر لزوم پرهیز از مصرف داروهای گیاهی برای کودکان، می‌گوید: «مدتی پیش، مراجعه‌کننده‌ای داشتیم که به کودک یک‌ماهه خود قطره اکالیپتوس خورانده بود و باعث فوت او شده بود. اکالیپتوس، دارویی است که ما فقط به بزرگسالان و آن هم فقط برای بخور دادن تجویز می‌کنیم اما این مادر به‌دلیل ناآگاهی باعث فوت کودک خود شده بود.» 
دکتر بهروز مقدادی، دیگر متخصص اطفال نیز به این نکته اشاره می‌کند که بیشترین آسیب‌های دیده‌شده در مطب‌ها و کلینیک‌ها در نوزادان زیر ۶‌ماه مربوط به مصرف محصولات گیاهی غیراستاندارد است. مقدادی درباره خطراتی که داروهای گیاهی متوجه سلامت کودکان زیر 6‌ماه می‌کند، توضیح می‌دهد: «مصرف گیاهانی مثل شیر خشت، ترنجبین، خاکشیر، جوشانده‌های گیاهی خانگی و عرضه ‌شده در عطاری‌ها می‌تواند واکنش نوزاد حتی به شیر مادر را افزایش ‌دهد و همچنین باعث بروز اختلالات گوارشی حاد و مزمن قابل توجهی در این رده سنی شود. موضوعی که متأسفانه هیچ مسئولیتی را متوجه عرضه‌کننده یا توصیه‌کننده دارو نمی‌کند.»‌/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: