کد خبر: ۳۳۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۵ دی ۱۴۰۲ - 2024January 05
برای اینکه بهترین فرصت را برای داشتن یک بارداری موفق به خود بدهید، قبل از اقدام به بارداری به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.
شفا آنلاین>سلامت>با وجود فیبروز کیستیک هنوز امکان باردار شدن و به دنیا آوردن نوزاد وجود دارد. با این حال، فرد باید در طول نه ماه بارداری به دقت تحت نظر بوده از سلامت مادر و فرزند اطمینان حاصل شود.

به گزارش شفا آنلاین:برای اینکه بهترین فرصت را برای داشتن یک بارداری موفق به خود بدهید، قبل از اقدام به بارداری به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

در این ملاقات با پزشک:

○سلامتی خود را ارزیابی کنید.

○تعیین کنید که آیا باردار شدن برای شما دارلی خطر است یا خیر؟!

○از پزشک بخواهید تا در دوران بارداری شما را راهنمایی کند.

در اینجا پیش نمایشی از آنچه که باید هنگام شروع برنامه ریزی برای بزرگتر کردن خانواده خود انتظار داشته‌باشید، ارائه شده است.

●اثرات فیبروز بر بارداریدر دوران بارداری،

 علائم فیبروز کیستیک می‌تواند شدت یابد. کودک در حال رشد ممکن است به ریه‌های شما فشار وارد کرده و نفس کشیدن را سخت‌تر کند. علاوه بر این یبوست در زنان مبتلا به فیبروز کیستیک نیز شایع است.

●سایر عوارض بارداری فیبروز کیستیک عبارتند از:

○زایمان زودرس: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کودک شما قبل از هفته سی و هفتم بارداری متولد می‌شود. نوزادانی که زودتر از موعد متولد می‌شوند در معرض خطر عوارضی مانند مشکلات تنفسی و عفونت هستند.

○دیابت بارداری: دیابت بارداری هنگامی رخ می‌دهد که مادر در دوران بارداری قند خون بالایی داشته و این مسئله می‌تواند به اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و چشم‌ها آسیب رسانده و همچنین ممکن است عوارضی را برای کودک در حال رشد ایجاد کند.

○فشار خون بالا: این مشکل افزایش به دلیل سفت شدن عروق خونی است. هنگامی که فشار خون در دوران بارداری بالا باشد، می‌تواند جریان خون‌رسانی به کودک شما را کاهش داده و سبب رشد کند کودک شده و در نهایت منجر به زایمان زودرس شود.

○کمبود تغذیه‌ای: کمبود تغذیه ممکن است مانع از رشد کافی کودک شما در رحم شود.

○آزمایش در دوران بارداری: این احتمال وجود دارد که شما فیبروز کیستیک را به کودک خود منتقل کنید. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که همسر شما نیز حامل ژن غیر طبیعی باشد، او می‌تواند قبل از اقدام به  بارداری آزمایش خون یا بزاق داده تا وضعیت ناقل او بررسی شود.در دوران بارداری، این دو آزمایش قبل از تولد، شایع ترین تشخیص دهنده‌ی جهش های ژنی هستند.

●نکات مربوط به سبک زندگیکمی برنامه ریزی و مراقبت بیشتر در دوران بارداری به دریافت بهترین نتیجه ممکن برای شما و کودکتان کمک می‌کند. در اینجا چند کار وجود دارد که شما در طول این دوران می‌توانید انجام دهید.

●درست غذا خوردنفیبروز کیستیک، دریافت تغذیه مناسب در دوران بارداری را دشوارتر می‌کند. وقتی برای دو نفر غذا می‌خورید، دریافت کالری و مواد مغذی کافی بسیار حائز اهمیت است.

○ورزشفعالیت بدنی برای اینکه بدن شما را برای زایمان آماده کرده و ریه‌های شما را در وضعیت مطلوبی نگه دارد، دارای اهمیت است. پزشک ممکن است به شما توصیه کرده تا تمرینات خاصی را برای تقویت عضلاتی که به تنفس کمک می‌کنند را انجام دهید. لازم ابتدا با پزشک خود مشورت کرده که آیا تمریناتی که انجام می‌دهید برای شما بی خطر هستند یا خیر؟!

●نکات دیگری برای اطمینان از بارداری سالم:

به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید. ویزیت‌های منظم قبل از زایمان را با متخصص زنان و زایمان خود برنامه ریزی کرده اما همچنان به پزشکی که درمان فیبروز کیستیک خود را با او پیگیری می‌کنید، مراجعه کنید. 

○سلامتی خود را زیر نظر داشته باشید. در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های کبدی بهتر است مراقبت بیشتری داشته‌باشید،اگر این بیماری ها را درمان نکنید، می‌توانند باعث عوارض بارداری شوند.

○در مصرف داروهای خود اهمال نکنید، مگر اینکه پزشک به طور خاص مصرف نوعی دارو را در دوران بارداری قطع کرده باشد. پس ضروری است داروهای خود را به طور منظم برای مدیریت فیبروز کیستیک مصرف کنید.

ابتلا به فیبروز کیستیک مانع از بزرگتر کردن  خانواده نمی‌شود، تنها لازم است برای باردار شدن کمی آمادگی و مراقبت بیشتری مورد نیاز باشد.

پس از باردار شدن، توصیه می‌شود که همزمان با یک متخصص زنان و زایمان  و دکتری که فیبروز کیستیک شما را درمان می‌کند، کار کنید. همچنین برای اطمینان از بهترین نتیجه‌ی ممکن برای شما و کودکتان، در طول بارداری به مراقبت خوب نیاز دارید. / سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: