کد خبر: ۳۳۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۵ دی ۱۴۰۲ - 2024January 05
استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری در مدت زمان طولانی ایمن است، اما عوارض جانبی فراتر از نگرانی‌های کوتاه‌مدت در مورد افزایش وزن یا خونریزی ناگهانی وجود دارد.
شفا آنلاین>سلامت>در حالی که استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری در مدت زمان طولانی ایمن است، اما عوارض جانبی فراتر از نگرانی‌های کوتاه‌مدت در مورد افزایش وزن یا خونریزی ناگهانی وجود دارد. برخی از این خطرات با توجه به نوع قرصی که انتخاب می‌کنید محدود می‌شود.

لخته شدن خون

افرادی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون باشند. قرص‌هایی با دوزهای بالاتر استروژن خطر را افزایش می‌دهند. در برخی موارد، اگر این لخته‌ها از طریق جریان خون به مغز، ریه‌ها و قلب بروند، می‌توانند تهدیدکننده زندگی باشند.

بیماری قلبی و سکته مغزی

افرادی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی یا حمله قلبی باشند. برخی از مطالعات نشان دادند که خطر سکته مغزی ایسکمیک (ناشی از انسداد) با هر 10 میکروگرم افزایش دوز استروژن و افزایش پنج ساله استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی افزایش می‌یابد.

خطر حمله قلبی با دوز استروژن در قرص‌ها افزایش می‌یابد و سایر شرایط سلامتی (سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا) می‌توانند در خطر کلی نقش داشته باشند.

سرطان

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که استفاده نمی‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند و نگرانی اصلی استروژن مصنوعی است. و به نظر می‌رسد خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز بیشتر باشد.

میگرن

افرادی که سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند باید از داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی حاوی استروژن اجتناب کنند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند از مصرف قرص‌های حاوی استروژن در افراد 35 ساله و بالاتر که میگرن را تجربه می‌کنند و در تمام افرادی که میگرن با هاله را تجربه می‌کنند، استفاده نکنید.

 از سوی دیگر، قرص‌های ترکیبی جلوگیری از بارداری ممکن است برای افرادی که میگرن قاعدگی دارند، مزایایی داشته باشد.

بیماری کیسه صفرا

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری ممکن است خطر ابتلا به بیماری کیسه صفرا را افزایش دهند، اما به نظر نمی‌رسد که نوع خوراکی داروها جزو روش‌هایی باشد که این کار را انجام می‌دهند. با این حال، نوعی تومور خوش‌خیم کبدی که بر افرادی که از جلوگیری از بارداری خوراکی استفاده می‌کنند تاثیر می‌گذارد، می‌تواند در موارد نادری بر کیسه صفرا تاثیر بگذارد.

میل جنسی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که از داروهای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند ممکن است میل جنسی کمتری داشته باشند.

عوارض جانبی مثبت استفاده طولانی‌مدت از قرص‌های جلوگیری از بارداری

بسته به قرص، مواردی وجود دارد که این داروهای خوراکی در صورت مصرف طولانی‌مدت اثر محافظتی دارند. به عنوان مثال در موارد زیر ممکن است کمک کنند:

خطر ابتلا به سرطان تخمدان یا رحم را کاهش دهند

جلوگیری از بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان و سرطان روده بزرگ

بهبود علائم مرتبط با اندومتریوز

محدود کردن عوارض سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

کمک به بهبود عملکرد جنسی در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک / سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: