کد خبر: ۳۳۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۳ دی ۱۴۰۲ - 2024January 03
فناوری آران‌ای پیام‌رسان(mRNA) در کارآزمایی‌های بالینی فاز ۲ در برابر سرطان پوست نویدبخش نشان داده و خطر مرگ بر اثر این بیماری را به نصف کاهش داده است.
شفا آنلاین>سلامت>شرکت مُدرنا(Moderna) نتایج یک آزمایش فاز ۲ را در مورد روش درمانی mRNA برای سرطان پوست اعلام کرده است و همچنان به انتشار اخبار امیدوارکننده ادامه می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین:به گفته این شرکت، هنگامی که این درمان جدید با یک ایمنی‌درمانی همراه شد، به طور قابل توجهی خطر عود، متاستاز و مرگ را در مقایسه با درمان‌های موجود به تنهایی کاهش داد و راه را برای آزمایش‌هایی علیه سایر سرطان‌ها هموار کرد.

در حالی که تحقیقات mRNA دهه‌هاست که در حال انجام است، همه‌گیری کووید-۱۹ سرعت توسعه آن را تا حد زیادی بیشتر کرد. با توجه به موفقیت واکسن‌های ساخته شده با این فناوری جدید، شرکت‌های پشتیبان آنها یعنی مدرنا و بیوان‌تک(BioNTech) تلاش کرده‌اند تا این فناوری را برای سایر بیماری‌ها به کار گیرند و سرطان یک هدف اولیه امیدوارکننده است.

داروی مدرنا برای ملانوما که شایع‌ترین شکل از سرطان پوست است با نامmRNA-۴۱۵۷ (V۹۴۰) شناخته می‌شود و یک درمان نئوآنتی‌ژن فردی است.

اساساً این بدان معناست که این دارو شخصاً برای هر بیمار، با مطالعه امضای جهشی منحصر به فرد توالی دی‌ان‌ای تومورهای آنها طراحی شده است. از این رو، دانشمندان یک mRNA را توسعه می‌دهند که برای ترکیب خاصی از حداکثر ۳۴ نئوآنتی‌ژن رمزگذاری می‌شود و می‌تواند سرطان بیمار را به بهترین شکل هدف قرار دهد و سیستم ایمنی بدن وی را برای مبارزه با آن آموزش دهد.

این کارآزمایی کنونی ۱۵۷ بیمار مبتلا به ملانوما مرحله پیشرفته پرخطر را برای آزمایش اثربخشیmRNA-۴۱۵۷ (V۹۴۰)  وارد مطالعه کرد.

پس از اینکه تومورهای آنها با جراحی برداشته شد، بیماران به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه ترکیبی از داروی mRNA و KEYTRUDA، یک داروی ایمنی‌درمانی از شرکت بیوتکنولوژی مرک(Merck) را دریافت کرد، در حالی که گروه دوم فقط KEYTRUDA دریافت کردند.

این کارآزمایی نشان داد که در یک پیگیری متوسط سه ساله، خطر عود سرطان یا مرگ در بیماران گروه اول در مقایسه با افرادی که فقط KEYTRUDA دریافت می‌کردند(گروه دوم)، ۴۹ درصد کاهش یافت. حتی بهتر از آن، خطر متاستاز یا مرگ در مقایسه با KEYTRUDA به تنهایی ۶۲ درصد کاهش یافت.

اثرات نامطلوب و عوارض جانبی بین این دو گروه‌ مشابه بود و ۲۵ درصد در گروه اول و ۲۰ درصد برای گروه دوم گزارش شده است. شایع‌ترین عارضه نیز خستگی، درد محل تزریق و لرز بود.

به دنبال این نتایج امیدوارکننده، ترکیب mRNA-۴۱۵۷ (V۹۴۰) و KEYTRUDA توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان یک درمان موفق شناخته شد و توسط آژانس دارویی اروپا در طرح داروهای اولویت‌دار برای درمان ملانومای خطرناک پذیرفته شد.

به گفته مدرنا، این کارآزمایی فاز ۲ ادامه خواهد داشت، در حالی که آزمایش فاز ۳ اکنون برای درمان مراحل اولیه ملانوما در حال انجام است.

همزمان، فاز ۳ این کارآزمایی برای بررسی اثربخشی این درمان ترکیبی در برابر «سرطان ریه سلولی غیرکوچک» آغاز شده است و برنامه‌هایی برای گسترش این برنامه به انواع دیگر تومورها نیز وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: