کد خبر: ۳۳۷۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۳ دی ۱۴۰۲ - 2024January 03
در این روزها اخباری درباره زنان و جایگاه آنان در کشورمان منتشر شده، برنامه‌های خاصی نیز به مناسبت جشن میلاد دختر پیامبر اکرم (ص) تدارک دیده و برگزار شده است، از جمله تقدیر از زنان پژوهشگر و بانوان خادم مجالس حسینی و... در این میان مروری داریم بر چند اتفاقی که در این مدت رخ داده است.

شفا آنلاین>جامعه>در این روزها اخباری درباره زنان و جایگاه آنان در کشورمان منتشر شده، برنامه‌های خاصی نیز به مناسبت جشن میلاد دختر پیامبر اکرم (ص) تدارک دیده و برگزار شده است، از جمله تقدیر از زنان پژوهشگر و بانوان خادم مجالس حسینی و... در این میان مروری داریم بر چند اتفاقی که در این مدت رخ داده است. به تازگی اعلام شد که اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها برای امور «زنان و خانواده» از بودجه ۱۴۰۳ حذف شده است، اما بنا بر اظهارات معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، تکلیفی که دستگاه‌ها برای اختصاص یک درصد از بودجه خود به امور زنان و خانواده داشتند در قانون بودجه ۱۴۰۳ حذف نشده بلکه با دو مورد دیگر ادغام شده است. در واقع این یک درصد با یک درصد اختصاصی امور ایثارگران و بودجه یک درصدی امور فرهنگی دستگاه‌ها تلفیق شده است.

اختصاص‌ندادن  بودجه  برای  بیمه  زنان  سرپرست خانوار

به گزارش شفا آنلاین:طی این سال‌ها همواره از بیمه زنان غیرشاغل و ضرورت آن گفته شده است. در همایشی که دیروز «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در آن حضور داشته است از تأمین‌نشدن بودجه «بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان باردار» خبر داده است. به گزارش ایسنا او با تأکید بر اینکه باید بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان باردار را داشته باشیم، اظهار کرد: «با این وجود تا زمانی که بودجه این امر تأمین نشود، نمی‌شود کاری کرد هرچند ساختارهای این موضوع باید اصلاح شود، اما اجرای آن نیاز به تخصیص بودجه دارد. ضمن اینکه برای عملیاتی‌کردن قانون‌های جمعیت و خانواده اقدامات خوبی صورت گرفته است».

عدم  امکان  بازنشستگی   پیش   از   موعد   زنان

او همین‌طور «بازنشستگی پیش از موعد زنان» را بعید دانست و گفت: «تخفیف‌هایی برای زنان در این خصوص صورت گرفته است اما با توجه به ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، بازنشستگی پیش از موعد زنان بعید است و فکر نمی‌کنم تخفیف‌های دیگری در نظر گرفته شود». البته این مسئول از اصطلاحی به نام «شغل منعطف» نیز خبر داد اما جزئیاتی برای آن بیان نکرد و گفت: «شغل منعطف هم در شورای برنامه‌ریزی زنان تصویب شده است و در حال رایزنی برای سیاست‌گذاری و اجرای این امر هستیم».

مرخصی   زایمان   9ماهه   اجرا   نمی‌شود

خزعلی در 25 آذرماه نیز درباره بحث «فرزندآوری» و «جوانی جمعیت» که از دغدغه‌های این دولت است، نکاتی را بیان کرده بود. به گزارش ایسنا او تصریح کرد: «براساس گزارشات سازمان‌ها می‌توان گفت که دورکاری زنان دارای فرزند زیر دو سال در تعدادی از سازمان‌ها اجرا می‌شود اما مرخصی زایمان بعضا به خوبی اجرا نمی‌شود. البته از بانوان خواستیم اجرانشدن مرخصی ۹ ماه زایمان یا عدم پرداخت غرامت را به ما گزارش دهند. آن‌طورکه دلمان می‌خواهد و مطلوب قانون جوانی جمعیت است این امر اجرا نشده اما رو به پیشرفت است». در حال حاضر ایران بعد از ارمنستان، بیشترین کاهش موالید را دارد. طبق آمار رسمی از 20 میلیون زنی که در سن باروری هستند، یک میلیون نفر به تولد کودک اقدام می‌کنند. مسئولان بر این باورند که اختصاص مواردی تشویقی می‌تواند خانواده‌ها را به فرزندآوری ترغیب کند. هرچند مسائلی همچون کمبود گاه و بی‌گاه شیرخشک یا عدم اختصاص بیمه به شیرخشک، قیمت بالای پوشک و لوازم مورد نیاز نوزاد و... از مسائل مبتلابه است./شرق

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: