کد خبر: ۳۳۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۳ دی ۱۴۰۲ - 2024January 03
علی نجفی‌توانا، رییس اسبق کانون وکلا و جرم‌شناس در پاسخ به دو سوال اساسی در مورد اینکه چرا قبلا سرقت‌ها به صورت خشونت‌آمیز نبوده، ولی الان سرقت‌ها همراه با سلاح گرم و سرد صورت می‌گیرد

شفا آنلاین>سلامت>علی نجفی توانا گفت: از لحاظ آماری ایران جزو کشورهایی است که جرم و جنایت در آن افزایش دارد و روز یا هفته‌ای نیست که با اخبار سرقت یا اختلاس روبه‌رو نباشیم.

به گزارش شفا آنلاین:علی نجفی‌توانا، رییس اسبق کانون وکلا و جرم‌شناس در پاسخ به دو سوال اساسی در مورد اینکه چرا قبلا سرقت‌ها به صورت خشونت‌آمیز نبوده، ولی الان سرقت‌ها همراه با سلاح گرم و سرد صورت می‌گیرد و همچنین علل و عوامل تغییر نوع جرم طی چند سال اخیر به روزنامه اعتماد توضیحاتی را ارایه داده است.

بخش‌های مهم این مطلب را در ادامه می‌خوانید: 

  • وقتی شرایط مادی و معنوی مردم تامین نباشد یا میزان تامین با میزان نیاز مطابقت نداشته باشد، نتیجه این می‌شود که با توجه به قول و قرارهایی که حاکمیت برای آنان به عنوان اهداف مشروع و قانونی در قانون اساسی قید کرده، مردم برای رفع نیازهای ضروری و مشروع زندگی با ابزار نامشروع دنبال آن خواهند رفت.
  • در چنین جامعه‌ای دیگر فکر مردم درست کار نمی‌کند؛ کارمند رشوه می‌گیرد و دست به اختلاس می‌زند، جوان بیکار دست به جرایمی همچون سرقت می‌زند، کارخانه‌دار جنس نامرغوب تولید می‌کند، زن یا دختر تن‌فروشی می‌کند، اصناف برای رفع نیازهای‌شان مجبورند با بدفروشی، تن‌فروشی و... نیازهای خودشان را تامین کنند.
  • جامعه ما متاسفانه از جمله جوامعی است که در دوران بحران رفتاری قرار گرفته است. 
  • در کشور ما طبق اعلام برخی مسوولان این جرایم به حدی است که بروز و ظهور پیدا کرده است. به گونه‌ای که پرونده‌های برخی از این مدیران در مراجع قضایی مطرح است و زمینه‌ای فراهم شده که خود و اطرافیان‌شان از ثروت بالایی برخوردار باشند در حالی که اعتماد مردم به مدیریت آنها از دست رفته است.
  • از لحاظ آماری ایران جزو کشورهایی است که جرم و جنایت در آن افزایش دارد و روز یا هفته‌ای نیست که با اخبار سرقت یا اختلاس روبه‌رو نباشیم، اما اینکه چرا مردم حساسیت‌های‌شان نسبت به جرایم مربوط به سرقت کمتر شده، افزایش آن است. به‌طوری که وقتی برخی سوار تاکسی می‌شوند، راننده به آنها هشدار می‌دهد که در خودرو را قفل کنند که گوشی یا اموال دیگر آنها سرقت نشود.
  •  سرقت از گوشی، به قدری افزایش پیدا کرده که دیگر عادی جلوه می‌کند. حتی گاهی مردم به جای پناه بردن به پلیس سعی می‌کنند در برابر ناامنی‌ها از خودشان دفاع کنند. / اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: