کد خبر: ۳۳۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 2024January 02
طرح ادعای بدون سند بودن شبهات تقلب صحت ندارد و مطابق ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری، تنها مرجع ذیصلاح برای تشخیص تردید در صلاحیت علمی و تأیید یا عدم تأیید صلاحیت علمی داوطلبان، هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها است
شفا آنلاین>جامعه>عمومی >روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور درواکنش به درج مطلبی با عنوان «تاوان یک لیست سیاه» در مورخ 10/10/1402 جوابیه ای ارسال کرد که عینا منتشرمی شود
به گزارش شفا آنلاین: دراین جوابیه آمده است:

 مدیرمسئول محترم پایگاه خبری – تحلیلی شفا آنلاین
   با سلام،
احتراماً با توجه به درج مطلبی با عنوان «تاوان یک لیست سیاه» در مورخ 10/10/1402 در آن پایگاه خبری، مقتضی است توضیحات زیر بر اساس قانون مطبوعات و به منظور روشن شدن اذهان عمومی منتشر گردد.
دروغ‌ پردازی با عنوان «لیست سیاه»
در گزارش منتشر شده ادعاهایی توسط برخی داوطلبان شبهه دار آزمون سراسری و وکیل آنها مطرح شده است که  صحت نداشته و انتشار یک طرفه آنها به دور از اصول حرفه‌ای است. در آزمون سراسری سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، با توجه به تصویب قانون استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون سراسری درباره داوطلبان شبهه دار قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری و حتی در بعضی موارد قبل از انتخاب رشته، تفهیم اتهام صورت گرفته و در نتیجه هیچ‌کدام در فرایند اعلام نتایج آزمون به عنوان دانشجو قرار نگرفته‌اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و با اصلاح فرایندهای اجرایی تلاش شده از ایجاد فشار روانی به داوطلبان و خانواده‌های آنها جلوگیری شود در حالی که داوطلبان مورد اشاره در گزارش، مربوط به آزمون‌های سال‌های ۱۴۰۰ و ماقبل آن هستند که پس از صدور رأی هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری به عنوان مردود علمی شناخته شده‌اند.
داوطلبانی که مطابق قانون شبهه‌ای در آزمون آنها ایجاد شده است، در صورت کسب حد نصاب در آزمون مجدد با نمره اصلی به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند و داوطلبانی که حد نصاب لازم را کسب نکنند توسط هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمون‌های سراسری به عنوان مردود علمی در همان سال شناخته می‌شوند ولیکن به هیچ وجه محدودیتی برای شرکت در آزمون‌های سال‌های بعدی ندارند و لیست سیاهی وجود نداشته و این واژه حاصل تراوشات ذهنی برخی از داوطلبان متقلب و شبهه‌دار است.
طرح ادعای بدون سند بودن شبهات تقلب صحت ندارد و مطابق ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری، تنها مرجع ذیصلاح برای تشخیص تردید در صلاحیت علمی و تأیید یا عدم تأیید صلاحیت علمی داوطلبان، هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها است و کسانی که دو مورد یا بیشتر از جهات اتهامی در ماده ۲۹ آئین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری را دارا بودند با تأیید هیئت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها برای آزمون مجدد در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی دعوت شده اند. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلبان، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیئت‌های بدوی است. بر این اساس داوطلبان شبهه‌دار سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ در چند نوبت به حضور در آزمون مجدد (رفع شبهه) در دو تا سه درس دعوت شدند که تعداد کمی از داوطلبان موفق به کسب حدنصاب (کمتر از ۲۰ درصد نمره اصلی آزمون) مربوطه شدند و تعدادی نیز در این آزمون شرکت نکردند که بر اساس ماده ۳۰ آیین‌نامه اجرایی در هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری با رأی قطعی محکوم شدند و پرونده آنها مختومه و دیوان عدالت اداری نیز آرای هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر را وفق قانون، تشخیص و تأیید نموده و احکام مربوطه اجرا شده است.
مجلس محترم شورای اسلامی به جهت اصلاح رویه دوره گذشته، طرح استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمون‌های سراسری مصوب سال ۱۳۸۴ را به منظور اینکه شبهات آزمون داوطلبان قبل از شروع تحصیل در دانشگاه برطرف شده یا اینکه از اعلام قبولی آنان جلوگیری شود را در شهریورماه ۱۴۰۱ به تصویب رساند که در دوم مهرماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد. طبعاً اجرای این قانون معطوف به آینده بوده و شامل پرونده‌های مختومه گذشته نمی‌شد. به عبارتی دیگر داوطلبان شبهه دار سال ۱۴۰۰ و سال‌های قبل از آن که پس از آزمون مجدد در هیئت‌های رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری به عنوان مردود علمی شناخته شده‌اند و پرونده آنان دارای رأی قطعی محکومیت قبل از ابلاغ قانون استفساریه است، مشمول این قانون نمی‌شوند. لیکن این افراد با استفاده از وکلای حرفه‌ای خود و با استناد به استفساریه مذکور و استدلال اینکه در زمان رسیدگی به شبهه آزمون «دانشجو» بوده و «داوطلب» نبوده‌اند، تلاش کردند نسبت به نقض آرای قطعی هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری اقدام کنند. از نظر سازمان سنجش آموزش کشور افراد مذکور به سبب عدم اثبات صلاحیت علمی در آزمون مجدد، مردود علمی بوده و ورود آنان به‌ویژه به رشته‌های حساس علوم پزشکی که با جان انسان‌ها سروکار دارد ضمن نقض عدالت آموزشی و قوانین و مقررات، موجب آسیب‌های جدی به سلامت شهروندان در آینده خواهد شد.
مرور اجمالی پرونده این داوطلبان نشان دهنده عدم صلاحیت علمی این داوطلبان است و جای خالی این پرسش در گزارش یک طرفه و بدون سند روزنامه شرق به چشم می‌خورد. این افراد مدعی هستند که نخبه بوده و همواره نمرات بالایی کسب کرده‌اند در حالیکه حتی 20 درصد از نمرات کسب شده خود در آزمون سراسری را در آزمون مجدد به دست نیاورده‌اند.  طرح ادعای غیر استاندارد بودن آزمون رفع شبهه نیز فرافکنی و کذب است و این آزمون‌ها در شرایط کاملاً استاندارد و مشابه آزمون سراسری برگزار شده و تعدادی از داوطلبان نیز در همین آزمون موفق به رفع شبهه شده‌ و ادامه تحصیل داده‌اند.
به عنوان نمونه پاسخنامه داوطلبی دارای مشابهت غیرمتعارف با داوطلبان متقلب است و نمره درس ریاضی وی توسط آموزش و پرورش 11 اعلام شده است ولیکن در آزمون سراسری در این درس 82 درصد کسب کرده که نمره وی در آزمون رفع شبهه منفی یک درصد بوده است.
عنوان درس
نمرات سابقه تحصیلی
دیپلم آموزش و پرورش از 20
نمرات آزمون اصلی 1399 از 100
نمرات آزمون مجدد از 100
ریاضی
11
82 درصد
1- درصد
فیزیک
5/13
71 درصد
0 درصد
 
 
 
داوطلب دیگری نیز دارای نمرات 5 و 3 در سوابق تحصیلی ارسالی از وزارت آموزش و پرورش است که در آزمون سراسری در این دو درس نمرات 51 درصد و 78 درصد را کسب کرده است و در آزمون رفع شبهه نیز درصدهای کسب شده منفی 8 و 2 درصد بوده است.
عنوان درس
نمرات سابقه تحصیلی
دیپلم آموزش و پرورش از 20
نمره آزمون سال
نمرات آزمون اصلی 1400 از 100
نمرات آزمون مجدد از 100
 
 
1398
1399
 
 
ریاضی
5
0
2/2-
51 درصد
8- درصد
فیزیک
3
3/3-
2/2-
78 درصد
2 درصد
 
 
 
پاسخنامه داوطلب دیگری با پاسخنامه داوطلبان دیگر تشابه غیر متعارف دارد و سوابق تحصیلی نامبرده و نتایج کسب شده در آزمون سراسری وی نیز مطابقت ندارد. وی در درس فیزیک 76 درصد و در درس ریاضی 73 درصد نمره را کسب کرده است که این نمرات در آزمون مجدد 3 و صفر درصد بوده است.
 
عنوان درس
نمرات سابقه تحصیلی
دیپلم آموزش و پرورش از 20
نمرات آزمون اصلی 1400 از 100
نمرات آزمون مجدد از 100
فیزیک
11
76 درصد
3 درصد
ریاضی
13
73 درصد
0 درصد
شیمی
9
62 درصد
11 درصد
 
 
 
 
پاسخنامه یکی دیگر از داوطلبان نیز دارای مشابهت غیرمتعارف با پاسخنامه شبکه تقلب است ضمن اینکه سوابق تحصیلی نامبرده با نتایج کسب شده در آزمون سراسری مطابقت ندارد به گونه ای که این فرد در دو درس مورد نظر نمرات 2 و 5 کسب کرده اما نتیجه همین دروس در آزمون سراسری سال 1400،  70 درصد و 74 درصد بوده و جالب است که نمرات همین دروس در آزمون مجدد 8 درصد و 2 درصد بوده است.
عنوان درس
نمرات سابقه تحصیلی
دیپلم آموزش و پرورش از 20
نمرات آزمون اصلی 1400 از 100
نمرات آزمون مجدد از 100
ریاضی
25/2
70 درصد
2/2 درصد
زیست شناسی
25/5
74 درصد
8 درصد
 
 
 
تعداد دیگری از داوطلبان نیز به استناد دلایلی مانند مشابهت غیر متعارف و شبکه ای با پاسخنامه متقلبین و مغایرت نمرات کسب شده با سوابق تحصیلی و اختلاف فاحش رتبه کسب شده با رتبه سال های گذشته به آزمون مجدد دعوت شده اند که یا نمره صفر کسب کرده اند و یا از شرکت در آزمون استنکاف کرده اند.
به صراحت اعلام می‌شود همه داوطلبان شبهه‌دار حداقل دارای دو دلیل قانونی برای ایراد شبهه بوده‌اند و مطابق قانون، معیار رفع شبهه نیز از طریق آزمون مجدد در یک تا چند درس است و در غیر این صورت این داوطلبان به عنوان مردود علمی شناخته می‌شوند.
سنجش و پذیرش داوطلبان بر اساس قوانین و مقررات انجام می‌شود تا عدالت آموزشی و شایسته گزینی تحقق یابد و تأکید مسئولان و کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور بر سلامت آزمون‌ها و حفظ اعتماد عموم مردم به نظام آموزشی و علمی کشور است لذا این سازمان در همه آزمون‌ها به عنوان آزمون‌های سرنوشت‌ساز اجرای دقیق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار دارد. و در مورد تخلفات آزمون سراسری نیز قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون سراسری مصوب مجلس شورای اسلامی حاکم بوده و اجرا می‌شود. هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمون‌های سراسری سال‌های متمادی است با تکیه بر امور فنی تخصصی و با حاکمیت قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری مصوب 6/۷/1384 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 8/۵/1385هیئت وزیران، موارد شبهه در آزمون‌ها را بررسی و اتخاذ تصمیم می‌نمایند، این تصمیم هیئت‌ها تا قبل از تصویب قانون تفسیر ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری مصوب 17/۶/1401 مجلس شورای اسلامی در صورت اعتراض داوطلبان در شعبات مختلف دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی و در نهایت مورد تأیید و ابرام قرارگرفته است و آرای قطعی صادر و پرونده‌های آنها مختومه شده است.
این سازمان آمادگی دارد در صورت ارائه اطلاعات هویتی داوطلبان مذکور که در گزارش آن پایگاه خبری درج شده است، اطلاعات آزمونی پرونده آنان شامل وضعیت نمرات آنها در کنکور، سوابق تحصیلی و نمرات آزمون مجدد را در اختیار آن رسانه محترم قرار دهد.
با توجه به اهمیت موضوع از رسانه‌های کشور انتظار می‌رود در انتشار برخی ادعاهای بدون سند و یک طرفه، اصول حرفه‌ای را رعایت نموده و پس از بررسی اسناد و اطمینان، اقدام به انتشار این نوع گزارش‌ها نمایند.
 
 
روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: