کد خبر: ۳۳۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 2024January 02
همایش 9 هفته‌ای نقدی کردن یارانه‌ها روز پنج‌شنبه با سخنرانی داود دانش‌جعفری، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
شفا آنلاین>سلامت>«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

به گزارش شفا آنلاین:بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

12 دی 1353؛ دولت به بورس‌بازی زمین پایان می دهد

مجلس شورای ملی امروز پس از شش جلسه و 18 ساعت بحث در کلیات لایحه بودجه، این لایحه را تصویب کرد و به مجلس سنا فرستاد. در این جلسه نخست‌وزیر به تذکرات نمایندگان پاسخ داد و چند تبصره تازه به لایحه اضافه شد.

در همین جلسه نخست‌وزیر فاش کرد، دولت با تقدیم لایحه به بورس بازی زمین پایان می دهد.

نخست وزیر درباره مسکن و زمین گفت: فعلا باید بگویم در مورد کمبود مصالح ساختمانی اعتباراتی را که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است و نمایندگان اقلیت هم آن را تایید کرده‌اند.

هویدا گفت: در زمینه مشکل زمین که عامل اساسی برای تسهیل خانه‌سازی و مبارزه با بورس بازی است مطالعات کافی انجام شده و در اولین فرصت لایحه آن تقدیم مجلس خواهد شد که هدف آن جلوگیری از افزایش قیمت زمین و به وجود آوردن عرضه و تقاضا و ضمنا ایجاد انگیزه بیشتر در بخش خصوصی برای احداث ساختمان‌های مسکونی است تا سازندگان خانه‌ها تشویق شوند، منازل متعدد و بیشتری ساخته و عرضه نمایند و زمین به مقدار کافی و با قیمت مناسب با توجه به طرح‌های صحیح شهرسازی عرضه گردد.

12 دی 1363؛ نخست‌وزیر: برای اینکه نوکر نباشیم، مجبوریم در داخل کشور به مالیات اهمیت دهیم

با سخنان مهندس موسوی، نخست وزیر، سمینار «بررسی وصول و مصرف مالیات مشاغل» در وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز به کار کرد.

نخست‌وزیر گفت: وقتی تکیه ما نه بر منابع داخلی و نه بر منابع متنوع از نظر درآمدها باشد، همیشه آسیب‌پذیر خواهیم بود اگر انقلاب اسلامی بخواهد همچنان سازش‌ناپذیر باقی بماند و خود را برای دفاع از مظلومین و مستضعفین و همه مسلمانان جهان متعهد احساس کند، یقینا وجود این نظام باب میل قدرت های بزرگ نخواهد بود مگر اینکه ما نرمش کنیم و از آرمان‌های انقلاب دست برداریم.

مهندس موسوی افزود: در این شرایط برای ما اندیشیدن به مساله‌ای مثل مالیات جنبه مقطعی ندارد. مساله مالیات و اصولا مسائل اقتصادی برای ما جزو مسائل پراهمیتی است که سرنوشت انقلاب به آنها بستگی تام و تمام  دارد.

نخست وزیر ضمن اشاره به ظلم و جور حکومت‌های سابق گفت: یک موقع در کشور ما چون حکومت، حکومت ظلم و جور بود، لذا کمک به آن کمک به ظلم محسوب می‌شد و مردم نمی‌دانستند پولی را که می‌دهند صرف چه کارهایی می‌شود آیا خرج ساختمان های بزرگ در تهران می‌شود و یا اینکه به جیب مستشاران آمریکایی می‌رود.

ولی امروزه دیگر این مسائل کنار رفته است و جهت نظام برای همه ما روشن است. ما برای اینکه نوکر نباشیم، مجبوریم در داخل کشور به مالیات اهمیت دهیم. اگر بخواهیم نوکر آمریکا و ژاندارم او در منطقه باشیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه مسائل اقتصادی را طوری پایه‌ریزی نیم که کمترین تکیه را به منابع و معادن داشته باشیم.

ایران هیچ‌گونه تغییری در قیمت انواع نفت خام خود نمی‌دهد

مهندس غرضی، وزیر نفت با اشاره به نتایج هفتاد و دومین کنفرانس اوپک مبنی‌بر تثبیت قیمت 29 دلار برای هر بشکه نفت و سقف تولید 16 میلیون بشکه در روز همچنین تعدیل نسبی قیمت انواع نفت خام سبک و سنگین و توافق بر سر اجرای یک سیستم کنترل و نظارت بر تولید و قیمت نفت صادراتی اعضا گفت: قبول موارد یادشده ازسوی تمامی اعضا نشان‌دهنده این است که اوپک علی‌رغم مسائل بین‌المللی که با آن مواجه است در داخل خود منسجم و متشکل می‌باشد.

وزیر نفت در مورد بهای نفت خام ایران گفت: قیمت انواع نفت خام ایران طوری تعیین می شود که با توجه به شرایط جنگی و موقعیت جزیره خارک و خلیج فارس بهای آن با بهای نفت دیگر کشورهای عضو اوپک در مبادی کشورهای مصرف‌کننده قابل رقابت باشد. ضمنا ایران قیمت پایه نفت خام اوپک را به طور کامل قبول دارد و هیچ‌گونه تغییری نیز در بهای انواع نفت خام خود نخواهد داد.

12 دی 1383؛ شرکت ملی نفت ایران به رده سوم جهانی صعود کرد

یک هفته نامه اقتصادی چاپ لندن اعلام کرد که شرکت ملی نفت ایران در سال جاری میلادی در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی دنیا به رده سوم صعود کرده است.

نشریه تخصصی نفتی «پترولیوم اینتلیجنس» در بررسی خود آورده است شرکت ملی نفت ایران در جدول 50 شرکت اول نفتی پس از شرکت‌های «سعودی آرامکو» (عربستان) و «اکسون موبیل» (آمریکا) قرار گرفته است.

شرکت ملی نفت ایران در ارزیابی‌های این نشریه در سال 2003 میلادی بعد از «پترولوس دی ونزوئلا» در رده چهارم قرار داشت، ‌اما در فهرست جدید پیش از این شرکت قرار گرفت.

همایش 9 هفته‌ای نقدی کردن یارانه‌ها روز پنج‌شنبه با سخنرانی داود دانش‌جعفری، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. در این همایش که با همکاری وزارت بازرگانی، کمیسیون اقتصادی مجلس و دانشگاه امام صادق برگزار می شود، داود دانش‌جعفری طرح اصلی طرح نقدی کردن یارانه ها نیز هست، به عنوان اولین سخنران، برطرف کردن ناکارآیی بخش تولید کشور و به حضور طلبیدن بخش خصوصی، حل مشکلات مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین اصلاح ساختار اقتصاد کشور را به عنوان اهداف اصلی پیگیری طرح نقدی کردن یارانه‌ها اعلام کرد.

براساس طرح نقدی کردن یارانه‌ها که در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است، یارانه کالاهای اساسی و بنزین به‌صورت نقدی و مستقیم – به عنوان مثال به‌ازای هر نفر ماهانه 16 هزار تومان – پرداخت شده و در مقابل نرخ این کالاها آزاد خواهد شد.

براساس این طرح و برای اینکه تجربه حذف یارانه مرغ و تخم‌مرغ تکرار نشود، یک ستاد کوچک و کارآمد مستقل از دستگاه‌های دولتی، مدیریت توزیع یارانه‌ها را به عهده خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح نقدی کردن یارانه‌ها گفت: این طرح در نظر دارد یارانه‌ها را طبق آنچه که هست، پرداخت کند و درواقع یارانه‌ها را حذف نمی کند، تنها نحوه توزیع آن را شفاف می‌گرداند. / اقتصاد نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: