کد خبر: ۳۳۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 2024January 02
یک فوق تخصص ریه : بهترین نوع ماسک برای روزهای آلودگی هوا ماسک‌های N95-KN95-FFP2 است که سبب جلوگیری از ورود ذرات معلق به بدن افراد می شود و بهتر است که فیلتر دار باشد تا نفس کشیدن را برای افراد راحت‏تر کند.
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص ریه با اعلام اینکه ماسک های جراحی و سه لایه معمولی کاربرد مطلوبی در آلودگی هوا ندارند، عنوان کرد: بهترین نوع ماسک برای روزهای آلودگی هوا ماسک‌های N95-KN95-FFP2 است که سبب جلوگیری از ورود ذرات معلق به بدن افراد می شود و بهتر است که فیلتر دار باشد تا نفس کشیدن را برای افراد
راحت‏تر کند.
به گزارش شفا آنلاین:دکتر حانیه راجی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در گفت وگو با «ایران» در خصوص استفاده از بهترین ماسک در زمان آلودگی هوا عنوان کرد: توصیه همه متخصصان در زمان آلودگی هوا این است که شهروندانی که دچار
بیماری های قلبی و ریوی هستند، سالمندان، خانم های باردار و کودکان حدالامکان از محیط آلوده وحضور در هوای باز خودداری کنند اما نمی توان این نسخه را برای همه مردم پیچید چرا که بسیاری از افراد برای امرار معاش و حضور در جایگاه شغلی شان مجبور به تردد در اماکن عمومی هستند و همین امر سبب می شود ریه این افراد تحت تاثیر آلودگی ها دچار مشکلاتی شود.
به گفته این متخصص استفاده از ماسک در هوای آلوده می تواند کمک کننده باشد اما اینکه چه ماسکی استفاده شود بسیار اهمیت دارد چرا که استفاده از ماسک هایی که به اصطلاح ماسک جراحی نام دارند، نمی تواند مانعی برای ورود ذرات آلاینده به ریه افراد شود.
دکترراجی با اشاره به اینکه ماسک های
جراحی بیشتر برای جلوگیری از ورود ذرات بزرگ به بدن استفاده می شوند، گفت: این نوع ماسک برای ذرات آلاینده که می تواند چند میکرون باشد خیلی موثر نیست به ویژه اینکه نوع قرارگیری ماسک روی صورت افراد به طوری است که به راحتی از گوشه و کنار آن ذرات وارد بینی و دهان می شود.
وی افزود: ماسک هایی که می تواند در شرایط آلودگی هوا مورد استفاده قرار گیرند و موثر واقع شوند شامل N95، KN95 و FFP2 است. البته ناگفته نماند این ماسک ها نیز بر اساس طبیعت ساختشان می تواند مانعی برای ورود برخی از ذرات همچون بایوآلرژن ها و ذرات غبارها که کمتر از دو و نیم تا پنج میکرون هستند و به عنوان ریز گرد شناخته می‌شوند، باشد. دیگر موارد استفاده این ماسک ها برای مواد شیمیایی که بر پایه نفت و روغن است، صدق می کند.
این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه ماسک های N  خیلی در برابر مواد شیمیایی بر پایه روغن و نفت موثر نیست، عنوان کرد: برای این نوع از آلاینده های شیمیایی باید از ماسک های  FFP2 استفاده شود.
 ماسک های N  می تواند برای آلایندگی های هوا موثر باشد و عددی هم که کنار آن نوشته می شود مثلا 95 میزان تاثیرگذاری آن در برابر آلودگی است به این معنا که تا 95 درصد احتمال ورود آلودگی به بدن فرد را کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه ماسک هایN  هم در نوع فیلتر دار و بدون فیلتر در بازار موجود است، گفت:
ماسک هایی که فیلتر دارند اجازه می دهد که هوای بازدم به بیرون ماسک منتقل شود که بخصوص افرادی که دارای تنگی نفس هستند،
 می توانند هوای بازدم را به بیرون از ماسک منتقل کنند و همین امر سبب می شود که راحت تر نفس بکشند در مورد ویروس کرونا توصیه می کردیم که فیلتردار استفاده نکنند تا بازدم نفس افراد به بیرون منتقل نشود اما در خصوص آلودگی هوا توصیه ها بر استفاده از
ماسک های فیلتردار است.

نوع تغذیه در کاهش
 اثرات آلودگی هوا موثر است
دکترراجی در خصوص اینکه آیا تغذیه هم می تواند سبب کاهش اثرات آلودگی هوا دربدن افراد باشد، اظهار داشت:
آلاینده ها تنوع بسیاری دارند و هنگامی که وارد بدن می شوند همچون
 SO2-NO2-CO-SO و آلاینده های شیمیایی و ... آنچه که در قدم اول موثر است، شست و شوی دهان، بینی و صورت است تا مسیر مجاری تنفسی تمیز شود و ذراتی که در این بخش ها نشسته از بین برود بعد از آن می توانیم سراغ برخی مواد غذایی برویم که به عنوان آنتی اکسیدان  شناخته می شوند و در بدن افراد برای بالا بردن سطح ایمنی موثر است.
وی تاکید کرد: در شرایطی که افراد در معرض آلودگی هوا قرار دارند باید استفاده از سبزیجات و میوه ها را افزایش دهند. مصرف شیر در روزهای آلودگی هوا هم  می تواند سبب کاهش جذب بعضی از مواد آلاینده مانند سرب در بدن شود و عوارض آلودگی را کاهش دهد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر بدن کودکان هم گفت: کودکان به دلیل تنفس های تند و سریعی که دارند در زمان آلودگی هوا بیشتر درمعرض آسیب قرار می گیرند و جزو گروه های پر خطر تلقی می شوند به طوری که تداوم آلودگی هوا
می تواند سبب کاهش ظرفیت ریه این کودکان در بزرگسالی شود. عوارض آلودگی هوا فقط مختص گروه های حساس جامعه نیست. آلودگی هوا در تمام ارگان های بدن تاثیرگذار است اما مشکلات قلبی عروقی و ریوی یکی از شایع ترین عوارض آلودگی هوا در افراد است. حضور طولانی مدت در آلودگی هوا می تواند سبب بروز بیماری های تنفسی همچون آسم شود. شیوع آسم 5تا 10 درصد در جامعه است و تداوم آلودگی هوا می‌تواند سبب افزایش بروز و شیوع بیماری شود./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: